5 conversieleugens waar je voor op moet passen

Of het nu zo gekomen is door gladde verkooppraatjes of experts die het allemaal iets te goed weten, bepaalde ‘kennis’ over conversie optimalisatie is niet helemaal betrouwbaar. Daarom deelt Amy African van Eight by Eight deze 5 conversieleugens waar je voor op moet passen.

Leugen #1

Het verbeteren van conversie begint met het testen van de kleuren van je knoppen. Het testen van knoppen is HET meest belangrijke omdat rood/groen/blauw/geel-gestreepte/paars-gestippelde knoppen x keer beter converteren dan elke andere kleur.

Weet je, het zou best zo kunnen dat die rood/groen/blauw/geel-gestreepte/paars-gestippelde knoppen in het grote geheel beter converteren dan andere kleuren knoppen. Maar je kunt er ook voor kiezen om de vorm van de knoppen te testen, het formaat, het aantal, of de taal van de knoppen. Maar, is dit waar je mee wilt beginnen? Is de dit vliegende start van je testcampagne? Een rode knop tegenover een oranje knop?

Waarheid #1

Zoals ze in Amerika zeggen: GO BIG OR GO HOME.

Als je geen misselijk gevoel in je maag krijgt van wat er uit een test gaat komen, dan pak je het te voorzichtig aan. Het kan zeker waardevol zijn om knoppen te testen, maar dat is iets als je tijd over hebt. Maar als je net met een campagne begint dan wil je iets waarvan je ’s nachts wakker ligt en de testresultaten vaker ververst dan je Facebook pagina. Wanneer je direct aan het begin van je campagne resultaten boekt die je ogen openen, dan geeft je dat motivatie en energie om een klapper van een campagne te draaien.

Leugen #2

Wanneer je op de juiste zoekwoorden inkoopt kan je gewoon een advertentie instellen en dan hoef je er niet meer naar om te kijken.

Een populaire gedachte is als je er maar genoeg geld tegen aan gooit, dan komt alles vanzelf goed. Hetzelfde geld voor responsive design: even instellen en je bent klaar, zo lijken sommige organisaties te denken.

Waarheid #2

Als je iets doet, dan moet je het goed doen, zo zei ieders opa altijd. Dit geld zeker voor de competitieve digitale wereld waarin we tegenwoordig leven, waar er altijd wel een concurrent zal zijn die er wel volledig voor gaat.

In het geval van de twee genoemde voorbeelden, als eerste, adverteren op zoekmachines. Wanneer je adverteert op een zoekmachine dan is het niet zo dat je bovenaan de pagina komt te staan als je maar genoeg betaald. Google verwacht namelijk nog steeds dat je een goed aanbod heeft. Ze willen hun bezoekers alleen doorsturen naar websites die hun bezoekers de gewenste ervaring en antwoorden bieden. Kijk dus goed naar je eigen website en vraag je af, als mensen op jouw website komen via het zoekwoord waarop je wilt adverteren, is hun dan direct duidelijk wat je te bieden hebt en hoe ze verder kunnen. Zal je nieuwe klanten aantrekken, of een heleboel nieuwe bezoekers waarvan je hoopt dat er een paar blijven hangen.

Responsive design, een website die zich automatisch aanpast aan elke schermgrootte, ook mobiele schermen, is ook hot. In tegenstelling tot wat mensen denken komt er bij een mobiele website meer kijken dan alleen maar de juiste schermresolutie. Bedenke je hoe dat mobiele bezoekers jouw website willen gebruiken, en of een kleine versie van jouw normale website hier goed op inspeelt. Als je mobiele bezoekers jouw website voor andere doelen gebruiken dan bezoekers van je desktopsite, of bepaalde features van je website weinig mobiel-vriendelijk zijn (zoals veel invulformulieren), dan is het belangrijk om te overwegen een aparte mobiele website te maken.

Leugen #3

______ werkt omdat die-en-die dit x aantal jaar geleden getest heeft. Kijk, hier zijn de resultaten.

Best practices heten vaak niets voor niets zo, maar dit betekent niet dat je zomaar alles klakkeloos over kunt nemen.

Waarheid #3

Je moet achterhalen wat het beste werkt voor jou en jouw organisatie. Best practices zijn vaak een goed uitgangspunt, maar moeten vooral een leidraad te zijn om jouw organisatie te inspireren tot nog betere ideeën.

Leugen #4

Het maakt niet uit wat voor een soort user testing je doet, als je het maar doet.

De grootste fout die je kunt maken met user testing is de aanname dat een willekeurige boer uit de achterhoek die niets weet van jouw product, niets weet van jouw website en niets weet van wat je probeert te doen, jou kan helpen om je problemen op te lossen.

Waarheid #4

Als je mensen gebruikt om je website te testen, gebruik dan een goede mix van klanten, prospects, klanten van de concurrent en willekeurige mensen. Je krijgt allerlei verschillende soorten bezoekers op je website en ieders ervaring is verschillend. Je familie uitnodigen via Facebook is over het algemeen geen goede manier om een duidelijk beeld te krijgen van de verschillende manieren waarop mensen jouw website gebruiken.

Leugen #5

Alle mobiele conversies zijn gelijk.

Dit is een populaire uitspraak op mobiele marketingcongressen, waar ze iedereen met goede moed naar huis willen sturen en het liefst niet praten over de bedroevend lage conversie van mobiele telefoons. Om de motivatie een beetje op te krikken worden mobiele telefoons en tablets dan ook graag samen in één categorie gestopt.

Waarheid #5

Als je echt je conversie wilt verbeteren dan splits je jouw data op in smartphone bezoekers en tablet bezoekers. Mobiele bezoekers met een tablet converteren vaak 2-3x beter dan desktop bezoekers, terwijl smartphone bezoekers meestal nauwelijks converteren. Als er zo’n groot verschil is in conversie tussen verschillende apparaten, dan loont het om ze ook aparte aandacht te geven.

Ik bedoel, je snapt dat Linux-gebruikers meestal ook heel andere mensen zijn dan Macbook-bezitters en daar optimaliseer je ook voor. Toch?