Conversie Maximaliseren met Online Experimenten

Vorig jaar is de WAA Nederland gestart met de taskforce online experimenten. Doel van deze taskforce is om meer duidelijk te verschaffen omtrent online experimenten (a/b testen, multi variatie testen en (behavioral) targeting / profiling): wat is het, wat kun je er mee bereiken en hoe voor je het uit. Eerder werd al de online kennisdelingsomgeving in de vorm van een wiki gelanceerd op waanederland.nl/mediawiki, afgelopen donderdag werd namens de taskforce op het webanalyticscongres een overview presentatie gegeven door Eelco van Kuik en ondergetekende.

Volle zaal
De zaal was erg vol (veel meer dan er in konden en het werd dus ook snel zeer warm). Veel animo dus voor het onderwerp. Vragend naar het niveau van de zaal blijkt dat nagenoeg niemand totaal niet snapt waar het over gaat, maar dat ook niemand ervaring en/of expert is. Iedereen blijkt op het punt te zijn waar men iets wil gaan doen met online experimenten, maar dat er handvatten nodig zijn over hoe en wat. Waar in mijn organisatie, hoe werkt dit technisch, wat kun je testen etc.

De positie binnen de organisatie is het beste daar waar goed kan worden samengewerkt met de internetmarketeer en de webstudio (personen die de site “aan de voorkant” ontwikkelen). Voorlopig zal nauwe samenwerking met IT ook een must zijn, want een integratie van online experimenten met content manegement systemen wordt pas in 2012 verwacht. Technisch wordt het wel steeds eenvoudiger te implementeren en steeds minder vaker de bottleneck in een online testtraject (bij een grotere organisatie).

Belangrijkste punt momenteel is dat er enerzijds wel de belofte is aan het einde van de ellenlange vergaderingen waar iedereen wil meebeslissen over 1 detailpunt op de website (diverse voorstellen kun je testen), maar dat er anderzijds vaak geen centrale kennis wordt opgebouwd (learnings) of überhaupt iets wordt gedaan met de resultaten, waardoor er geen evolutie plaats vindt in de conversiestijging. Hierdoor lijkt de pagina uitgeoptimaliseerd en neemt een organisatie afscheid van het middel. Dit terwijl testen eencontinue proces is. Normaliter zul je een deel van je bezoek altijd gebruiken voor een testvariant om continue te blijven optimaliseren voor het maximum voor een bepaalde groep bezoekers op een bepaald moment.

De gehele presentatie over “conversie maximaliseren met online experimenten” vind je hieronder:

Tijdens de presentatie is een handout uitgedeeld waarop vragen over online experimenten konden worden ingevuld. Deze vragen worden door de taskforce op haar wiki behandeld. Hier kun je ook nog extra vragen stellen.

Reacties (0)