Google Analytics Filters (& Reguliere Expressies) – deel 3

In delen 1 en 2 heb je kunnen lezen wat het nut is van filters, hoe je ze kunt gebruiken en welke rol reguliere expressies hierin spelen. In dit deel zal ik, aan de hand van het eerder behandelde SEO filter van André Scholten, zelf aan de slag gaan.

Google Analytics Custom ReportingSteeds meer maak ik gebruik van de ‘Custom report’ mogelijkheid binnen Google Analytics. Ik doe dit omdat ik data bij elkaar wil zien die de standaardrapportages binnen Google Analytics niet tonen. Helaas merk ik dan ook vaak dat het überhaupt niet mogelijk is om de data te combineren. Neem bijvoorbeeld de combinatie ‘zoekwoorden’ en ‘pagina’s’. Ik zou graag in één overzicht willen zien welke pagina’s in Google gevonden worden op welke zoekwoorden en hoe zich dat ontwikkelt gedurende een bepaalde periode. Klinkt niet al te lastig, maar ik kreeg het niet voor elkaar.

De rapporten die ik wel kreeg waren:

  • Een overzicht van de zoekwoorden gedurende een bepaalde periode, waarna je wel kunt doorklikken op het woord en de landingspagina kunt opvragen.
  • Een overzicht van de ‘Entrance Keywords’ die gebruikt zijn gedurende een bepaalde periode en geleid hebben tot het bezoek aan één geselecteerde pagina.

Deel 3: Reinout gaat aan de slag

Een paar dagen geleden ben ik aan de slag gegaan met Google Analytics om meer SEO informatie uit Google Analytics te krijgen. Mijn uitgangspunt was het SEO-filter van André Scholten. Dit filter koppelt een pagina op je site aan het resultaat in Google (0 is de eerste zoekresultatenpagina, 10 is de tweede resultaatpagina, 20 de 3e pagina, etc). Een zeer mooi filter, maar ik wil meer!

De nieuwe rapporten

De gebruikte screenshots in dit artikel zijn uit het Google Analytics account van Zoek Kinderboek. Dit account mocht ik gebruiken om mijn filters, segmenten en custom reports op los te laten. Onderstaande rapporten heb ik na het uitvoeren van de daarop volgende acties uit Google Analytics gekregen.

SEO Keywords RankSEO Keyword RankSEO Keyword Rank Page
Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Afb. 1: Een overzicht alle zoekwoorden en waar ze gerankt zijn over een periode.
Afb. 2: Een overzicht van de ranking van één zoekwoord gedurende een periode.
Afb. 3: Een overzicht van de pagina’s die gevonden werden door Google op één zoekwoord en de resultaatpagina waar het resultaat stond, gedurende een periode.

Hoe krijg ik al dit moois?

Nu volgt een stappenplan om tot bovenstaande rapportages te komen. Belangrijk is wel om een nieuw profiel aan te maken en op dat profiel deze acties uit te voeren.

Stap 1: Maak een nieuw profiel aan (zie deel 1 voor een uitleg)
Stap 2: Maak een filter aan dat enkel Google verkeer in het profiel laat komen

GA: Filter Google Verkeer

Stap 3: Maak een filter aan dat enkel Organisch verkeer in het profiel laat komen

GA: Filter Organisch Verkeer

Stap 4: Maak een filter aan dat startwaarde van Google toevoegt aan elke Referer

GA: Filter Start 0

Uitleg bij Stap 4

De link in de resultaten van Google naar je website bevat geen startwaarde (de waarde die de pagina aangeeft waar je resultaat op staat) wanneer een zoekresultaat op de eerste pagina in Google verschijnt. Om ervoor te zorgen dat elke Referer (verwijzing) een startwaarde heeft voeg ik, door middel van een filter, aan elke Referer de startwaarde 0 toe. Verwijzingen die eerst geen startwaarde hadden hebben na het uitvoeren van het filter startwaarde 0 (= pagina 1) en alle andere verwijzingen zullen twee startwaardes hebben, waarvan Google Analytics de eerste startwaarde (de juiste) zal pakken en verwerken.

Stap 5: Voeg het – iets aangepaste – SEO-filter van André Scholten toe
GA: Filter SEO

Gefeliciteerd! Je profiel is nu goed ingesteld. Het profiel bevat alleen organisch verkeer afkomstig van Google en zet in ‘User Defined Value’ de startwaarde neer. Deze waarde geeft de pagina weer binnen Google waarop jouw website is getoond (0 = pagina 1, 10 = pagina 2, etc).

Het profiel is in orde, nu gaan we segmenteren

Eén van de leuke functionaliteiten binnen Google Analytics is het segmenteren. Je kunt verschillende segmenten met elkaar vergelijken over een bepaalde periode. Helaas kan je maximaal op drie segmenten tegelijk segmenteren en voegt Google Analytics automatisch ‘all visits’ toe wanneer je twee of drie segmenten selecteert. Toch kan je mooie rapporten maken. Aan de hand van de User Defined Value (zie Stap 5) heb ik een tweetal segmenten gemaakt:

  1. Segment 1: Zoekresultaat staat op pagina één in Google
  2. Segment 2: Zoekresultaat staat op pagina twee of verder in Google

Zo maak je deze segmenten aan (klik voor een vergroting)

Klik op de link ‘Advanced Segments’ onder ‘Settings’ in Google Analytics (zie eerste afbeelding in dit artikel). En klik vervolgens op ‘+ create new custom segment’. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om een nieuw segment te maken. Hieronder staan twee afbeeldingen, voor elk segment één. Hierop is te zien hoe je het segment instelt.

GA: Segment Google Pagina 1
Segment 1: Zoekresultaat staat op pagina één in Google
GA: Segment Google Pagina 2 of verder
Segment 2: Zoekresultaat staat op pagina twee of verder in Google

Gefeliciteerd! Je bent in het bezit van twee segmenten. Je kunt ook prima voor elke Google pagina afzonderlijk een segment aanmaken, zo krijg je een nog verfijndere kijk op je resultaten.

Segmenten toevoegen aan rapporten

Nu je profiel goed is ingericht en je de segmenten aangemaakt hebt kan je deze toepassen op je rapporten. Dit doe je door te klikken op ‘Advanced Segments’, zie screenshot hieronder.

GA: Advanced Segments toevoegen

Als je de segmenten loslaat op de standaardrapportages kan je een goed beeld krijgen van de SEO-performance van je site gedurende de geselecteerde periode. Zie hiervoor de screenshots aan het begin van het artikel (die ik hier even zal herhalen voor het gemak):

SEO Keywords RankSEO Keyword RankSEO Keyword Rank Page
Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Afb. 1: Een overzicht alle zoekwoorden en waar ze gerankt zijn over een periode.
Afb. 2: Een overzicht van de ranking van één zoekwoord gedurende een periode.
Afb. 3: Een overzicht van de pagina’s die gevonden werden door Google op één zoekwoord en de resultaatpagina waar het resultaat stond, gedurende een periode.

Door het gebruik van deze segmenten kan je een beter beeld krijgen van de waarde van SEO. Als je bovenstaande afbeeldingen ziet kan je in elk geval al stellen dat pagina één koning is. Het verschil tussen pagina 1 en pagina 2 en verder (in totaal) is enorm! Naast de analyses en rapportages van zoekwoorden op positieniveau kunnen deze rapporten een prima aanvulling zijn. Ze geven een goed beeld van je aanwezigheid binnen Google en hoe je deze aanwezigheid moet waarderen.

Succes met het doorvoeren en de analyses, ik hoor graag jullie ervaringen en verbeteringen op bovenstaande en jawel: er komt een deel 4. Ik ben nu al weer bezig met nieuwe filters om nog beter inzicht te krijgen in het gedrag van onze zoekende mens.

Reacties (14) Schrijf een reactie

  1. Een kleine toevoeging: Custom Reporting heeft weinig te maken met wat ik hierboven doe :D Ik heb enkel gebruik gemaakt van filters, segmenten en de standaard rapporten in Google Analytics. Er waren nog geen kruisverbanden die ik wilde leggen met de nieuwe informatie die nog niet gelegd werden in de standaard rapporten. Wellicht dat ik Custom Reporting later nog wel ga gebruiken, je weet maar nooit! :D

    Beantwoord

  2. Ik volg al een tijdje dit blog en moet zeggen dat er zeer interesaante zaken naar voren komen.

    Ik heb bovenstaande filter ook toegevoegd, maar volgens mij kloppen de waardes die daar uit komen niet helemaal. Ik weet zeker dat ik met een aantal zoekwoorden op de eerste pagina sta, maar dat komt in de resultaten van Analytics niet naar voren.

    Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

    Beantwoord

  3. @Michan, dank voor het compliment! Het is voor mij heel moeilijk te bepalen wat de oorzaak zou kunnen zijn van het probleem. Maar wellicht dat de volgende uitleg je (een deel van het) antwoord kan geven:

    De waardes die in Google Analytics geregistreerd worden zijn de uitkomsten van acties (het klikken op een link) die zoekers binnen Google uitvoeren. Het feit dat jij op, bijvoorbeeld, het woord ‘pindakaas’ op nummer 2 staat in Google, komt niet terug in je rapportages wanneer niemand op jouw link (in de zoekresultaten) klikt. Pas wanneer iemand op jouw link klikt (en op je site komt) wordt deze geregistreerd in Google Analytics. De rapporten in Google Analytics zijn daarom geen pure rankingrapporten (die enkel aangeven op welke positie jouw site op bepaalde zoektermen staat). Het zijn rapporten die de acties van de zoekers tonen (de zoekwoorden, de resultaatpagina’s waarop jouw link stond waarop iemand geklikt heeft en het aantal zoekers dat dit deed).

    Geeft dit antwoord op jouw vraag?

    Beantwoord

  4. Dit geeft gedeeltelijk antwoord op mijn vraag.

    Als ik de zoekwoorden in Analytics zie staan en daar staat bijvoorbeeld bij:

    Pindakaas (om bij het voorbeeld te blijven)
    Alle bezoeken 100
    Pagina 2 of verder Google 90
    Pagina 1 Google 10

    Hoe moet ik dit dan interpreteren? Betekend dit dat er 10 bezoekers zijn geweest die vanaf de 1e pagina in Google hebben geklikt en dat er 90 zijn die vanaf pagina 2 of verder in Google op mijn site zijn gekomen?

    Ik zie namelijk met het filter van André achter het zoekwoord ‘pindakaas’ (pagina: ) of (pagina:0 ) staan. Als ik dit zelf controleer in Google (door het in te typen) dan staan dit woord wel op de eerste pagina. Of heeft dit te maken met de regionale zoekgebieden van Google. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat Nederland in aparte gebieden opgedeeld wordt.

    Beantwoord

  5. @Michan Naar aanleiding van jouw opmerking heb ik zelf de test ook uitgevoerd. Op één profiel had ik bovenstaande filters (van stap 2 en 3) en het oorspronkelijke filter van André gezet en op één profiel alle bovenstaande filters. Mijn uitkomsten bij beide profielen zijn identiek. Wanneer er bij het filter van André onder ‘User Defined’ staat:

    pindakaas (page: ) 14 visits

    Dan staat er in het andere profiel (onder Keywords en gesegmenteerd op Pagina 1 en Pagina 2 en verder):

    pindakaas
    All Visits 14 visits
    Pagina 2 of verder Google 0 visits
    Pagina 1 Google 14 visits

    Zijn bij jou de eerste filters in de profielen gelijk aan elkaar? Klopt de overall data wel (dus aantal bezoeken op één dag bijvoorbeeld?). Ik heb de vergelijking gemaakt door in beide profielen één dag te selecteren.

    De informatie lees je overigens goed. Het betekent inderdaad (in jouw voorbeeld) dat er 90 bezoeken van Pagina 2 of verder zijn gekomen en 10 vanaf Pagina 1.

    Bedenk ook dat je bij het filter van André soms de volgende twee bij elkaar op moet tellen om tot de uitkomst van het segment ‘Pagina 1′ te komen:
    pindakaas (page: ) 12
    pindakaas (page: 0) 3

    Dit zijn beide resultaten van pagina 1, alleen de één is een directe klik en de ander is na een klik op ‘Vorige’ in Google (die zoeker heeft eerst overige resultpagina’s in Google bekeken).

    Beantwoord

  6. @Reinout:

    Het is nu helemaal duidelijk!
    Ik heb de overall data even gecheckt voor 1 dag en deze gegevens komen gelukkig wel overeen.
    Het blijkt alleen dat ik vergeten was om te kijken naar het hoofdletter gebruik in de zoekopdrachten. Als je die bij elkaar optelt en daarbij ook rekening houdt met (pagina: ) of (pagina:0 ) dan komen alle gegevens overeen.

    Bedankt voor de hulp!

    Beantwoord

  7. @Reinout,

    Toch nog even een vraag. Ben zelf redelijk veel met Analytic bezig en vond alle 3 de delen van je artikel zeer interessant. Nu heb ik bovenstaande filters en segmenten gemaakt maar nu heb ik een tweetal vragen:

    1. Kan je de segmenten alleen gebruiken in het profiel waar je de filters hebt aangemaakt? Want je maakt een nieuw profiel aan etc. Of kan je de segmenten ook toepassen op je standaard rapportage?

    2. Als ik mijn website bekijk zie ik dat ik overal op pagina 2 of verder te vinden ben. Als ik verder selecteer op 500 resultaten zie ik nergens op pagina 1. Heb ik wellicht een fout ergens gemaakt? Want als ik zelf zoek op “zoekwoord x” kom ik op pagina 1 al sta ik dus bij dat betreffende zoekwoord constant op “pagina 2 en verder”.

    Ik hoop dat het duidelijk is en alvast bedankt!

    Beantwoord

  8. @Benjamin, dank voor het compliment, leuk te horen! Bij deze de antwoorden op je vragen:

    1. Je kunt de segmenten ook gebruiken in de andere profielen, maar als de data net aanwezig is waarop het segment gebaseerd is, dan werken ze niet. Dus ja, ze kunnen in andere profielen gebruikt worden, mits de data beschikbaar is.

    2. Dat is raar. Zie je, wanneer je kijkt naar de User Defined Value, wel 0, 10, 20, etc. terug? En zie je dan ook veel resultaten achter het getal 0? Als dat niet zo is, dan gaat er wat mis bij de filtering. Als dat wel zo is, dan moeten er veel zoekwoorden op pagina 1 staan. Als je dan toch nog niks ziet, dan zal het misschien aan het segment liggen, dat die niet naar de juiste waarde kijkt.

    Hopelijk kom je hier iets verder mee, mocht je antwoorden en vragen hebben, laat het maar horen! :D

    Beantwoord

  9. Ik heb de filters ingevoerd, maar volgens mij gaat er iets niet helemaal goed. Namelijk alle zoekwoorden komen van pagina 2 of verder. Als ik dan de segmenten aanpas naar bijvoorbeeld >= 100 (ipv 10 voor pagina 2), komen alle bezoekers ook nog steeds op deze pagina terecht.

    Moeten de filters in een bepaalde volgorde staan om ze juist uit te laten voeren? Ik heb namelijk de namen zoals ze hierboven beschreven staan gevolgd.

    Beantwoord

  10. Super interessant(e) artikel(s).

    Krijg bovenstaande configuratie jammer genoeg niet aan de praat.

    Filters configureren lukt maar het aanmaken van het ‘Advanced Segment’ niet. Krijg steeds de error ‘Missing expression for comparison.’.

    Iemand een suggestie?

    Beantwoord

Geef een reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.