Designtreasures Amazon (deel 1): content strategy

Toen ik enige tijd geleden zag dat Amazon van tab-navigatie was overgestapt naar linkernavigatie was ik natuurlijk direct benieuwd naar redenen hiervoor. Amazon test en vernieuwt continue en met meer dan 71.000.000 bezoekers (met 24 bestellingen per seconde…) die zij maandelijks over de vloer hebben is het natuurlijk erg interessant om te zien welke kant zij uitgaan.

In mijn zoektocht naar het ´waarom´ van deze niet zo onbelangrijke wijziging liep ik wel tegen een wel hele interessante presentatie van Jared Spool aan (download PDF). Hij legt hierin niet alleen terloops uit hoe Amazon de navigatie gewijzigd heeft maar deelt ook diverse, verhelderende insights en laat de website van een hele andere kant zien.

Zijn presentatie duurt een uur en bevat 91 slides. Daarom hieronder een overzicht van de meest interessante bevindingen, ingedeeld in de 4 “designtreasures”. Bekijk de presentatie echter zeker ook zelf want Jared Spool vertelt op een hele grappige manier over zijn unieke bevindingen en het gedrag van bezoekers op deze website. Dit gaat veel verder en is veel breder dan je verwacht!

De 4 designtreasures

  • Treasure 1: Engage through content – content strategy
  • Treasure 2: Don´t fear new ideas
  • Treasure 3: Eliminate Tooltime While Delivering Confidence
  • Treasure 4: Never forget the business

De komende dagen zal ik alle 4 de treasures over meerdere postings heen hier bij webanalisten.nl uitwerken. Vandaag de eerste:

Treasure 1: Engage through content – content strategy

Harry PotterAmazon krijgt veel reviews voor zijn producten. Maar hoe zorgt Amazon ervoor dat deze reviews de verkoop ondersteunen? Oorspronkelijk toonde Amazon de reviews chronologisch maar dan bestaat er dus de mogelijkheid dat slechte of irrelevante reviews bovenaan staan en de positieve juist onderaan. Dit problem heeft Amazon briljant in zijn simpliciteit opgelost met de ´Helpfullness question´.

Harry Potter en de Deathly Hollows heeft bijvoorbeeld 3387 reviews. Door te vragen ´Was this review helpful to you?´ wordt deze review beoordeeld door de bezoekers zelf en komt deze bovenaan bij de reviews te staan.

Review

Maar het gaat verder. Amazon toont de meest gewaarde goede maar ook de meest gewaarde slechte reviews. Veel mensen gebruiken juist de slechte reviews om uiteindelijk het product toch te kopen. Er is ook de mogelijkheid om de reviews chronlogisch te tonen maar hier maakt bijna niemand op Amazon gebruik van.

Deze functionaliteit levert Amazon, volgens Jared, jaarlijks $2,700,000,000 aan omzet op.

Bij Amazon schrijft 1 op de 1300 klanten een review, bij concurrenten is dit aantal veel lager. Je hebt dus, onder andere, veel klanten nodig om genoeg reviews te genereren. Het grote mysterie blijft echter waarom bezoekers reviews schrijven. Hier heeft ook Jared geen verklaring voor.

Designtreasures Amazon (deel 2): new ideas & tooltime

Designtreasures Amazon (deel 3): business & geen redesign

Reacties (4)

Reacties zijn gesloten.