Aansprekende calls-to-action op je landingspagina

Gefeliciteerd! Iemand is zo geïnteresseerd geraakt in je product of dienst dat hij op je advertentie heeft geklikt. Je landingspagina ziet er helemaal spik en span uit; je nieuwste klant weet dat hij er goed aan gedaan heeft om je site te bezoeken. Maar wat nu? Zonder een goede call-to-action op je landingspagina loop je het risico dat dit bezoek niet tot een conversie zal leiden, iets wat terugkomt in de bounce rates.

ion interactive geeft je een aantal tips voor aansprekende calls-to-action op je landingspagina, die je zullen helpen om de deal te sluiten.

Kort en krachtig, en informatief

Bezoekers zijn op je landingspagina gekomen omdat ze geïnteresseerd zijn in je aanbod. Hoe makkelijker je landingspagina te lezen is, hoe groter de kans is dat bezoekers converteren. Je call-to-action en ondersteunende tekst moet dan ook gewoon kort, krachtig en informatief zijn; laat je bezoekers weten wat de volgende stap is en bevestig nog eens kort maar krachtig wat voor hun het voordeel is om op je aanbod in te gaan.

Wees brutaal

Natuurlijk moet je wel netjes blijven tegen je klanten, maar je moet ook weer niet te passief, te terughoudend overkomen. Vraag niet of ze zich willen registreren voor je nieuwsbrief, maar zeg: “Registreer nu voor de nieuwsbrief.” Laat de call-to-action een echte oproep zijn, geen verzoek.

Gebruik je en jouw

Je wilt dat bezoekers zich persoonlijk aangesproken voelen, zonder dat je boodschap houterig overkomt. Gebruik gewoon “je” en “jouw” om mensen direct te triggeren om tot actie over te gaan; klaar voor de conversie.

Stel vragen

Een andere manier om te personaliseren en om de aandacht van een bezoeker te krijgen, is door vragen te stellen. De juiste vragen kunnen de vinger op de zere plek leggen en zelfs reacties uitlokken als antwoorden op die vragen. Begin met het testen van enkele simpele vragen, en maak deze doordachter naarmate je langer test.

Verlies je doel niet uit het oog

Je kunt verschillende elementen op de pagina gebruiken om de aandacht van de bezoeker naar je conversie-doel te verschuiven, maar het is ook belangrijk om onnodige afleidingen en micro-conversies van je landingspagina weg te houden. Vermijd verwarring door third-party links en uitgaande links tot een minimum te beperken en verschuif het momentum naar de call-to-action.

Houd je call-to-action boven de vouw

Het is niet iets waar je direct aan denkt als je aan je landingspagina werkt, maar je bezoekers bekijken je website met heel veel verschillende schermresoluties en -formaten. Zorg er dus voor dat al je bezoekers de belangrijkste pagina-elementen boven de vouw zien! Wees er in ieder geval zeker van dat je call-to-action ruim boven de vouw staat, zodat je geen potentiële conversies misloopt omdat je klanten je boodschap niet konden zien.

Wees kleurrijk

Alleen je call-to-action bovenaan de landingspagina zetten is niet genoeg; hij moet ook opvallen tussen alle andere elementen op je pagina. Je kunt dit op een simpele manier bereiken door gebruik te maken van contrasterende kleuren, opvallende lege ruimtes of subtiele aanwijzingen. Laat je niet leiden door landingspagina mythes als “groene knoppen converteren altijd beter dan rode knoppen”; test je eigen combinaties van kleuren en stijlen om het beste resultaat voor jouw merk te leren kennen.

Blijf altijd testen!

Door MultiVariatie Testen (MVT) kan je erachter komen welke combinatie van pagina elementen en ontwerpen optimaal is voor je conversie. Je kunt MVT gebruiken om twee (of nog meer!) calls-to-action naast elkaar te zetten en te vergelijken welke beter presteert op jouw pagina. Teksten die vaak worden getest zijn bijvoorbeeld “Vul in” tegenover “Registreer”, “Download” tegenover “Krijg” en natuurlijk nog veel, veel meer variaties. Overweeg bijvoorbeeld ook om verschillende variaties te testen afhankelijk van waar de bezoeker vandaan komt, zoals Facebook, Twitter, or pay-per-click ads. Dit is voor iedere website anders, dus wees niet bang om te experimenteren.

Denk er aan: dat een bezoeker op je landingspagina is gekomen betekend al dat hij interesse heeft. Het enige wat jou nog rest is om de deal te sluiten. Zorg voor een goede call-to-action om je bezoeker tot actie aan te zetten, test wat werkt en houdt je aan de belofte die je een klant doet. Help je klanten te vinden wat ze zoeken en ze zullen ook graag terugkomen.

Wat zijn jouw calls-to-actions? Welke landingspagina optimalisatie technieken gebruik je? Deel het met ons in de commentaren.