De ultieme verleiding: de button

Hoe maak je dé perfecte call-to-action? Een knop waar elke bezoeker graag op klikt? Op de website van ABN AMRO verkopen we natuurlijk graag een spaarrekening, lening of een verzekering (of twee) en daarom zijn we al een tijdje op zoek naar de ultieme button.

Multi Variatie Testen heeft ons geleerd dat de button op een ‘voorspelbare plek’ moet staan, hij omringd moet zijn door witruimte en dat de bezoeker niet teveel afgeleid mag worden door opdringerige, in het oog springende banners. Ook het taalgebruik is belangrijk: de tekst moet altijd kort, bondig en actief zijn. En wat er ook beweerd wordt: size does matter! Dat wil overigens niet zeggen dat een grote button altijd beter werkt.

Omdat het zomerseizoen begonnen is, dwongen de targets ons om duizenden (jullie raden het vast al…) reisverzekeringen te verkopen! Het optimalisatieteam Verzekeren stak de handen uit de mouwen: de Kortlopende Reisverzekering verdiende een verkoopboost!

Allereerst werd getest welke buttontekst de meeste verkopen genereerde: ´Aanvragen´, ´Afsluiten´, ´Direct afsluiten´ of ´Direct aanvragen´. Al snel werd duidelijk dat het woord ´Direct´ zorgt voor een hogere conversie. In het tweede gedeelte van de test hebben we ´Direct afsluiten´ getest tegen ´Direct aanvragen´. En wat bleek? ´Direct afsluiten´ won deze wedstrijd overtuigend met een verschil van bijna 11 %!

Vervolgens kreeg het uiterlijk van de button een totale make over. Geïnspireerd door de blogpost van Linda Bustos gaven we de vormgever volledig de vrije hand: ontwerp een viertal tótaal verschillende knoppen!

Zo gezegd, zo gedaan.

‘De ´default´ (nr 1) werd getest tegen ‘het zonnetje’ (nr 2), ´de blije duim´ (nr 3) en ‘het rondje’.

abn direct sluiten 1 abn direct sluiten 2 abn direct sluiten 3 abn direct sluiten 4

Zeven weken later riep het resultaat van deze test verbazing op: de vorm van de button lijkt helemaal niets uit te maken! Alle varianten bezorgden ABN AMRO ongeveer 280 verkochte reisverzekeringen. De laagst scorende button is de ronde knop (13,08%) en de best scorende is de default button (13,48%).

We zijn heel nieuwsgierig naar jullie ´button-ervaringen´: heeft iemand ooit een vergelijkbare test uitgevoerd? En zo ja: wil diegene de case en de uitkomst met ons delen? Kijk, ter inspiratie, naar een collectie met 140 verschillende buttons.

Dit artikel is geschreven door Lonneke Okkes en Evert Stobbe. Lonneke werkt als webredacteur bij ABN AMRO en focust zich op het moment op SEO en het optimaliseren van alle verzekeringsproducten. Evert is webanalist en o.a. verantwoordelijk voor optimalisatie van Verzekeren.

Reacties (9)

Reacties zijn gesloten.