Social Analytics is het meetbaar maken van Social Media. Social Media is voor veel bedrijven nog een trafficbron, maar dit zal veranderen naar een verkoop & service kanaal. Dit vereist inzicht in het gedrag en conversie binnen Social Media.
4 ideeën om social media beter te meten
Hoewel social media steeds volwassener wordt, is het meten van social media voor velen nog een mysterie. Dit komt voornamelijk door twee factoren. Allereerst is het een uitdaging om off-site data te begrijpen, waarvan marketeers niet zo'n concrete data-set hebben als van hun eigen website. De tweede factor is dat... » Lees meer van '4 ideeën om social media beter te meten'
Nieuwe social rapportages binnen Google Analytics #GAUC12
De gebruikersconferentie van Google Analytics (GAUC) was dit jaar al snel uitverkocht. De Amsterdamse locatie de Meervaart was dan ook echt bomvol, getuige de lange rijen bij de entree en het feit dat bij de kick off elk stoeltje in de grote zaal gevuld was.
De dag werd afgetrapt door Justin... » Lees meer van 'Nieuwe social rapportages binnen Google Analytics #GAUC12'
De webanalytics uitdaging van 2012; ‘Multi Visit Analyse’
Welkom op de Webanalisten.nl nieuwjaarsreceptie. We gaan vooruitkijken naar 2012.
Ik werd getriggerd door dit artikel van Econsultancy ‘Web analytics in 2012: the experts’ view’. Vooruitkijken naar 2012. Wat staat ons te wachten? Waar gaan we over discussiëren en met welke problematiek gaan we ons het komende jaar bezig houden... » Lees meer van 'De webanalytics uitdaging van 2012; ‘Multi Visit Analyse’'
Conversie attributie in Google Analytics via Multi Channel Funnels
Enige tijd geleden heeft Google Analytics haar conversie attributie model als een beta test vrijgegeven onder een grote groep testers maar vanaf nu is deze functionaliteit in ieder account beschikbaar. De Multi Channel Funnels (of Trechters voor meerdere kanalen) is de officiële naam en kun je in de nieuwe Google... » Lees meer van 'Conversie attributie in Google Analytics via Multi Channel Funnels'
Meten van facebook “likes” in Google Analytics
Recentelijk heb ik een implementatiedocument voor Google analytics geschreven voor websites van Bizztravel. Één van de uitdagingen was het in kaart brengen van het gebruik van de social media elementen op de pagina. Denk aan Facebook "like" en "share", maar ook Twitters "tweet" en "respect" van Hyves.
De moeilijkheid zit met... » Lees meer van 'Meten van facebook “likes” in Google Analytics'
Can we measure success of Social Media? – Yes we can!
Brian Clifton zijn presentatie tijdens het Google Analytics User Conference ging niet over Google Analytics, maar over het meten van social media (social analytics). Ook leuk. Maar wat is 'social media'? Hij kwam met de volgende definitie, een quote van Jim Sterne (Chairman van de Web Analytics Association): "Online platforms... » Lees meer van 'Can we measure success of Social Media? – Yes we can!'
Jim Sterne over social media metrics
Jim Sterne was voorafgaand aan zijn keynote op Search Engine Strategies in London even 2 dagen in Nederland. Gisterenavond was er een intieme bijeenkomst opgezet door de Web Analytics Association Nederland waar Jim naar afloop van een kookworkshop zijn visie gaf op webanalytics en social media metrics in het bijzonder.
Introductie
Jim... » Lees meer van 'Jim Sterne over social media metrics'
Postrank analytics meet social engagement voor weblogs
Het meten van bezoek is al langere tijd niet meer datgene waar het om draait in webanalytics land. Dat is leuk om te berijpen hoe je nu presteert, maar de (toekomstige) prestatie van je website valt veel beter af te lezen uit de trend in activiteiten op internet (voornamelijk sociale... » Lees meer van 'Postrank analytics meet social engagement voor weblogs'