Meten van facebook “likes” in Google Analytics

Recentelijk heb ik een implementatiedocument voor Google analytics geschreven voor websites van Bizztravel. Één van de uitdagingen was het in kaart brengen van het gebruik van de social media elementen op de pagina. Denk aan Facebook “like” en “share”, maar ook Twitters “tweet” en “respect” van Hyves.

De moeilijkheid zit met name in het feit dat deze buttons zijn ingesloten in een iframe, dus dat interactie met deze elementen niet gemeten kan worden in google analytics.

Facebook is de eerste die het mogelijk maakt om dit te kunnen meten, maar dan uitsluitend voor het gebruik van de “like” button. Ze geven een signaaltje terug met behulp van het event: edge.create op het moment dat iemand een bepaalde pagina liked. Zie de developers sectie van facebook.

Dit event kun je gebruiken om event tracking van Google Analytics te triggeren. Het zou er dan ongeveer zo uit komen te zien:

FB.Event.subscribe(‘edge.create’, function(response) {
_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘Category’, ‘Action’, ‘Label’, ‘Value’]);
});

Met behulp van deze techniek kun je zien welke pagina of welk artikel het meest gewaardeerd wordt. Dit is wat mij betreft een zeer waardevolle metric in het analyseren van de effectiviteit van pagina’s naast bounce rate, time on page en CTR.

Voor de “tweet” button is er op dit moment nog geen oplossing. Is er wel behoefte aan blijkt uit deze vraag op Twitter’s API Issue Tracker. Dus graag ook jullie stem voor een oplossing op dit forum door de ster aan te klikken onder aan de pagina.

Ben benieuwd of jullie al andere oplossingen hebben gevonden om de social media elementen op de pagina te meten?

Met dank aan Ilse van Gemert (webdeveloper bij Bizztravel) die deze oplossing heeft gevonden en geïmplementeerd.

NB: [redactie] Lees ook zeker de comments onder dit artikel om op de hoogte te zijn over de nieuwste ontwikkelingen over Google Analytics en het meten van Facebook likes en andere sociale interacties

Reacties (14)

Reacties zijn gesloten.