10 dingen die je niet moet doen als digitaal analist

what-not-to-do-185x114Heb je wel eens gehoord van ‘iatrogeen’? Het betekent ‘veroorzaakt door medische handelingen’ en gaat dan vooral over dingen die onbedoeld zijn veroorzaakt. Dit betekent niet dat de dokter slecht is, of kwade bedoelingen had; soms gebeuren er nu eenmaal dingen die je niet voorzien had.

Maar, hoe jammer ook, vaak zijn dit soort dingen wel te voorkomen. Daarom is de term “Primum non nocere”, ‘doe ten eerste geen kwaad’, zo belangrijk in de medische wereld. Als webanalist heb je geen mensenlevens in handen, maar ook jij kunt voorkomen dat je bepaalde fouten maakt in je werk. Clickz deelt daarom deze 10 schadelijke, maar te voorkomen, dingen die je niet moet doen als digitaal analist.

1. Raak niet te opgewonden

Het is begrijpelijk dat we opgewonden raken van de prachtige wereld van data, maar blijf wel ademhalen, ok?

Data is een tool, niet een geschenk uit de hemel. Data is een bruikbare toevoeging aan de menselijke beslissing-nemende toolkit; jij bent de baas, niet de data. Mensen hebben sinds het begin der tijden over het algemeen goede keuzes gemaakt met slechts een paar ‘data punten’ tot hun beschikking. De petabytes die jij tot je beschikking hebt zijn goed, maar we vlogen mensen naar de maan met een stuk minder data.

2. Word niet te afhankelijk

Kan je geen beslissing maken omdat je niet genoeg data hebt? Dan doe je het verkeerd.

Kan je geen beslissing maken omdat je data niet goed genoeg is Dan doe je het verkeerd.

Zoals we daarnet al zeiden, de mensheid heeft al 200.000 jaar goede beslissingen gemaakt met ‘te weinig data’. Jij kan het ook. Wees pragmatisch in plaats van systematisch.

interpretive dance3. Word niet te technisch

Het is jouw taak om met nieuwe inzichten te komen op basis van data. Jij hoeft je collega’s niet te vertellen hoe moeilijk jou baan is, hoe rommelig de data is of hoe complex de modellen zijn. Ze hebben jou aangenomen om dat op te lossen, niet om ze te vertellen hoe je het oplost.

4. Vergeet niet dat je naar mensen kijkt

Je ruwe data is niet het doel. Het doel is om interessante dingen over mensen te onthullen. Een ding dat we zeker weten is dat mensen de vreemdste dingen doen als je niet weet wat ze doen, dus gebruiken we data om hun gedrag te proberen te begrijpen en te voorspellen.

Zelfs het meest elegante, uitgebreide wiskundige model is nutteloos als het niet ook het menselijk gedrag voorspelt. Gezond verstand wint het altijd van algoritmes.

5. Beantwoord niet elke vraag

Tenzij je bekend wilt komen te staan als De Antwoord Machine, moet je begrijpen waarom mensen je vragen stellen. Zo kan je ze inzichten geven op basis van wat ze proberen te bereiken, in plaats van ze alleen maar cijfers te voeren die al dan niet nuttig zijn.

Geef prioriteit aan vragen als het gaat om omzet, of als de baas van je baas van je baas er om vraagt. Bekijk anders elk verzoek om data als een uitnodiging tot een gesprek.

6. Wees niet specifiek

not specific forecastJe had geen 785 duizend, 8 honderd en 27 bezoekers op je website. Je had ongeveer tussen de 750 duizend en 800 duizend bezoekers, met een marge van 4 procent.

Laat mensen begrijpen dat je geen accountant bent. Je werkt niet met feiten, maar met waarschijnlijkheden. Het zal ook anderen helpen om minder gestresst te worden van cijfers.

7. Neem een stap terug

Ga gewoon eens zitten, graaf door de data, en kijk wat het je vertelt. Soms hoef je niet eens diep te graven voordat je iets opvalt waarvan je denkt “hmm… zou het?” Dit is een goede oefening om het grote geheel te zien, en om nieuwe invalshoeken te vinden, en dat is uiteindelijk toch de reden dat je dit werk bent gaan doen.

8. Kijk niet naar data in silo’s

David Weinberger zegt graag “het universum is analoog, rommelig, complext en onderhevig aan veel interpretaties.” Als je andere informatie hebt die je samen met je webdata kunt gebruiken, probeer het dans eens. Data wordt echt interessant als je het kunt correleren met iets waar je nog niet aan had gedacht.

9. Word niet verliefd op je modellen

Modellen zijn een representatie van de wereld op een bepaald moment. Tijden veranderen en je modellen moeten mee veranderen. Wanneer je een model maakt, geeft het dan een houdbaarheidsdatum mee en zorg dat je er vaak genoeg opnieuw naar kijkt. De economie, het weer, het consumentenvertrouwen en de schoenmaat van je kinderen veranderen continu. Je kunt er niet aan doen, maar zorg dat je flexibel bent.

10. Wanhoop niet

Er zijn duizenden mensen net als jij. Webanalisten, digitaal analisten, sportanalisten. Iedereen heeft met dezelfde soort uitdagingen te maken; je staat er niet alleen voor. Stel gerust vragen, wissel kennis en informatie uit, ga met je vakcollega’s een avondje bowlen en wordt samen sterker.

Bonus

Doe moeite om morgen een ander nieuw woord te leren. Het kan nooit kwaad.