Google Analytics Filters (& Reguliere Expressies) – deel 3

In delen 1 en 2 heb je kunnen lezen wat het nut is van filters, hoe je ze kunt gebruiken en welke rol reguliere expressies hierin spelen. In dit deel zal ik, aan de hand van het eerder behandelde SEO filter van André Scholten, zelf aan de slag gaan.

Google Analytics Custom ReportingSteeds meer maak ik gebruik van de ‘Custom report’ mogelijkheid binnen Google Analytics. Ik doe dit omdat ik data bij elkaar wil zien die de standaardrapportages binnen Google Analytics niet tonen. Helaas merk ik dan ook vaak dat het überhaupt niet mogelijk is om de data te combineren. Neem bijvoorbeeld de combinatie ‘zoekwoorden’ en ‘pagina’s’. Ik zou graag in één overzicht willen zien welke pagina’s in Google gevonden worden op welke zoekwoorden en hoe zich dat ontwikkelt gedurende een bepaalde periode. Klinkt niet al te lastig, maar ik kreeg het niet voor elkaar.

De rapporten die ik wel kreeg waren:

  • Een overzicht van de zoekwoorden gedurende een bepaalde periode, waarna je wel kunt doorklikken op het woord en de landingspagina kunt opvragen.
  • Een overzicht van de ‘Entrance Keywords’ die gebruikt zijn gedurende een bepaalde periode en geleid hebben tot het bezoek aan één geselecteerde pagina.

Deel 3: Reinout gaat aan de slag

Een paar dagen geleden ben ik aan de slag gegaan met Google Analytics om meer SEO informatie uit Google Analytics te krijgen. Mijn uitgangspunt was het SEO-filter van André Scholten. Dit filter koppelt een pagina op je site aan het resultaat in Google (0 is de eerste zoekresultatenpagina, 10 is de tweede resultaatpagina, 20 de 3e pagina, etc). Een zeer mooi filter, maar ik wil meer!

De nieuwe rapporten

De gebruikte screenshots in dit artikel zijn uit het Google Analytics account van Zoek Kinderboek. Dit account mocht ik gebruiken om mijn filters, segmenten en custom reports op los te laten. Onderstaande rapporten heb ik na het uitvoeren van de daarop volgende acties uit Google Analytics gekregen.

SEO Keywords RankSEO Keyword RankSEO Keyword Rank Page
Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Afb. 1: Een overzicht alle zoekwoorden en waar ze gerankt zijn over een periode.
Afb. 2: Een overzicht van de ranking van één zoekwoord gedurende een periode.
Afb. 3: Een overzicht van de pagina’s die gevonden werden door Google op één zoekwoord en de resultaatpagina waar het resultaat stond, gedurende een periode.

Hoe krijg ik al dit moois?

Nu volgt een stappenplan om tot bovenstaande rapportages te komen. Belangrijk is wel om een nieuw profiel aan te maken en op dat profiel deze acties uit te voeren.

Stap 1: Maak een nieuw profiel aan (zie deel 1 voor een uitleg)
Stap 2: Maak een filter aan dat enkel Google verkeer in het profiel laat komen

GA: Filter Google Verkeer

Stap 3: Maak een filter aan dat enkel Organisch verkeer in het profiel laat komen

GA: Filter Organisch Verkeer

Stap 4: Maak een filter aan dat startwaarde van Google toevoegt aan elke Referer

GA: Filter Start 0

Uitleg bij Stap 4

De link in de resultaten van Google naar je website bevat geen startwaarde (de waarde die de pagina aangeeft waar je resultaat op staat) wanneer een zoekresultaat op de eerste pagina in Google verschijnt. Om ervoor te zorgen dat elke Referer (verwijzing) een startwaarde heeft voeg ik, door middel van een filter, aan elke Referer de startwaarde 0 toe. Verwijzingen die eerst geen startwaarde hadden hebben na het uitvoeren van het filter startwaarde 0 (= pagina 1) en alle andere verwijzingen zullen twee startwaardes hebben, waarvan Google Analytics de eerste startwaarde (de juiste) zal pakken en verwerken.

Stap 5: Voeg het – iets aangepaste – SEO-filter van André Scholten toe
GA: Filter SEO

Gefeliciteerd! Je profiel is nu goed ingesteld. Het profiel bevat alleen organisch verkeer afkomstig van Google en zet in ‘User Defined Value’ de startwaarde neer. Deze waarde geeft de pagina weer binnen Google waarop jouw website is getoond (0 = pagina 1, 10 = pagina 2, etc).

Het profiel is in orde, nu gaan we segmenteren

Eén van de leuke functionaliteiten binnen Google Analytics is het segmenteren. Je kunt verschillende segmenten met elkaar vergelijken over een bepaalde periode. Helaas kan je maximaal op drie segmenten tegelijk segmenteren en voegt Google Analytics automatisch ‘all visits’ toe wanneer je twee of drie segmenten selecteert. Toch kan je mooie rapporten maken. Aan de hand van de User Defined Value (zie Stap 5) heb ik een tweetal segmenten gemaakt:

  1. Segment 1: Zoekresultaat staat op pagina één in Google
  2. Segment 2: Zoekresultaat staat op pagina twee of verder in Google

Zo maak je deze segmenten aan (klik voor een vergroting)

Klik op de link ‘Advanced Segments’ onder ‘Settings’ in Google Analytics (zie eerste afbeelding in dit artikel). En klik vervolgens op ‘+ create new custom segment’. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om een nieuw segment te maken. Hieronder staan twee afbeeldingen, voor elk segment één. Hierop is te zien hoe je het segment instelt.

GA: Segment Google Pagina 1
Segment 1: Zoekresultaat staat op pagina één in Google
GA: Segment Google Pagina 2 of verder
Segment 2: Zoekresultaat staat op pagina twee of verder in Google

Gefeliciteerd! Je bent in het bezit van twee segmenten. Je kunt ook prima voor elke Google pagina afzonderlijk een segment aanmaken, zo krijg je een nog verfijndere kijk op je resultaten.

Segmenten toevoegen aan rapporten

Nu je profiel goed is ingericht en je de segmenten aangemaakt hebt kan je deze toepassen op je rapporten. Dit doe je door te klikken op ‘Advanced Segments’, zie screenshot hieronder.

GA: Advanced Segments toevoegen

Als je de segmenten loslaat op de standaardrapportages kan je een goed beeld krijgen van de SEO-performance van je site gedurende de geselecteerde periode. Zie hiervoor de screenshots aan het begin van het artikel (die ik hier even zal herhalen voor het gemak):

SEO Keywords RankSEO Keyword RankSEO Keyword Rank Page
Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Afb. 1: Een overzicht alle zoekwoorden en waar ze gerankt zijn over een periode.
Afb. 2: Een overzicht van de ranking van één zoekwoord gedurende een periode.
Afb. 3: Een overzicht van de pagina’s die gevonden werden door Google op één zoekwoord en de resultaatpagina waar het resultaat stond, gedurende een periode.

Door het gebruik van deze segmenten kan je een beter beeld krijgen van de waarde van SEO. Als je bovenstaande afbeeldingen ziet kan je in elk geval al stellen dat pagina één koning is. Het verschil tussen pagina 1 en pagina 2 en verder (in totaal) is enorm! Naast de analyses en rapportages van zoekwoorden op positieniveau kunnen deze rapporten een prima aanvulling zijn. Ze geven een goed beeld van je aanwezigheid binnen Google en hoe je deze aanwezigheid moet waarderen.

Succes met het doorvoeren en de analyses, ik hoor graag jullie ervaringen en verbeteringen op bovenstaande en jawel: er komt een deel 4. Ik ben nu al weer bezig met nieuwe filters om nog beter inzicht te krijgen in het gedrag van onze zoekende mens.

Reacties (14)

Reacties zijn gesloten.