7 landingspagina tests voor een inspirerend 2014

Slimme online marketeers gebruiken landingspagina’s samen met hun normale website om de best mogelijke conversie te halen. Om de hoogste conversiepercentages uit je landingspagina’s te halen is het essentieel dat je de elementen op de pagina test om de best presterende variaties te vinden. Om je inspiratie te geven voor minder voor de hand liggende testen deelt Rich Page deze 7 landingspagina’s met impact.

Test 1: creëer een compleet verschillende stijl

Het testen van kleine veranderingen zoals headlines en call-to-action buttons werkt vaak goed, maar om je conversie echt een grote boost te kunnen geven moet je soms iets radicalers proberen. Een van de radicalere veranderingen die het vaak goed doen is een compleet andere stijl van de landingspagina en kan je in elk geval een goed idee geven welke stijl het beste converteert.

De beste manier om dit te doen is door een paar versies te maken met een compleet andere lay-out dan je huidige pagina. Denk aan het verschuiven van belangrijke elementen op de pagina, de layout van de kolommen veranderen of de stijl en kleuren van de pagina aanpassen. Je kunt ook je call-to-actions en headlines aanpassen om de nadruk te leggen op andere selling points.

Een hele succesvolle test als deze werd gedaan door WriteWork.com.

radical-test

Test 2: gebruik een micro-site met tabs in plaats van één lange pagina

Een van de grootste fouten die vaak gemaakt worden op lange landingspagina’s is dat er te veel informatie op een pagina gepropt wordt, vaak in de hoop dat er iets van die informatie blijft plakken bij de bezoekers. Helaas is het hierdoor vaak juist moeilijk voor de bezoekers om belangrijke informatie te vinden, die verscholen ligt onder een diepe laag niet-essentiële informatie. Het gevolg: veel lagere conversie.

Een unieke test met veel potentie is om je landingspagina te veranderen in een micro-site met tabs. Deze tabs moeten belangrijke details bevatten waar de bezoekers over kunnen lezen, zonder dat ze de micro-site hoeven te verlaten. Het is in elk geval van belang dat je een “waarom ons” en een “wat onze klanten zeggen” tab hebt om value proposition te bouwen en social proof toe te passen.

landing-page-tabs

Test 3: toon een prominente video-testimonial

Wil je een testimonial op je landingspagina die nog meer impact heeft? Probeer dan eens van een van je testimonials een video testimoinal te maken. Het helpt je testimonial geloofwaardiger te maken, en de kosten om je tevreden klant te filmen zijn vrijwel nihil. Aan het eind van de video kan je ook een goede call-to-action knop plaatsen zodat kijkers meer kunnen leren over dit fantastische product dat je verkoopt.

Als je de juiste mensen kent, kan je dit ook nog een stap verder nemen: vraag een expert op jouw vakgebied om een video testimonial te maken over jouw product of diensten. Als je bijvoorbeeld in de online marketing wereld zit, dan heeft een video testimonial van Avinash Kaushik or Neil Patel natuurlijk enorme impact.

f0620

 

Test 4: bied gratis extra’s aan bij conversies

Een goede manier om je bezoekers over de streep te trekken om zich in te schrijven voor het aanbod op je landingspagina is door ze iets gratis aan te bieden waardoor het aanbod nog mooier wordt. Zo zou je een ebook kunnen maken over wat je probeert te verkopen en die gratis weggeven, of een gratis trial aanbieden van de dienst die je aanbiedt.

Vergeet ook niet aan te geven hoeveel waarde deze freebie heeft (mensen vinden het fantastisch om iets van waarde gratis te krijgen), en als het mogelijk is, probeer dit aanbod in je primaire call-to-action knop op te nemen.

free-trial

Test 5: stel een prikkelende vraag in je koptekst

De eerste paar seconden op je landingspagina zijn cruciaal. Als je koptekst niet aanzet om verder te lezen, dalen de kansen tot conversie enorm: veel bezoekers zullen weggaan, en via Google verder zoeken naar het antwoord op hun vraag.. op een andere website.

Om dit te voorkomen en je bezoekers meer aan te spreken, kan je proberen door direct in je koptekst een prikkelende vraag te stellen waar je bezoekers zich in kunnen vinden, en waarvan het antwoord helpt om hun probleem (waarvoor zij op jouw site een oplossing zoeken) op te lossen. Test een aantal vragen om te vinden welke het beste converteert.

good-headline-e1383836487518

 

Test 6: gebruik positieve tweets als testimonials

Wat maakt een goede testimonial? Het moet authentiek zijn, kort en positief. Een goede, simpele en unieke manier om dit te krijgen is door tweets op je landingspagina te tonen die testimonials van je klanten bevatten. Deze tweets maken het veel gemakkelijker voor beoekers om testimonials te lezen omdat ze kort zijn en meer geloofwaardig, omdat ze kunnen zien wie de persoon is die dit getweet heeft.

Om dit te testen kan je kiezen om de tweets direct op je pagina te embedden (waardoor bezoekers kunnen interacteren met de tweets, en ze kunnen retweeten), of je kunt een screenshot maken van verschillende testimonials bij elkaar (zoals de afbeelding hieronder).

twitter-testimonials

Test 7: deel een formulier op, in plaats van een lange pagina

Een andere test die je op je landingspagina kunt doen is het formulier (om in te schrijven, of voor meer informatie) op te delen in verschillende stappen, in plaats van een lang formulier. Dit is vooral voordelig als je verschillende vragen stelt in je formulier, of verschillende opties of aanbiedingen hebt waar je klanten uit kunnen kiezen.

Het andere voordeel is dat het minder groots overkomt, en je bezoekers niet het idee geeft dat dit veel tijd kost. Ook houd je zo meer van de waardevolle ruimte op je landingspagina over.

multi-step-form

Conclusie

Probeer niet alleen maar simpele dingen op je landingspagina te testen, zoals afbeeldingen en knoppen. Probeer extracubiculair ‘outside the box’ te denken om meer unieke tests te bedenken die relevant zijn voor jouw publiek. Hopelijk hebben we je met deze 7 tests inspiratie gegeven voor mooie tests in het nieuwe jaar.

Hebben jullie het afgelopen jaar nog unieke landingspagina’s gstest die je conversies een boost gaven?