4 voordelen van big data binnen e-commerce

Big data analyse, in de context van e-commerce, is het verzamelen van grote hoeveelheden informatie om kooppatronen te ontdekken en inzichten op te doen over klantgedrag. De inzet van big data binnen e-commerce levert zowel de verkoper als de klant voordelen op. Daarom schreef Abdullahi Muhammed voor Big Data Collective over deze 4 voordelen van big data binnen e-commerce.

Social media feedback samenbrengen

In het huidige digitale tijdperk zoeken veel klanten eerst naar reviews en blog posts van andere gebruikers voordat ze iets kopen. Door gebruik van big data kan je deze standpunten van klanten verzamelen en achterhalen wat wel en wat niet werkt; niet alleen op je website, maar ook in het verbeteren van de producten zelf. Het oprichten van netwerken van klanten en het inzetten van hun data om e-commerce te verbeteren is heel waardevol, maar ook vaak ondergewaardeerd.

Door de voorkeuren van klanten bij te houden kan je aankomende trends analyseren. Het verzamelen van grote hoeveelheden aan data om bijvoorbeeld te leren welke stoffen het meest populair zijn, hoe het weer invloed heeft op verkopen, hoe livestreaming technologie steeds populairder wordt en zelfs hoe sociale gebeurtenissen een impact hebben op de markt kunnen cruciaal zijn om je onderneming winstgevend te maken. Als je opmerkt dat iets in populariteit toeneemt, dan kan je hier beter op anticiperen wanneer de voorraad terugloopt zodat je zeker weet dat je de vraag aan kan.

Gepersonaliseerde klantervaring

Het observeren van patronen in het browsen en klikken van klanten en hun aankoopgeschiedenis zijn twee manieren waarop zowel klanten als ondernemers het meeste uit big data kunnen halen. Als ondernemer kan je producten onder de aandacht brengen waar een klant in geïnteresseerd is, gebaseerd op de browse- en aankoopgeschiedenis van de bezoeker. Klanten hebben nu een speciale lijst van aanbevelingen voor zich die op hun interesses inspeelt. Klanten krijgen de kans om meer producten te zien die ze willen bezitten terwijl ondernemers hun omzet kunnen verhogen.

Amazon’s recommended item list is een van de meest bekende successen als het aankomt op aanbevelingen. Ritsfabrikant SBS Zipper gebruikt deze aanpak ook en weet zo 20% meer omzet te draaien. Het is vrij makkelijk om door gebruik van big data een aantrekkelijke gepersonaliseerde klantervaring te maken. Door deze positieve connecties te maken zal je meer klanten weten te verleiden om terug te keren.

Het volgende niveau van klantenservice

Slechte dienstverlening is de snelste manier om een klantervaring te bederven. Door big data in te zetten en de verschillende stukken klantinformatie vanuit de klantenservice te verzamelen kan je een variatie aan diensten aanbieden en een klant nog directer van dienst zijn. Analyseer data vanuit e-mailberichten, klachten op social media en online self-service om beter te begrijpen wat er mis loopt met je e-commerce winkel. Door klantservice over verschillende kanalen te coördineren en die data in één plek te verzamelen kan je een boel goede feedback gemakkelijk vergelijken en analyseren.

Het is belangrijk als ondernemer om te focussen op wat hun klanten zeggen en om deze feedback te gebruiken om hun producten en diensten te verbeteren. Wanneer de website problemen heeft en nooit iets verbetert aan slecht ontwikkelde functies zullen klanten de website op een moment achterlaten en op zoek gaan naar concurrenten die hun beter weten te bedienen. Een kleine verandering op basis van feedback van klanten kan een groot verschil maken in het binden van klanten aan jouw merk.

Real-time analytics

Als je nog meer inzicht wilt krijgen in je klanten kan je big data inzetten voor real-time analytics op je klanten. Informatie zoals geslacht, nationaliteit en leeftijd, alsook op welke manier zij op jouw website beland zijn, kunnen gebruikt worden om klanten een persoonlijke ervaring te bieden op basis van hun demografie. Door direct in te kunnen spelen op deze processen kan een grote stap zijn naar meer omzet.

Conclusie

Big data is heel erg populair geworden in e-commerce. Big data is er niet alleen om ondernemers te helpen meer omzet te draaien, maar geeft klanten ook een gepersonaliseerde real-time ervaring. Klanten krijgen heel gemakkelijk nog meer producten te zien waar ze in geïnteresseerd zijn, wat jou als digitale winkelier meer omzet oplevert. Big data draait allemaal om de juiste doelgroep op het juiste moment de juiste producten te tonen.