5 manieren waarop kleine e-commerce winkels kunnen concurreren

Kleine ondernemers die enkel op basis van prijs proberen te concurreren met grotere online winkels, zoals Bol.com, verliezen dit bijna altijd. PracticalEcommerce deelt 5 manieren waarop kleinere e-commerce winkels wel kunnen concurreren.

1. Fantasische klantenservice

De meeste winkels richten zich op het bedienen van klanten. Maar als kleine ondernemers succesvol willen zijn, moeten ze op dit gebied alles uit de kast halen. Dit kan bijvoorbeeld door een uitgebreide help-sectie en makkelijke bereikbare klantenservice – chat, telefoon en e-mail. Kleinere ondernemers kunnen ook waardevolle diensten aanbieden om klanten te helpen om de producten te vinden waar ze naar op zoek zijn en ook inzichten bieden in de producten die bezoekers geselecteerd hebben.

Deze aandacht voor de klant heeft mede bijgedragen aan het succes van de recent door Amazon overgenomen schoenen- en kledingwinkel Zappos, dat zelfs nu nog enorm veel aandacht besteed aan het helpen van hun klanten.

Zappos

2. Flexibiliteit

Een kleine ondernemer kan sneller aanpassingen maken op basis van feedback van klanten. Een kleine ondernemer kan sneller het assortiment op zijn site veranderen en het optimaliseren op basis van klanten, A/B-testen en historische data. Kleinere ondernemers kunnen deze flexibiliteit gebruik om een competitief voordeel te krijgen, zeker in de beginfases van een bedrijf. Ze zouden dit moeten onthouden voordat ze een lange-termijnscontract aangaan met een leverancier, ook al lijkt het financieel aantrekkelijk.

Een voordeel van een online retailer die deze lenigheid heeft getoond is de kledingwinkel Bonobos. Enkele jaren nadat ze begonnen waren, vroegen Bonobos’ om de mogelijkheid om kleding uit te proberen voor ze deze kochten. Bonobos luisterde hier naar en opende een kleine winkel in hun hoofdkantoor in New York waar klanten hun kleding eerst konden passen. Een grote online winkel zou hier waarschijnlijk langer over hebben moeten nagedacht, en het zou voor hun lastiger geweest zijn om snel een beslissing te maken en een pand in te richten. Maar Bonobos reageerde snel op deze feedback en na het succes van hun eerste winkel in New York, breidden ze uit naar locaties in Boston, San Francisco, Chicago, and other cities. Bonobos has further expanded by selling its clothes in Nordstrom stores.

3. Kwaliteit

Traditionele retailers hebben vaak een eigen huismerk van vergelijkbare of betere kwaliteit om meer omzet te genereren. In Amerika verkoopt de winkelketen Costco hun eigen merk Kirkland, dat het in hun winkels net zo goed doet als externe merken. Kleine online retailers kunnen een vergelijkbare strategie gebruiken om producten te maken die op kwaliteit kunnen concurreren met grotere retailers. ‘Betere kwaliteit’ in deze context kunnen verschillende dingen betekenen: betere materialen, minder schadelijk voor het milieu, innovatiever. De betere kwaliteit moet gepaard gaan met een concurrerende prijs of funieke uncties om een hogere prijs te rechtvaardigen.

Frank & Oak is een voorbeeld van een kleine retailer die ontwerp en technologie heeft gebruikt om met de best mogelijke stoffen hun eigen lijn hoge kwaliteit herenkleding te produceren. Ze zijn binnen korte tijd uitgegroeid van een klein team naar een onderneming met bijna honderd mensen, wat laat zien dat kwaliteit en een oog voor detail zelfs in een competitieve markt het verschil kan maken.

Frank-Oak

4. Meer loyaliteit

Kleinere ondernemers moeten hun klanten kennen en er aan werken om betere relaties op te bouwen. Dit levert niet alleen directe omzet op, maar vergroot ook de customer lifetime value. Stimuleer je klanten om jouw bedrijf aan hun vrienden te promoten. Persoonlijke service en een interessant loyaliteitsprogramma met verschillende niveaus van beloning. Dergelijke spaarprogramma’s zijn niets nieuws, maar als kleine ondernemer heb je vaak meer flexibiliteit om dingen te doen waar grote retailers vaak niet aan komen. Denk bijvoorbeeld aan beloningen op basis van seizoenen of specifieke locaties.

Verkoper van luxe goederen Gilt Groupe heeft een spaarprogramma genaamd Gilt Insider. Leden hebben de mogelijkheid om hun punten in te ruilen om kortingen te krijgen, eerder toegang te hebben tot uitverkoop (dit sloeg heel erg aan), en om punten in te ruilen voor producten. Dit uitzonderlijke spaarprogramma is een van de redenen waarom Gilt in korte tijd enorm gegroeid is.

Gilt-Groupe

5. Relaties met leveranciers

Soms vergeet je het nog wel eens, maar leveranciers zijn net als jij mensen die proberen hun bedrijf te runnen. Grote retailers proberen deze leveranciers vaak voor elke mogelijke cent uit te knijpen en de meeste leveranciers hebben dan een plekje in hun hart voor de kleine ondernemers waarmee ze op een gelijkwaardige manier kunnen samenwerken.