benut de kracht van databedreven marketing

Basisboek Digital Analytics

Eindelijk!

Toen het nieuws me ter oren kwam, dat er een echt studieboek zou uitkomen over Digital Analytics, was ik meteen enthousiast. Ik heb direct Danny Oosterveer benaderd.

Danny is iemand die alle kansen aangrijpt om zijn digitale kennis te delen. Als auteur, spreker en docent, maar ook toegepast als databedreven marketeer (databeest) bij Burgers’ Zoo in Arnhem.

Ik wil graag mee helpen met het boek onder de aandacht brengen. Waarom? Omdat de kennis en kunde van digital analytics nog steeds niet op het peil is waar het zou moeten zijn. Hoe vaak je wel niet van net-afgestudeerden hoort: ‘maar dit leren wij allemaal niet op school’. Daarbij, stap een willekeurig Nederlands bedrijf binnen en je hoort nog regelmatig hoe digital marketeers en analisten moeten pleiten voor het belang ervan, waar het inmiddels gemeengoed zou moeten zijn.

Kennis van digital analytics valt te vergaren met meetups, coole events als Measure Camp, online cursussen, werken als consultant bij veel opdrachtgevers en wat dies meer zij. Super gaaf overigens, maar dit is allemaal fragmentarisch, waarbij je zelf in de loop der tijd de complete puzzel ziet. Dit boek dient als degelijke introductie en geeft een goed totaaloverzicht. Echt alle facetten komen aan de orde.

Het boek neemt je mee vanaf het aller begin, waarbij ook uitgebreid wordt stilgestaan waarom het databedreven sturen van organisaties nou zo belangrijk is. We roepen of horen het dagelijks. Maar waarom wil je liever alles op intuïtie en ervaring baseren? Hierin zit wat mij betreft de kracht van het boek. Dat alles wordt van begin af aan uitgelegd.

De onderwerpen die aan de orde komen zijn:

  • Marketing en de rol van Analytics
  • Redenen voor het inzetten van data

En vervolgens neemt Danny je mee aan de hand van de PDACA cycle (Plan- Do- Analyze- Communicate- Act):

  • Strategie en organisatie
  • Metrics
  • Consumentengedrag
  • Dataverzameling
  • Privacy
  • Data communiceren
  • Verbeteren
  • Big data

Om te toetsen of je alle stof goed tot je hebt genomen kan je bij elk hoofdstuk online een vragenlijst invullen.Basisboek Digital Analytics - online oefening

Ondanks dat het prettig leest, had ik misschien wat vaker een onderbreking als onderstaande quote verwacht. Dit om het wat luchtiger te maken. Maar een klein detail want het blijft natuurlijk een studieboek.

“Iedereen heeft een plan totdat ze in hun gezicht worden geslagen.” – Mike Tyson (Berardine 2012)

Ook een klein detail wat m.i. ontbreekt, is een korte toelichting over waar het vakgebied in de toekomst heen gaat. Het vakgebied groeit en verandert enorm snel met nieuwe ontwikkelingen als web 3.0, AI, VR, Voice enz. Hoe gaat dit ons werk beïnvloeden? Mogelijk een goed idee voor een vervolgboek.

Nadine van Spronsen - Basisboek Digital Analytics

Kom je net kijken in dit werkveld? Dan is dit boek zeker aan te raden! Maar ook als je trainingen en/of les geeft is dit boek een goede ondersteuning. En is je leidinggevende iemand die niet goed weet waar je mee bezig bent? Dan is dit boek aan te bevelen.

Dit is hem geworden. Mijn eerste blog bij webanalisten.nl, dus als je het helemaal tot het eind hebt uitgelezen vind ik dat sowieso cool. Wil je me laten weten wat je er van vindt? De blog delen wordt ook gewaardeerd!

Reacties (3) Schrijf een reactie

  1. Interessant Nadine. Goede initiatief om boek te schrijven voor een opleiding Digital Analist.

    Waar ligt de meeste nadruk op in dit handboek? Het leveren van data of ook echt inzichten?

    Beantwoord

  2. Hi Nadine, heel erg leuk dat je mijn boek wilde beoordelen. Dankjewel!

    @Gerard, leuk om je reactie te lezen. Al enige tijd kijk ik zowel van binnen als buiten het onderwijs naar de invulling van digital marketing binnen het hoger onderwijs. Het doet me deugt dat er een inhaalslag gaande lijkt op het gebied van online binnen marketingopleidingen. Op data-vlak lijkt juist het tegenovergestelde gaande. Statistiek is niet populair bij studenten en lijkt daardoor steeds meer te verdwijnen van opleidingen Commerciële Economie.

    Op het gebied van digital analytics is er een groot gat in het aanbod van literatuur voor het hoger onderwijs. Daarom ben ik daar met dit boek in gesprongen, en ik er écht in geloof dat een data-bedreven werkwijze voor toekomstig marketeers het verschil gaat maken. Het boek focust dan ook meer op de werkwijze, o.a. de vertaling van strategie / customer journey naar metrics, learnings communiceren en optimalisatie. Het praktische stuk (hoe stel ik X in in Google Analytics, hoe doe je X in Facebook Insights, e.d.) laat ik buiten beschouwing, dat is erg veranderlijk en maakt het boek tig keer zo dik. Ik vond het nu al zo moeilijk om het tot 250 pagina’s beperkt te houden 🙂

    Beantwoord

Geef een reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.