Behavioral targeting & Reedge: Interview met CEO Dennis van der Heijden

Nog geen maand geleden kondigde Reedge aan dat ze uit de beta testing fase gingen. Na enkele jaren van actieve ontwikkeling was Reedge erin geslaagd een behavioral targeting tool te ontwikkelen die ze breder wilden gaan delen.

Reedge is nu een betaalde personalisatie tool (met een gratis trial), die zich richt op het MKB. Reedge heeft momenteel ongeveer 1000 gebruikers. Naast behavioral targeting kan Reedge ook ingezet worden voor o.a. A/B testing en multivariatie testing.

Reedge introductievideo

Reedge is eigenlijk nog een jonge tool. Ze zijn in 2008 gestart met de ontwikkeling van een eerste versie van het platform.
We vroegen de CEO van Reedge om zijn inzichten en kennis op het gebied van onsite behavioral targeting met ons te delen en wat meer te vertellen over Reedge zelf. Dennis van der Heijden is een Nederlander die als online ondernemer actief is in het kloppende hart van de ICT development, Californië.

Een introductie tot behavioral targeting

Martijn van Vreeden: Wat is de belangrijkste aanbeveling die je kunt geven aan mensen die net zijn begonnen met behavioral targeting?

Dennis van der Heijden: “Over-personaliseer” de website niet. Behavioral targeting moet de bezoeker een gevoel van rust en gemak geven en niet het onbehaaglijke gevoel dat je hen individueel achtervolgt. Je moet daarom ook niet iedere gebruiker individueel bekijken, maar bezoekers in personas onderverdelen, zodat je waardevolle content kan baseren op personas en gebruikerssegmenten.

Martijn van Vreeden: Hoeveel bezoekers moet je website ontvangen of hoeveel omzet moet je draaien voordat behavioral targeting een waardevol instrument wordt?

Dennis van der Heijden: Reedge start met pakketten die beginnen bij slechts 5000 pageviews. Het is echter realistisch om te beginnen met standaard A/B testing, gevolgd door multivariatie testen, om zo de quickwins te pakken. Klanten van Reedge die een omzet van $10.000 USD halen of minimal 100.000 pageviews hebben, zien we vaak overgaan naar behavioral targeting experimenten en personalisatie profielen in hun account.

Martijn van Vreeden: Kun je enkele algemene richtlijnen of inzichten geven over het meten van gepersonaliseerde inhoud en het rapporteren van behavioral targeting successen?

Dennis van der Heijden: Het is allereerst belangrijk dat je gebruikers laat weten dat je gebruik maakt van behavioral targeting door een duidelijke omschrijving en opt out optie te bieden. Daarnaast zie ik dat de meest effectieve inzet van behavioral targeting te vinden is bij bedrijven met een gevarieerd productaanbod. Het is belangrijk om profielen van gebruikers te bouwen met specifieke interesses. Dit is wat lastiger wanneer alle producten erg vergelijkbaar zijn. Hoe groter de verschillen tussen producten, des te eenvoudiger is het om verschillende profielen op te bouwen. Zo hebben we een verzekeringsmaatschappij als klant die eenvoudig onderscheid kan maken tussen interesses die gekoppeld zijn aan huisvesting en auto’s, allemaal afhankelijk van de verzekeringen waar ze naar kijken.

We hebben ook een paar vragen gesteld over Reedge

Martijn van Vreeden: Hoe heb je de eindgebruiker betrokken bij de ontwikkeling van Reedge?

Dennis van der Heijden: Reedge.com werd ontwikkeld uit frustratie toen we een probleem waar we bij mijn vorige bedrijf mee geconfronteerd werden, probeerden op te lossen.

We deden aan leadgeneratie en met meer dan 200.000 bezoekers per maand wisten we dat we ons moesten richten op de bestaande bezoekers en het verbeteren van de conversieratio en niet meer hoefden te investeren in Adwords om groter bereik te genereren. We hadden honderden domeinen gefocused op verschillende onderwerpen en niet zo veel budget. Adobe Omniture of Google Website Optimizer waren de enige tools die op dat moment beschikbaar waren. De eerste was buiten ons bereik wat betreft budget en de andere was pas net gelanceerd en slechts in staat om eenvoudige tests met behulp van veel handmatige tagging uit te voeren. We waren eigenlijk onze eigen eerste beta gebruiker en van daaruit ontwikkelde Reedge aan de hand van meer bèta-gebruikers die erg belangrijk waren voor de groei van Reedge.

Martijn van Vreeden:Wat is je favoriete onderdeel of functionaliteit van Reedge?

Dennis van der Heijden: Ik ben dol op de segmentatie tool. Het is eenvoudig en toch zeer krachtig. We hebben een bestaand idee genomen en namen dit als de basis voor onze testing en personalisatie functionaliteiten. Deze functie kan tot 24 maanden terugkijken in de gebruikersgeschiedenis en op basis van die historie andere content laden. Dit geweldige stukje techniek is door mijn collega Claudiu Rogoveanu ontwikkeld.

Martijn van Vreeden: Kun je ons iets vertellen over de toekomst van Reedge? In welke richting zal de tool zich gaan ontwikkelen?

Dennis van der Heijden:Onze eerste doelstelling is om elke individuele tool die we binnen onze site aanbieden met elkaar te integreren, zodat de synergie voor gebruikers beter zichtbaar wordt. Onze volgende stap is om Reedge functionaliteiten te integreren met andere gerelateerde marketing tools, zoals een CMS en CRM. Omdat we geloven dat de bundeling van deze tools onze gebruikers veel mogelijkheden en quickwins zal geven, zonder dat ze hiervoor hoge kosten hoeven te maken. We volgen met deze aanpak de wensen van onze huidige gebruikers. We hopen onze gebruikers ook in de toekomst zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen. Onze toekomst hangt sterk af van de wensen van onze klanten. Wie weet waar we dus over een aantal jaren staan…

Dit interview is onderdeel van een serie van drie interviews met ontwikkelaars van tools op het gebied van onsite behavioral targeting.