16 voorbeelden van Formulieren

Een tijdje geleden was ik bij een presentatie van Tommy Strandvall van Tobii over Eyetracking. Tobii is leverancier van Eyetracking hard- en software. Een van de belangrijkste lessen was dat gebruikers bij het invullen van formulieren bevestiging nodig hebben. De conversie van een formulier kan omhoog als de gebruiker wordt verteld dat hij de velden juist heeft ingevuld. Gebruikers zijn net kinderen, met positieve stimulans vertonen ze positief gedrag. Maar hoe maak je daar gebruik van?

Oude formulieren
De ouderwetse formulieren zijn een serie velden met een sterretje om aan te geven dat ze verplicht zijn. Pas als je op verstuur (of registreer of … iets anders) hebt gedrukt komt er boven of in het formulier te staan dat jij een fout hebt gemaakt. Kijk bijvoorbeeld de formulieren van deze bedrijven:

Easyjet, KLM en Transavia hebben standaardformulieren zoals ze door veel bedrijven worden gebruikt.Ā Opvallend is dat bij Easyjet dat in de rechterkolom wordt uitgelegd waarom je zou moeten registeren, overigens met wel erg veel tekst. Bij 37signals.com is de foutmelding is al duidelijker en bij Cast.tv nog wat beter. Daar is een duidelijk link tussen de foutmelding en de fout (het roze gearceerde gedeelte). Bij Eventful is het allemaal nog wat beter, er staan namelijk aanwijzingen bij de velden over hoe je ze moet invullen. De rechterkant wordt gebruikt om te vertellen waarom je lid zou moeten worden, ´Why join?´.

Betere formulieren door o.a. onmiddellijke validatie
Steeds meer sites maken gebruik van onmiddellijke validatie, de formuliervelden worden gelijk gecontroleerd. Hier 9 verschillende voorbeelden:

Befunky, Mint, Cake Financial, Wakoopa en Orgoo maken op verschillende manieren gebruik van onmiddelijke validatie, je ziet direct of je het veld juist hebt ingevuld of niet. Bij Mint is ook aangegeven waarom je van Mint zal gaan houden: “Why you’ll love Mint”.

Bemba en Kaltura gaan nog een stap verder, de helptekst verschijnt bij het veld waarop je staat. Als het veld juist hebt ingevuld komt er een groen vinkje te staan. Geheel toevallig heeft Aartjan van Erkel ook over Bemba geschreven op zijn weblog schrijvenvoorinternet.nl.

Digg en Zooomr
Digg heeft onmiddellijke validatie en aan de linkerkant een uitleg waarom je eigenlijk zou willen registreren. Daarnaast bevatten de aanwijzingen van de validatie woorden zoals ´Yah!´ of ´ ´Balderdash´. Zooomr is goed omdat de validatieteksten bijna persoonlijk zijn: “Classy last name, I have to admit”

Favoriete onderdelen
Mijn favoriete onderdelen in de formulieren zijn:

• Onmiddellijke validatie van de formuliervelden;
• Aanwijzingen bij de formuliervelden, liefst dynamisch zoals bij Bemba en Kaltura;
• Duidelijke foutmeldingen;
• Aanwijzingen in het formulier waarom je jezelf zou moeten aanmelden, iets zou moeten kopen etc.

Ik weet zeker dat deze onderdelen de conversie verhogen. Iemand ervaring en bereid zijn/haar bevindingen te delen?

Reacties (9) Schrijf een reactie

  1. Ik denk dat een formulier met goede feedback in ieder geval zorgt voor een prettige gebruikerservaring en negatieve associaties met het merk voorkomt. Maar heb je toevallig ook onderzoeksgegevens of dit daadwerkelijk de conversie verhoogd? Mijn persoonlijke ervaring is dat zodra ik over de drempel, die vaak heel hoog is, ben om het formulier in te vullen, ik dan ook net zo lang doorga totdat het gelukt is. Bij sommige websites roept dit irritatie op, zeker in combinatie met een vervelende captcha-oplossing, maar de keuze om mijn gegevens aan die website te geven, is al genomen.
    Maar dat zijn mijn eigen ervaringen, ik ben dan ook wel benieuwd of dit onderbouwd kan worden met een onderzoek?

    Beantwoord

  2. Zelf gebruik ik meestal ToolTips, die geven uitleg over het veld op het moment dat je erin staat met je muis of via de TAB toest.

    Direct controleren doen we nog niet, maar wel een goed idee idd…

    Beantwoord

  3. @Bjorn, ik heb (nog) geen onderzoek, helaas. Als ik deelbare resultaten heb zal ik ze delen.
    @Aartjan dank je voor het compliment, mooi stuk ook met tips.

    Beantwoord

  4. Goed stuk. Ik vraag me alleen af wat er precies uit het eyetrackingsonderzoek kwam. Wat deden de gebruikers precies? Welke oogbewegingen maakten ze? Wat zag je gebeuren? Is daar meer van bekend?

    Beantwoord

  5. Interessant artikel! Uit onderzoek blijkt sowieso dat wanneer een webformulier langer (meer invulvelden) is, de conversie afneemt. Het vragen van relevante informatie is daarnaast ook belangrijk. Het vragen naar een geboortedatum levert veelal fronsende wenkbrauwen op. “Krijg ik dan een kaartje als ik jarig ben!”, zou een reactie kunnen zijn. Indien wel relevant, zet er dan bij waarom dat zo is. Je krijgt dan direct draagvlak om de gebruiker het webformulier in te laten vullen.

    Beantwoord

  6. @Wendy, dank je voor het compliment, dat eyetrackingonderzoek was geen specifiek onderzoek maar een conclusie van Tommy Strandvall uit een serie onderzoeken. Ik ben in deze post op zoek gegaan naar concrete voorbeelden van bevestiging in formulieren.
    @Robert-Jan ook jij dank voor jouw compliment, mijn ervaring is zeker dat in lange formulieren in elke stap gebruikers afvallen en dat verkorten zeker zin heeft. Je tweede punt, relevantie van het gevraagde, eventueel met uitleg is echter denk ik nog belangrijker.

    Beantwoord

  7. Goed artikel. Volgens mij voegt directe (real-time) validatie zeker iets toe en geeft het de gebruiker direct feedback op vergissingen. Ik heb al meerdere keren real-time validatie toegepast bij verschillende projecten, maar liep hierbij wel tegen een aantal usability problemen op.

    In veel gevallen kunnen niet alle validaties aan de gebruikerskant plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan een klantnummer die ergens in een database staat en dus niet zonder tussenkomst van de server gevalideerd kan worden. Dit betekent dat dit veld (zonder het gebruik van ajax) pas gevalideerd kan worden als het formulier compleet is ingevuld en wordt verzonden. De foutmelding verschijnt dus pas na het versturen van het formulier.

    Zo kunnen er dus twee verschillende velden zijn, bijvoorbeeld naam en klantnummer, waarbij foutmeldingen op een ander moment verschijnen. Dit levert dus niet gelijk een consequente user experience op.

    Ik vind dit in ieder geval een bezwaar voor het gebruik van real-time validatie. Ik heb er in een aantal projecten (met veel velden die op de server gevalideerd moeten worden) om deze reden voor gekozen niet direct real-time validatie.

    Beantwoord

Geef een reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.