E-mail Marketing deel 4: e-mail campagne

In de voorgaande artikelen heb ik de basis van e-mail marketing behandeld: van de abonnee database tot het afleveren van de mail in de inbox. In dit vierde deel gaan we aan de slag met een interessante case: het versturen van e-mail in een campagne binnen de reisbranche. Happy Home, een aanbieder van vakantiehuizen en klant bij E-mark, maakt gebruik van de mogelijkheden van de e-mail campagne en heeft ons van wat cijfers voorzien.

Cross-sell verzekering bij nieuwe boeking
De e-mail campagne begint bij de boeking. De klant ontvangt per e-mail een bevestiging van zijn boeking met daarin alle gegevens van de vakantie en eventueel extra afgenomen zaken zoals een reisverzekering en annuleringsverzekering. Indien de klant geen annuleringsverzekering heeft afgesloten kan hij dit nu alsnog doen. Maar liefst 7% van de boekers bij Happy Home maakt gebruik van deze mogelijkheid. Als de klant geen reisverzekering heeft afgenomen ontvangt hij circa 14 dagen voor vertrek een herinnering met de mogelijkheid de verzekering alsnog af te sluiten. Deze upgrade wordt door circa 3-4% van de boekers uitgevoerd.

Goede reis en welkom thuis!
Enkele dagen voor vertrek wordt de vakantieganger per e-mail een goede reis gewenst en ontvangt daarbij direct de weersvoorspellingen van de bestemming. Wanneer de klant uitgerust thuis komt ontvangt hij na vier dagen de ‘Welkom thuis’ mail. Daarin wordt hij bedankt voor het reizen met de desbetreffende aanbieder en wordt hem gevraagd om een korte review in te vullen over zijn vakantie. Daarbij wordt hem de mogelijkheid geboden om direct wat vakantiekiekjes te uploaden in ruil voor een premium. De beoordeling en foto’s worden toegevoegd aan de website om volgende boekers een beter beeld te geven van de reis. Bij Happy Home wordt maar liefst 60% van de verstuurde enquêtes ingevuld, wat een schat aan informatie voor volgende boekers oplevert.

Campagne inplannen in E-mark Mail
Het inplannen van een e-mail marketing campagne.

Persoonlijke aanbiedingen
Op basis van de in het verleden gemaakte reizen ontvangt de klant gepersonaliseerde aanbiedingen. Iemand die al een aantal malen in oktober een wintersportvakantie boekt krijgt jaarlijks rond deze maand aanbiedingen om de sneeuw op te zoeken. Vakantieliefhebbers die overwinteren in de zon krijgen aanbiedingen voor Gran Canaria en andere zonnige bestemmingen. De lay-out sluit het liefst volledig aan bij de inhoud dus krijgen de wintersporters een winterjasje voorgeschoteld en de zonaanbidders krijgen zon, zee en strand. Uiteraard is dit ook te combineren met de gegevens vergaard uit de enquête. Wanneer uit deze gerichte aanbiedingen weer herhalingsboekingen volgen begint de campagne opnieuw.

E-mark reisbureau case
Dataflow tijdens e-mail campagne.

Tot zover
In dit artikel hebben we alle reeds opgedane kennis gecombineerd en gebruikt in een e-mail campagne. We hebben gezien dat e-mail campagnes zeer effectieve marketing instrumenten zijn doordat je je ontvangers op precies het juiste moment bereikt met de juiste boodschap. Dit leidt tot hoge conversiecijfers en in het geval van Happy Home een bron van gratis reviews en extra omzet uit de cross-sell van verzekeringen. Bovendien wordt de database verrijkt met boekingsgegevens waardoor je je klanten zeer persoonlijke aanbiedingen kan doen wat weer resulteert in herhalingsboekingen.

In het volgende deel gaan we kijken naar het beschikbare gereedschap om een mail vóór het versturen te optimaliseren en het ideale verzendmoment. Ben je geïnspireerd geraakt en wil je de mogelijkheden van dit krachtige medium zelf eens uitproberen? E-mark biedt de lezers van Webanalisten.nl de mogelijkheid om kennis te maken met e-mail marketing.

Reacties (7)

Reacties zijn gesloten.