Bezoekersinzichten uit Google Analytics demographics reports

Sinds enkele maanden biedt Google Analytics demographics reports aan. Hiermee zie je niet alleen hoe je bezoekers op je website komen, maar ook wat voor soort bezoekers het nu eigenlijk zijn. Scott Shannon van Cardinal Path legt in dit artikel uit hoe je demographics reports kunt gebruiken om nog meer inzicht in je bezoekers te krijgen.

Google Analytics was altijd heel goed in het beantwoorden van vragen als:

  • WAT deden bezoekers op onze website?
  • WAT voor een content vonden ze leuk?
  • WANNEER bezocht men onze website?
  • WAAROM bezocht men onze website?
  • HOE vond men onze website?

Dankzij demographics report kunnen er nu ook WIE-vragen worden beantwoord.

Hoe kan je demographics data in Google Analytics gebruiken?

Om een voorbeeld te geven nemen we de gegevens van een website met 105.000 bezoekers, waarvan er demografische informatie beschikbaar is voor iets meer dan de helft (54%).

Algemeen site-gebruik

Neem het onderstaande voorbeeld over bezoekers op basis van geslacht.

demographic-site-usage

Op basis hiervan kunnen we zien dat:

  • Er ongeveer drie keer zoveel mannelijke als vrouwelijke bezoekers zijn.
  • De engagement ongeveer gelijk is voor mannelijke en vrouwelijke bezoekers.
  • Het conversieperecntage van vrouwen twee keer zo hoog is als voor mannen.

Ecommerce Demographics

ecommerce-demographics

Op basis van dit rapport kunnen we de volgende dingen zien:

  • De verdeling van ecommerce omzet voor mannen en vrouwen, en de verschillende leeftijdsgroepen.
  • Het ecommerce conversiepercentage en gemiddelde waarde per bezoeker per geslacht en per leeftijdsgroep.
  • De gemiddelde waarde van bestellingen voor bezoekers in elke groep.

Psychographische conversie trends

Het Google Analytics demographics report bevat ook een categorie ‘affiniteit’ die inzicht geeft in de levensstijl en hobbies van de bezoekers. Hier kan je een boel onverwachte marketing mogelijkheden in vinden. Door de gemiddelde waarde van bezoekers met verschillende interesses te vergelijken, zie je dat mensen die graag koken, sportfans en mensen die veel reizen een bovengemiddelde waarde vertegenwoordigen in de omzet.

psychographic-conversion-trends

Demographics in gebruikerssegmenten

Het ontleden van je siteverkeer om niches te vinden is het plukken van “low hanging fruit” voor inzichten in je bezoekers en klanten. Demographische data kan nu gecombineerd worden met alle andere bezoekersdata om je marketinginzichten geheel nieuwe mogelijkheden te geven.

Stel dat de marketingafdeling geïnteresseerd is in mannen in het midden van hun carrière die sporten; met slechts een paar klikken kan dit segment aangemaakt worden:

demographic-segments

Uiteraard is het ook nog steeds mogelijk om technische zaken als browsertaal en land in te stellen. Of misschien willen we specifiek informatie over voetbalfans of hardlopers. Zowel de affiniteitscategorie als de ‘overige’ categorie kan gebruikt worden om in meer detail te kijken.

Wanneer een segment aan staat kan je door al je Google Analytics rapporten heen browsen om gedrag van dit segment te vergelijken met dat van andere bezoekerssegmenten. Je kunt nog meer controle krijgen over dit demografische segment door voorwaarden in te stellen onder “gebruikerssegmenten” en vervolgens de data-velden en Booleans in te stellen naar de definitie die jij wilt toepassen.

demographic-user-segment

Actiegerichte inzichten

Elk van de bovenstaande voorbeelden helpt ons om waardevolle bezoekers te identificeren. In deze voorbeelden kunnen we bijvoorbeeld concluderen dat vrouwen tussen de 35 en 44 jaar oud, die graag koken, een lucratieve doelgroep zijn.

actionable-intelligence

 

Nu kunnen we deze inzichten meenemen om een strategie te bedenken hoe we onze producten en diensten kunnen promoten aan dit segment van onze bezoekers. Deze demographics data kan waardevolle informatie bevatten voor veel verschillende aspecten van marketingcampagnes, zoals:

  • Doelconversies: het segmenteren helpt om te begrijpen welke groepen beter converteren op verschillende doelen. De vrouwelijke hobbykok koopt meer, maar deelt ze ook meer content via sociale kanalen?
  • Content voorkeuren: welk groepen reageren het best op verschillende types content, of schrijvers?
  • Product voorkeuren: welke productpagina’s krijgen het meeste verkeer vanuit elke demographische groep en hoe converteren ze?
  • Campagne effectiviteit: hoe effectief zijn je campagnes op de verschillende groepen en welke advertenties werken beter voor welke groepen?
  • A/B-testen: werkt de winnende A/B-test net zo goed voor mannen als voor vrouwen?

Dit zijn allemaal vragen die we nu kunnen beantwoorden voor een groot gedeelte van onze bezoekers, niet alleen voor zij die daadwerkelijk converteerden.

Reacties (1)

Reacties zijn gesloten.