20 Custom Variables om in Google Analytics te gebruiken

Custom Variables zijn een hele handige manier om je meetresultaten in Google Analytics nog verder te verfijnen. Ondanks de constante uitbreidingen van Google Analytics basispakket, kunnen ze nog steeds het verschil maken tussen ongeveer weten wat je klanten op je website doen, en je klanten leren begrijpen. LunaMetrics deelt 20 custom variables die je zelf ook in Google Analytics kunt gebruiken, 5 voor elk type website: content website, e-commerce website, lead generatie website en self-service website.

Mocht je nog niet bekend zijn met Custom Variables, dan is het handig om je eerst even in te lezen bij Google, of het (al wel enigzins gedateerde) introductie-artikel van LunaMetrics.

5 custom variables voor een content website

Voor content sites is het belangrijk dat mensen content consumeren; hoe meer, hoe beter. Het is dus belangrijk dat je leert te begrijpen wat voor content wel en niet werkt.

Track je auteurs
Als je meerdere auteurs hebt, plaats dan een custom variable voor die pagina en wijs deze aan de auteur toe. Zo kan je visits aan artikelen van deze auteur tracken en zien hoe de content van deze auteur het doet bij de lezers.

_gaq.push([‘_setCustomVar’,1,’Author’,’Sayf Sharif’,3]);

Track de categoriën
Net als bij je auteurs, is het aan te raden om je categoriën te tracken, zodat je kunt zien welke interessanter gevonden worden dan anderen, en waar je misschien meer aandacht aan zou kunnen besteden.

_gaq.push([‘_setCustomVar’,2,’Category’,’Google Analytics’,3]);

Track je tags
Je gebruikt tags misschien om onderwerpen die geen categoriefaën op zich zijn, onder te verdelen. Met deze variable kan je zien welke tags en onderwerpen buiten de categorie om interessant zijn voor mensen. Let er wel op dat als je een custom variable instelt op pagina-niveau, je hier maar één van in kan stellen, dus zorg dat je 1 tag kiest, niet meerdere.

_gaq.push([‘_setCustomVar’,3,’Tag’,’Custom Variables’,3]);

Track wie er reageert
Mensen die een reactie achterlaten zijn waarschijnlijker om naar je site terug te keren, en zijn meer begaan met je website. Track een standaardwaarde van ‘nee’ op deze bezoeker tot ze reageren; herken ze dan als een reageerder en je kunt het gedrag van reageerders en niet-reageerders over je website volgen.

_gaq.push([‘_setCustomVar’,4,’Commented’,’Yes’,1]);
_gaq.push([‘_setCustomVar’,4,’Commented’,’No’,1]);

Track social sharers
Je kunt een specifiek type social sharer tracken, of je kunt gewoon zeggen “dit is een persoon die sociaal geshared heeft”. Dus als ze op een link klikken om iets te delen op Facebook of Twitter, moet je dit niet alleen als Event tracken, maar ook een custom variable toevoegen aan de gebruiker of aan de sessie. Nu weet je dat DEZE BEZOEKER geshared heeft, en het misschien weer zal doen. Zo kan je zien hoeveel gebruikers in totaal sharen, en kan je zien of het niet steeds dezelfde 100 mensen zijn die je content elke dag delen.

_gaq.push([‘_setCustomVar’,5,’Social Sharer’,’Yes’,1]);
_gaq.push([‘_setCustomVar’,5,’Social Sharer’,’No’,1]);

5 custom variables voor een e-commerce site

Analytics op een e-commerce site heeft een heel andere inslag; je bent meer geïnteresseerd in hoe een product presteert, dus we willen custom variables gebruiken om product-gerelateerde data te tracken.

Track het bezoekers-id
Google Analytics laat het niet toe om persoonlijke informatie van bezoekers in te voeren, maar het wordt algemeen gezien dat een willekeurig bezoekers-id dat je met je eigen database kunt vergelijken, buiten Google Analytics om, wel toegestaan wordt. Zo kan je dus ook een bezoeker tracken als deze niet ingelogd is op je website.

_gaq.push([‘_setCustomVar’,1,’UserID’,’1234567890′,1]);

Track de loyaliteit van je klanten
Het tracken van klantloyaliteit is belangrijk. Begin met een custom variable met 0 aankopen, en iedere keer dat een klant iets koopt, verhoog je de waarde. Zo kan je verschillende soorten aankopen tracken en klanten onderverdelen in nieuwe klanten, terugkerende klanten, vaste klanten, etc. Vergelijk bijvoorbeeld eens klanten met meer dan 3 aankopen, met klanten die slechts twee keer iets bij je gekocht hebben.

_gaq.push([‘_setCustomVar’,2,’Purchases’,’6′,1])

Track het bekijken van een product (gebruik van een SKU)
Track welke producten bekeken worden door je bezoekers. Sommige producten worden misschien niet gekocht, maar kunnen wel tot andere conversies leiden, en tot andere inzichten.

_gaq.push([‘_setCustomVar’,3,’View Product’,’SKU12345′,2]);

Track het aantal items in het winkelwagentje
Track het totaal aantal items dat een bezoeker in zijn winkelwagentje heeft en verhoog de waarde elke keer dat er een item wordt toegevoegd. Zo kan je zien hoeveel winkelwagentjes achtergelaten worden zonder aankoop, en wat er in zat.

_gaq.push([‘_setCustomVar’,4,’Cart Items’,’4′,2]);

Track de doorlopende waarde van klanten
Hetzelfde idee als de klantloyaliteit, maar hier houdt je de totale waarde van een klant bij. Iedere aankoop voegt waarde toe, zodat je kunt zien welke klanten veel kopen en hoe ze op verschillende dingen reageren. Gedragen klanten die al voor meer dan €100 hebben gekocht zich anders op je website dan klanten die minder hebben gekocht?

_gaq.push([‘_setCustomVar’,5,’Ongoing Value’,’3400′,1]);

5 custom variables voor een lead generatie site

Het belangrijkste van lead generatie websites is dat mensen contact met je opnemen, dus we hoeven ons niet perse druk te maken om dezelfde dingen als bij een blog of een e-commerce website.

Track of een bezoeker een lead is of niet
Als iemand het juiste contactformulier invult, track ze dan als lead. Zo kan je zien wie er terugkomt en hoe zij zich gedragen. Hoe verschilt het bezoekgedrag van leads op je site met niet-leads? Is er een truc die mensen overhaalt om te converteren?

_gaq.push([‘_setCustomVar’,1,’Lead’,’Yes’,1]);

Track inschrijvingen op je nieuwsbrief
Het zijn misschien geen leads, maar ze hebben zich wel ingeschreven voor je nieuwsbrief. Kijk hoe vaak ze terugkomen, hoe de nieuwsbrief werkt, etc.

_gaq.push([‘_setCustomVar’,2,’Newsletter subscriber’,’Yes’,1]);

Track RSS volgers
Net als met de nieuwsbrief, is het waardevol om de lezers van je RSS feed te tracken. Werkt het? Converteert het bezoekers naar leads?

_gaq.push([‘_setCustomVar’,3,’RSS subscriber’,’Yes’,1]);

Track demografische informatie
Je kunt een groot scala aan demografische informatie tracken, vooral als je een lead formulier hebt dat om dit soort gegevens vraagt bij het invullen. Hoe reageren 16-jarige jongens anders op je content dan 18-jarige dames?

_gaq.push([‘_setCustomVar’,4,’Gender’,’Male’,1]);

Track promoties
Dit past in principe in iedere categorie, maar als je bijvoorbeeld verschillende header afbeeldingen gebruikt om klanten met een promotie over te halen zich in te schrijven, kan je zien of een bezoeker deze afbeelding ook daadwerkelijk gezien heeft en hun daar op volgende conversiepad volgen. Het kan echter ook gewoon een marketingtekst zijn, waarvan je zeker wilt zijn dat deze gezien is, en je wilt weten welke invloed dit heeft op je lead generatie.

_gaq.push([‘_setCustomVar’,5,’September Promotional Image’,’Yes’,2]);

5 custom variables voor een zelfhulp site

Zelfhulp websites zijn sites die als voornaamste doel hebben om mensen te helpen; om mensen van informatie te voorzien. Als een helpdesk, maar dan met informatieve artikelen.

Track het soort lid
Je hebt misschien verschillende niveaus van hulp, of een gratis service tegenover een betaalde service. Houdt bij wat voor een soort lid iemand is, of dat iemand überhaupt lid is, of dat iemand wel of niet ingelogd is, en vergelijk het gedrag tussen de types bezoeker.

_gaq.push([‘_setCustomVar’,1,’Member Type’,’Gold’,1]);

Track het aantal gelezen artikelen per sessie
Track tijdens een sessie de locaties waarvan een bezoek voor jou telt als succesvol geboden hulp. Hoeveel artikelen hebben ze bekeken? Is meer of minder goed, of juist slecht? Hoe reageren mensen verschillend, afhankelijk van het aantal gelezen artikelen?

_gaq.push([‘_setCustomVar’,2,’Session Articles’,’6′,2]);

Track het totaal aantal gelezen artikelen
Als aanvulling op de vorige custom variable, kan je ook het totaal aantal gelezen artikelen tracken. Hoe vaak is een bezoeker langs gekomen? Hoeveel artikelen heeft hij gelezen? Gedragen mensen die veel artikelen lezen zich anders? Krijg je betere reviews van bezoekers die soms langskomen maar veel lezen, of bezoekers die vaak langskomen en elke keer maar een artikel lezen?

_gaq.push([‘_setCustomVar’,3,’Total Articles’,’6′,1]);

Track het sturen van een e-mail naar de klantenservice
Soms is het een goede teken als iemand een e-mail stuurt naar de klantenservice, en soms betekend het dat de site niet voldoende was. Track dit niet alleen als een positief of negatief doel, maar track het om de verschillen te leren begrijpen tussen mensen die wel en die niet contact opnemen met de klantenservice.

_gaq.push([‘_setCustomVar’,4,’Customer service’,’contacted’,2]);

Track klachten
Misschien hebben je bezoekers ook een klacht ingediend. Dan is het handig om te weten waar de klagende bezoekers geweest zijn, wat ze gedaan hebben en hoe hun gedrag verschilt van bezoekers die geen klacht hebben achtergelaten. Je kunt het gedrag ook over langere tijd bijhouden om inzicht te krijgen in onderdelen van je website die mogelijk kunnen worden verbetert.

_gaq.push([‘_setCustomVar’,5,’Complaint’,’yes’,2]);

Dat zijn ze dan. Twintig verschillende custom variables om uit te kiezen voor de 5 vrije slots in Google Analytics, of 20 slots als je Google Analytics Premium hebt. Denk er wel aan dat als je wilt a/b testen, je daar 1 slot voor moet vrij laten.

Heb jij nog interessante, handig of onmisbare Custom Variables voor in Google Analytics? Laat het weten in de commentaren.

Reacties (13)

Reacties zijn gesloten.