Managementsamenvatting

Tijdens het 5e Webanalytics Congres, presenteerden Saskia Dikmans en Reinout Wolfert van SNS Bank het analytics dashboard voor hun afdeling, Internet Verkoop. Na deze presentatie hebben zij veel positieve reacties ontvangen over de inhoud en vormgeving van het dashboard. In dit artikel geeft Reinout Wolfert vijf redenen waarom iedereen een dashboard zou moeten (laten) ontwikkelen: 1. Dashboards verspreiden de verantwoordelijkheid voor het resultaat 2. Dashboards zorgen voor bewustwording en beleving 3. Dashboards zetten aan tot het bewaken van de datakwaliteit 4. Dashboards geven antwoord op de meest basale vragen 5. Dashboards maken data uit verschillende bronnen begrijpelijk en sexy!

Sluit Managementsamenvatting

5 redenen om een analytics dashboard te ontwikkelen


 door 

Tijdens het 5e Webanalytics Congres, presenteerde ik samen met Saskia Dikmans, vanuit SNS Bank, het analytics DashboardEen dashboard is een overzicht van belangrijke informatie, vaak Key Performance Indicatoren (KPI's). Welke KPI's of welke informatie getoond wordt op het dashboard hangt af van de bedrijfsdoelstellingen. Dashboards worden vaak gemaakt in Microsoft Excel.Meer over: Dashboard dat wij ontwikkelde voor onze afdeling, Internet Verkoop. Na deze presentatie hebben wij veel positieve reacties ontvangen over de inhoud en vormgeving van het dashboard. In dit artikel geef ik vijf redenen waarom iedereen een dashboard zou moeten (laten) ontwikkelen.

1. Dashboards verspreiden de verantwoordelijkheid voor het resultaat

Iedereen die meewerkt aan de website (en online zichtbaarheid) van een bedrijf is verantwoordelijk voor het resultaat. Zo wordt het gepredikt, maar zo wordt het maar zelden gevoeld. Vaak zijn de resultaten alleen bekend bij de analisten in een team en worden de resultaten niet goed verspreid en/of gelezen in de rest van het team, waardoor het verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt. Een dashboard maakt data op een eenvoudige wijze inzichtelijk en begrijpbaar voor iedere discipline. Hierdoor voelt iedereen zich meer betrokken bij het eindresultaat, wat ook zal leiden tot een beter eindresultaat.

2. Dashboards zorgen voor bewustwording en beleving

Het stopt niet bij verantwoordelijkheid. De cijfers, de site en de bezoekers gaan leven. Wanneer de data real-time inzichtelijk wordt gemaakt zie je daadwerkelijk wat er op je site gebeurt, waar mensen zitten en wat ze kopen. Hierdoor creëer je bewustwording en beleving.

3. Dashboards zetten aan tot het bewaken van de datakwaliteit

Wanneer data altijd en zonder tussenkomst van een webanalist inzichtelijk is, worden fouten in de data ook snel inzichtelijk. Dit zal bijdragen aan de focus op datakwaliteit. Wanneer je datakwaliteit op orde is kan de webanalist weer doen waar hij voor aangenomen is: het verhogen van de conversie.

4. Dashboards geven antwoord op de meest basale vragen

Veel basale vragen als ‘Hoeveel hebben we vandaag al verkocht?’, ‘Zitten we nog op target?’, ‘Hoeveel bezoekers hebben we gehad in de maand april?’ worden nog vaak gesteld aan webanalisten. Het zijn vragen die eenvoudig door middel van een dashboard beantwoordt kunnen worden. De tijd die de webanalist hiermee bespaart kan hij besteden aan het verbeteren van de website.

5. Dashboards maken data uit verschillende bronnen begrijpelijk en sexy!

Data is van zichzelf niet sexy. Data moet je zelf sexy (laten) maken. Als data sexy is wordt het bekeken. Als het bekeken wordt kan er door de lezer iets gedaan worden met wat hij gezien heeft. Vaak is er wel voldoende data, maar wordt er te weinig actie ondernomen. Sexy data verandert dit. Data wordt gezien en actie wordt ondernomen, vaak alleen al vanwege het simpele feit dat de data gezien en begrepen wordt.

SNS Dashboard, tweede versie

In een dashboard toon je vaak data uit verschillende bronnen. Wanneer je al deze data in het dashboard op dezelfde sexy manier vormgeeft, kan deze data eenvoudig vergeleken worden. Iets wat voorheen, met alle verschillende rapporten en dashboards, maar moeilijk ging.

Dit artikel staat in dossier:
Vind meer artikelen over:

9 reacties


Met alles ben ik het eens behalve punt vier. Het tonen van maandelijkse KPI’s is natuurlijk nuttig, maar dagelijks? Dat klinkt meer als dataverslaving.

Het tonen van de dagelijkse verkopen heeft volgens mij weinig praktisch nut. Ik zou persoonlijk ook niet dagelijks een dashboard willen maken met deze informatie. Niet echt iets waar je conclusies uit kunt trekken.

Is dit echt een vraag die mensen dagelijks stellen dan zou ik hen doorverwijzen naar de webanalytics applicatie of de applicatie dagelijks automatisch een e-mail laten versturen aan heteinde van de dag.

Het is jammer als het zover zou komen, omdat dit niet is waar men zich op zouden moeten richten.


Ha René, het gaat zelfs nog een stap verder :) we hebben targets op uurbasis en tonen elk uur of het target van dat uur behaald is door dat target met de gerealiseerde data van dat uur te vergelijken.

Het zijn wel degelijk zaken waar mensen zich (ook) mee bezig houden. Je wilt namelijk weten of je campagnes / acties resultaat opleveren. Dit wil je niet pas weten na een maand, dan kan je niet meer bijsturen / optimaliseren. Data van een dag (en zelfs per uur wanneer er voldoende data is) is daarvoor wel zeer nuttig. Realtime data is waar het naar toe gaat :)

Rapporten geautomatiseerd laten versturen is een optie, maar de ontvanger is vaak lui ;) hoe minder handelingen hoe beter. Een dashboard (via web, of aan de muur) is dan een prima oplossing.


:-) Juist ja. Ik had waarschijnlijk jullie presentatie moeten bekijken op het webanalytics congres.

(zoekt de presentatie even snel op). Het ziet er iig fantastisch uit zo’n afgestemd dashboard op de situatie van de SNS bank. Ik denk niet dat het voor elke organisatie even interessant is om zo in de details te treden. De hoeveelheid data bepaalt of het al significant hoog genoeg is om op te sturen. De meeste websites hebben dat denk ik niet binnen in een uur. ;-)

Je vergelijkt dan het uur toch niet met het vorige uur, maar met het uur op dezelfde dag een week eerder? En zelfs dan is het nog maar een vraag of je dit kunt vergelijken, omdat zelfs het weer al invloed heeft.


Het klopt dat dit niet voor elke organisatie even interessant is. Het is helemaal afhankelijk van de hoeveelheid bezoekers / producten / processen / etc.

De meeste analytics pakketten (gek genoeg de betaalde) zijn slecht in staat om realtime (of per half uur) data te ontsluiten. Helaas. Het zou goed kunnen dat voor deze behoefte nieuwe pakketten opkomen, die enkel en alleen dat kunstje goed kunnen (blijkbaar is het heel lastig…).

Het uur wordt niet met het uur ervoor of met het vorige uur vergeleken. Het uur wordt vergeleken met de doelstelling die je jezelf hebt opgelegd voor dát uur. Het is geen vergelijking met een andere waarde in het verleden, maar een vergelijking met het target van dat moment. Dat zegt of je op koers ligt om je dag / week / maand en uiteindelijk jaartarget te gaan halen. En dat is waar het grotendeels om draait.


Oke bedankt voor je uitleg. Duidelijk. Je deelt het jaar op in kleine mini stukjes die uiteindelijk zorgen voor het grote geheel.
Dan zitten jullie vast veel op het grote scherm te kijken om elke keer wanneer er een uur verstreken is uit te barsten in enthousiast geklap?

Dat de bekende betaalde pakketten dit niet kunnen heeft denk ik alles te maken met hun capaciteit. Het ophoesten van deze data is enorm intensief voor al die klanten waarvoor zij dit dan zouden moeten doen.


“Je deelt het jaar op in kleine mini stukjes die uiteindelijk zorgen voor het grote geheel.” – Klopt!

“Dan zitten jullie vast veel op het grote scherm te kijken om elke keer wanneer er een uur verstreken is uit te barsten in enthousiast geklap?” – Haha, nee, zo gaat het in de praktijk niet. Er wordt door iedereen anders mee om gegaan, waarbij de meeste een paar keer op de dag checken wat de kleur (en waarde) van de metrics (of jaardoelstelling) is (in de huidige versie zitten de trendrapportages nog niet).

Capaciteit zou inderdaad een issue kunnen zijn, volgens mij gecombineerd met de berekeningen die een pakket moet uitvoeren om de data goed te verwerken. Dit is (zoals je ook schrijft) intensief en kost tijd. Minder verwerken en eerder beschikbaar stellen zou een oplossing kunnen zijn. Zo zou het pakket per metric moeten kunnen aangeven wat de verversrate is per metric, zodat je voor simpele metrics wellicht iedere minuut een update kunt krijgen (bezoek op top/productniveau) en voor uitgebreidere metrics (zoals calculated metrics of metrics die geclassificeerd zijn) eens per uur een update kunt krijgen.


Erg leuk stuk! Mooie materie om binnenkort ook nog eens een extra enquête onder de gebruikers op los te laten.

Voor meer beelden overigens van het ontwerp van het SNS Bank dashboard, zie;
http://www.cleverfranke.com/cf/nl/project/websites/project.php?id=65
(binnenkort als volledige case op onze website).

Gerben - Webshop+ BV | 3 mei 2011 om 14:53

Voor 1 van onze grotere klanten hebben we een aparte systematiek opgezet om met als basis Google Analytics dashboard rapporten te maken, we zijn terloops continue bezig om data van externe bronnen te integrerern, moet zeggen, dat dit stuk dan ook een goede indruk geeft van de opkomende marktvraag om data gebundeld aan te kunnen bieden.

#wegaandoor :)


Voor meer informatie over het ontwerptraject van dit dashboard, zie de case op: http://www.cleverfranke.com/cf/nl/project/sns-bank/project.php?id=147

Plaats een reactie | Houd u op de hoogte van reacties via e-mail

* Verplicht in te vullen

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.

Door:

Als zelfstandig ondernemer ben ik in te huren voor verschillende type opdrachten. Ik heb zowel leidinggevende als inhoudelijke ervaring. Ik heb bij SNS de afdeling Front End Ontwikkeling (10+ fte) opgericht en ruim twee jaar leiding gegeven...

  • Aantal woorden: 449

  • Aantal tweets: 21

  • Aantal reacties: 9

  • Aantal likes: 2

Nieuwsbrief

Voortdurend op de hoogte van het laatste analytics en optimalisaties nieuws met onze nieuwsbrief!

Gebruik je al KeySurvey (SaaS)?

Lees meer over KeySurvey (SaaS)Aangeboden door AboutAnalytics