Bepaal conversies op basis van de intentie van bezoekers!

Regelmatig krijg ik de vraag gesteld wat nu een “normale conversie” is. Hoeveel procent van het unieke bezoek op een webpagina zou een bepaalde handeling (account aanvragen, product kopen etc.) moeten uitvoeren. Scoor ik boven of onder de gemiddelde benchmark? Hier is helaas geen goed cijfer voor te geven… De variaties per webpagina zijn te groot. Dit ligt niet aan een webpagina zelf, maar aan de vervuiling binnen het totale bezoek. Als je puur zou kijken naar een deelgroep van je bezoek, bijvoorbeeld iedereen die middels de organische resultaten van Google binnenkomt middels een zoekopdracht die gelijk is aan je domeinnaam, dan kun je per zelfde type website conversiecijfers prima gaan vergelijken. Het totale bezoek bevat echter heel veel mensen die met onjuiste intenties de pagina bezoeken!

In dit artikel een opsomming van alle typen bezoekers die je zult moeten filteren uit je rapportages om ook voor je zelf op lange termijn een goede trendanalyse te kunnen maken van de conversie van je website. Pas wanneer je altijd de groep bezoekers met dezelfde intentie vergelijkt krijg je echt inzicht in de conversie van je website en kun je deze vergelijken met anderen. Bij het voorstellen van filters is er rekening gehouden met de mogelijkheden van de huidige tools (specifiek Google Analytics).

  • Bezoek vanaf eigen IPnummers: zorg dat je je eigen bezoek aan de website uitfiltert! Door het vele bezoek aan je eigen pagina haal je de conversie omlaag.
  • Publiek van interne websites: bezoek afkomstig vanaf je eigen intranet, interne weblogs en wiki’s gaat niet naar je website met een klant intentie, ook zij hebben geen koop conversie. Filter bezoek vanaf deze domeinen uit je conversie rapportage.
  • Publiek van showcase websites: er bestaan veel websites met overzichten van mooie designs, goede usability layouts, praktijkvoorbeelden van goede promoties etc. Deze leveren bezoek op die naar je site komt kijken, maar niets komt kopen. Filter ook bezoek vanaf deze domeinen uit je conversie rapportage.
  • Affiliate (test) bezoek: zelf ben ik voorstander van het uitfilteren van al je affiliate publiek. Dit kan erg grillig zijn totdat je echt goede schaalgrootte hebt, maar dan nog is een aparte rapportage van dit bezoek raadzaam. Waar je echter altijd mee hebt te maken zijn testen van affiliates die even jouw programma willen uitproberen. Er worden binnen korte tijd veel bezoekers losgelaten waarvan een klein deel wel of niet converteerd. Dit soort bezoek wil je zonder meer uit je conversie rapportage hebben!
  • Publiek uit andere landen: vaak niet alle landen in de wereld vallen onder jouw doelgroep. Filter ze dan ook weg uit de resultaten. Natuurlijk zitten er ook Nederlanders onder die bezoekers uit China op jouw website, maar tenzij je credit card betalingen aanbiedt en levering aan China kunnen ze weinig op jouw website. Filter ze dan ook uit je conversie rapportage!

Wat je na deze filteringen overhoudt is bezoek met de intentie om jouw site te bezoeken waarvoor deze is bedoeld. Op dat moment is het nog raadzaam om 2 aparte conversie rapportages te voeren. Enerzijds je terugkerende klanten / leden / vaste bezoekers, anderzijds je nieuwe bezoekers. Uiteindelijk wordt je groei toch bepaald door het aantal nieuwe bezoekers dat converteert minus de vaste bezoekers die niet meer terugkeren…

Dit artikel is geschreven op basis van 8 stupid things webmasters do to mess up their analytics op marketingpilgrim.com, waarbij in dat artikel ook voorbeelden worden gegeven hoe de genoemde filters in te stellen met Google Analytics.

Reacties (2) Schrijf een reactie

  1. Een aantal belangrijk punten die hier zeker nog bij mogen:

    - bezoek tijdens “crisistijd” (kan positief of negatief zijn). De website wordt in verschillende nieuwsmedia (ook blogs) veel gelinkt omdat er iets in het nieuws is over het bedrijf, een product of een dienst. Dit soort bezoek wil je buiten je normale conversie resultaten laten

    - Website niet goed bereikbaar: Een denial of service attack levert veel ongevraagd bezoek. Deze hele periode moet je niet meenemen in je conversie rapportage, ook omdat in deze periode veel echte bezoekers die webpagina slechts kunnen bereiken. Dat is uberhaupt een heikel punt. Periodes waar de webserver een respons wachttijd heeft van mee dan bijvoorbeeld 5 seconden kun je beter weglaten uit de trendrapportage. Natuurlijk moet je het kunnen zien en er iets aan doen, maar het negatieve effect op je conversie kan erg groot zijn, vandaar weglaten uit je normale trendrapportage.

    - bezoek dat geen bezoek is: De meeste zoekmachine spiderbots e.d. worden wel uitgefilterd, maar dat gebeurd niet altijd. Houd daar rekening mee. Op dit moment komt er bij sommige websites veel bezoek binnen dat lijkt op zoekmachine bezoek, maar dit niet is: http://www.theregister.co.uk/2008/06/13/avg_scanner_skews_web_traffic_numbers/

    Beantwoord

Geef een reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.