3 basisrichtlijnen voor converterende online teksten

TypewriterDe tekstschrijvers van het internet zijn de verkopers uit de winkelstraat. Een statement dat ik vaker maak. Waar in de winkel een verkoper je probeert te begeleiden naar / te motiveren tot een aankoop door een dialoog aan te gaan bestaat de online dialoog uit het feit dat de bezoeker van de webpagina leest en klikt. Het juiste woordengebruik is van zeer groot belang, je hebt immers maar 1 kans! Bij een dialoog in een winkel kun je al gaandeweg een eventuele fout proberen te herstellen. Er is misschien wat vertrouwen weg, maar de mogelijke klant is nog niet weggelopen. Op internet is het echter 1 klik en men is er weer vandoor…

Op Copyblogger gisteren een artikel met een simpele, maar zeer doeltreffende uitzetting van de 3 hoofdpunten om als tekstschrijver rekening mee te houden bij het maken van online content:

  1. Helder: laat de bezoeker niet nadenken! In minder dan 4 seconden moet een bezoeker kunnen begrijpen wat je hebt geschreven op de betreffende webpagina. Let op: “begrijpen”, niet “gelezen”, dat gaat niet in 4 seconden… Werk met korte en krachtige koppen en subkoppen, laat hyperlinks opvallen (met de juiste linkteksten) en zorg voor een ovezichtelijke navigatie. Geef de lezer het gevoel dat zij in volledige controle zijn en precies begrijpen wat er kan op de webpagina.
  2. Beknopt: schrijven voor internet is het beheersen van de kunst van het minimalisme. Woorden, zinnen en paragrafen zijn kort en precies. Schrijven voor internet is de kunst van het wegstrepen: elk overbodig woord moet weg. Misschien zijn zelfs hele pagina’s overbodig. Een gouden regel om aan te houden is om de helft van de woorden te verwijderen van elke pagina die op het web gepubliceerd gaat woorden. Lees over hoe weinig lezers lezen door Jakob Nielsen.
  3. Dwingend: zorg er voor dat je ontdekt wat je lezer(s) beweegt. Wat raakt je lezer emotioneel? Wat maakt hem trots, wat houdt hem wakker in de nacht? Zodra je dit ontdekt: maak er maximaal gebruik van! Overtuigend ben je op zijn best wanneer je een onderwerp raakt dat de lezer interesseert. Geef de lezer wat hij wil lezen, anders is de concentratieboog te kort en is de potentiele klant vertrokken!

Foto bron: http://www.flickr.com/photos/fil/247295019/

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.