4 tests om je e-mailmarketing te verbeteren

Voor e-mail marketeers zijn er verschillende sleuteltesten die een campagne en het doorlopende programma zullen verbeteren. Practical ecommerce deelt vier tests die je kunt doen om je e-mailmarketing inspanningen te verbeteren.

1. Test het onderwerp, afzender en eerste zin

Test het onderwerp
Veel marketeers geloven dat het doel van een onderwerp simpelweg is om te zorgen dat mensen een e-mail openen. Hoewel een goede onderwerptitel dit doet, zal een beter onderwerp consumenten aanzetten om het conversieproces te beginnen. Wanneer je je onderwerptitels test, kijk dan niet alleen naar het percentage geopende e-mails. Kijk in plaats daarvan naar de uiteindelijke conversiepercentages.

Een onderwerp als bijvoorbeeld “Grote vakantiekortingen” zal misschien een goed openingspercentage krijgen. Maar het is generiek en heeft geen call-to-action. Een betere titel zou zijn “Bestel vandaag je gratis vakantiekado”. Het bevat een call-to-action en zal zelfs de ontvangers filteren die (nog) niet klaar zijn om te bestellen. Onderwerptitels die een call-to-action hebben zullen over het algemeen hogere conversiepercentages hebben.

Test de afzender
Hoewel onderwerpen belangrijk zijn om mensen te verleiden een e-mail te openen, is de afzender net zo belangrijk. Nu meer mensen e-mails previewen op mobiele apparaten, wordt de afzender vaak als eerste getoond, in een groter lettertype, dan het daadwerkelijke onderwerp. Hoewel de afzender meestal een bedrijfsnaam is, kan het een variatie hier op zijn, of de naam van een persoon. Test deze twee -een bedrijfsnaam of en individuele naam- op verschillende soort berichten en je zult misschien een aanzienlijk verschil in reactie percentages zien. Voor transactionele berichten, kan een iets andere naam duidelijk maken dat het om een ander type e-mail gaat.


Deze screenshot van e-mails op een iPhone toont vijf verschillende berichten. De bovenste, vetgedrukte rij, is de Afzender. Daarna komt het onderwerp. Onder het onderwerp staan de eerst paar woorden van de e-mail.

Het is niet nodig, en zelfs af te raden, om .com of .nl in de naam van de afzender te zetten. Pas er ook voor op dat je niet te lange naam gebruikt als Afzender.

Test de eerste zin
Let er ook op wat de eerste zin in je e-mail is, gezien dit zowel op mobiele apparaten, alsook bijvoorbeeld in Gmail, net onder of naast het onderwerp wordt weergegeven. De meeste van bovenstaande voorbeelden gebruiken deze eerste zin niet optimaal, en zijn voornamelijk huishoudelijke mededelingen als ‘uitschrijven’ of ‘bekijk online’, of ‘voeg toe aan adresboek’. De eerste zin moet het onderwerp complimenteren en de lezer uitnodigen om de e-mail te openen.

2. Test het aanbod

Je denkt te weten op wat voor aanbod je klanten het best reageren. Echter, tenzij je met een A/B-test verschillende aanbiedingen test -zoals een percentage korting tegenover een aantal euro korting- zal je verrast kunnen worden door het verschil dat een ander aanbod kan maken. Het aanbod dat je doet speelt een interessante rol in het gedrag van je klant. En hoewel twee verschillende aanbiedingen misschien op precies hetzelfde uitkomen, heeft de manier waarop ze gecommuniceerd worden een grote impact op de reacties.

Probeer bijvoorbeeld verschillende aanbiedingen te testen voor verschillende segmenten, zoals vaste klanten of klanten die niet meer bij je kopen. Je zult er achter komen dat misschien een segment veel waarde hecht aan gratis verzendkosten, terwijl de ander liever 5 euro korting krijgt op de volgende bestelling.

In het onderstaande voorbeeld promoot Norwegian Cruise Line promoot hun aanbod dat kinderen gratis mee mogen. Dit is aantrekkelijk voor mij, omdat ik kinderen heb. Norwegian Cruise Line heeft hun maillijst gesegmenteerd zodat ze alleen ontvangers hebben met kinderen die dit aanbod ontvangen. Het lijkt misschien voor de hand liggend om voor verschillende segmenten te testen, maar het is cruciaal dat je precies weet wat er bij de segmenten van jouw abonnees past.

3. Test de landingspagina

Landingspagina’s spelen een vitale rol in een conversie. Het sturen van ontvangers naar een pagina die irrelevant is aan een e-mail aanbod kan ze verwarren, waardoor ze de pagina verlaten. Test de verschillen tussen een meer algemene landingspagina tegenover een specifieke landingspagina, zoals een daadwerkelijke productpagina. Afhankelijk van je site navigatie, kom je er misschien achter dat je bezoekers veel beter of veel slechter converteren op basis van waar ze landen. Houdt voor deze test alle elementen in de e-mail gelijk en varieer alleen de landingspagina’s, en vergelijk de metrics zoals tijd op de site, aantal pagina’s bekeken en conversie percentages om te bepalen welke landingspagina’s het beste voor je werken.

4. Test de ‘deliverability’

Met alle verschillende opties die je hebt om te testen, vergeten marketeers vaak om in eerste instantie de e-mail bezorgd te krijgen. Het testen van ‘deliverability’ kan gecompliceerd zijn en veel tijd kosten, omdat het niet zo simpel is als een A/B-split test. Je moet er vaak verschillende elementen van een e-mail testen en deze over verschillende domeinen monitoren -zoals Gmail, Hotmail, Yahoo! — over een langere periode. Het testen van ‘deliverability’ kan helpen om het aantal e-mails dat de Inbox bereikt, tegenover die de spam in verdwijnt te verhogen en zal daarmee natuurlijk alle andere metrics van je e-mail campagne ook verbeteren.

Reacties (1)

Reacties zijn gesloten.