Formulieren in banners leveren 5 maal meer conversie


 door 

eyeblasterRecentelijk verscheen van Eyeblaster het “Eyeblaster Analytics Bulletin deel 3“. Hierin zijn “case studys” opgenomen over de inzet van banners voor conversie (en niet branding) en hoe dit verbeterd kan worden. Er is getest met het opnemen van (een deel van) het formulier (het conversiepunt) in de banner. Dit leverde 5 maal meer conversie op dan bij een traditionele banner. Kanttekening is dat conversie hier gelijk staat aan daadwerkelijk interactie met de adverteerder. In een traditionale banner is de click en actie daarna de interactie, bij een banner met een formulier het invullen van een veld. De uitnodiging tot interactie maakt de conversie hoger, zelfs factor 8 in vergelijking met puur de clicks op de banner.

Formulieren in banners conversie

Een conclusie die in mijn ogen in lijn is met wat je ziet gebeuren met de positie van de banner. Deze wordt minder en minder een lostaande reclame uiting is (branding) en wordt meer en meer een verlengde van de webpagina waarvoor wordt geadverteerd. In deze dynamische etalage is het middels retargetting activiteiten (de informatie in de banner wordt dan bepaald op basis van eerder gedrag van dezelfde bezoeker op de webpagina waar de banner bij hoort) steeds beter mogelijk om een 1 op 1 boodschap op de bezoeker los te laten. Heb je eerder al X of Y gekocht, of ben je juist afgehaakt tijdens het kopen van product Z? Middels deze informatie kan een perfect aanbod worden gedaan binnen de banner die deze bezoeker ziet. Discussie die ik hierbij zelf vaak aanzwengel is: in hoeverre zou de bezoeker dan nog moeten doorklikken naar de website van de aanbieder en hoort hij gewoon de mogelijkheid te krijgen om binnen deze dynamische etalage ook het product direct aan te schaffen? Is het niet logischer om de banner in te zetten als miniwebsite waarbij er direct geconverteerd kan worden waarna de bezoeker weer verder kan met datgene waarmee hij bezig was?

Het rapport van Eyeblaster geeft naast de informatie over de conversie van formulieren binnen banners ook een aantal andere interessante feiten. Hierbij onder andere:

  • De gemiddelde doorklikratio van een standaardbanner is wereldwijd momenteel 0,14%
  • De conversie vanuit een standaardbanner (conversie als in bezoekers die (ook niet direct door klikken op de banner) interactie hebben met de achterliggende website) is wereldwijd momenteel 0,32%
  • Rich media uitingen vergroten de kans op conversie met 2,5
  • Het opnemen van een formulier binnen je banner vergroot de kans op conversie met factor 5
  • Het verschil tussen clicks op een banner en aantal mensen dat een formulier in een banner invult is factor 8

Aan het einde van het rapport een benchmark overzicht voor klikratio’s en conversieratio’s zoals deze door Eyeblaster worden gemeten voor verschillende formaten en soorten banner in verschillende landen in verschillende niches.

8 reacties

Paul Hottinga | 14 april 2009 om 14:38

Interessant artikel, wanneer gaat deze hogere conversie op?

Bijvoorbeeld ook door een vergelijking van een verzekering te starten met kenteken invullen in de banner?

Voor veel producten lijkt het me best lastig om een formulier al te starten in de banner.

Wie heeft er concrete voorbeelden?


@paul zie de achterliggende PDF. Met een formulier is er meer interactie met de banner (en minder op de achterliggende website). Voor vergelijkers lijkt het me ideaal, idem nieuwsbriefaanbiedingen, kortingsacties, verlotingen etc. Zie ook graag meer praktijkvoorbeelden.


Interessant artikel. Ook ik denk dat reclame steeds meer als ‘verlengde’ van een website gaat worden gezien. En dat door de moderne beloningen (bv Cost per action ipv CPM) websites ook steeds meer reclame willen plaatsen dat echt bij de content aansluit. Zo is het niet alleen meer de adverteerder die wil scoren. Als actiematige banners beter scoren, dan is het inderdaad logischer om directe conversie te stimuleren.

Paul Hottinga | 15 april 2009 om 08:50

@ton PDF over het hoofd gezien, interessante aanvullende informatie.

Inderdaad veel leuke mogelijkheden om dit in te zetten, benieuwd naar aantal praktijk cases!


@Paul Denk bijvoorbeeld ook aan de toepasbaarheid van rich media banners in de reisbranche. Laat de klant zijn eigen landingpage creeren door op de banner al een selectie te maken van het land waar hij/zij heen wil, de streek en met hoeveel personen hij/zij op vakantie wil.

Paul Hottinga | 22 april 2009 om 09:43

Onderzoek vind ik zo interessant dat ik er nog dieper ben ingedoken.

Stel een banner heeft gemiddeld een CTR van 0.14 % gezegd wordt dan mensen 8 x meer een formulier in de banner invullen.

Dit zou betekenen dat je dus ipv 0.14 % ctr een conversie van rond de 1 % op het aantal bezoekers die geklikt hebben, je dit nu hebt op aantal viewers van de banner?

Of is het resultaat beter ten opzichte van reguliere conversie?

Dit zou betekenen dat het resultaat dus enorm veel groter is gezien normaal 0.14 % ctr en conversie van enkele procenten op website?

Paul Hottinga | 22 april 2009 om 09:54

Ter aanvulling:

Het verschil tussen clicks op een banner en aantal mensen dat een formulier in een banner invult is factor 8

0.15 ctr bij formulier in banner zou dit statisch meer dan 1 % kunnen zijn?


@paul als ik ‘m goed heb gelezen is het 5 maal meer interactie met de banner (statisch: interactie = klik; formulier: interactie = invullen) en 8 maal zoveel conversie (einddoel op de webpagina).

Plaats een reactie | Houd u op de hoogte van reacties via e-mail

* Verplicht in te vullen

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.

Door:

Ton Wesseling (1974) is een ervaren online rendement consultant. Zijn inhoudelijke passie vervult hij als partner en chief optimization officer bij Online Dialogue. Hij heeft ervaring met trajecten voor onder andere ABN AMRO, Booking, Es...

  • Aantal woorden: 447

  • Aantal tweets: 14

  • Aantal reacties: 8

Nieuwsbrief

Voortdurend op de hoogte van het laatste analytics en optimalisaties nieuws met onze nieuwsbrief!

Gebruik je al SurveyMonkey?

Lees meer over SurveyMonkeyAangeboden door AboutAnalytics