Google Shopping: advertentiegroepen worden toegevoegd

Vorig jaar oktober werden de eerste Google Shopping campagnes in beta geïntroduceerd. Inmiddels is dit type campagne overal uitgerold en kan iedereen hier gebruik van maken. Het doel van de shopping campagnes is om het managen van PLA’s makkelijker te maken, maar tegelijkertijd brengt dit nieuwe type campagne beperkingen met zich mee. Zijn deze beperkingen met de toevoeging van de advertentiegroepen vorige maand opgelost, of missen we als adverteerders nog meer functionaliteiten?

Structuur PLA vs Shopping

Er zijn een aantal verschillen tussen de oude en nieuwe campagnes. De meest significante is de structuur, die in de shopping campagnes bestaat uit filters, of  eigenlijk verschillende lagen. Waar je eerst voor elk (type) product een advertentiegroep aanmaakte, kun je nu productgroepen aanmaken onder één enkele advertentiegroep genaamd ‘alle producten’.

Om je een idee te geven visualiseerde CPC Strategy dit als volgt in hun Google Shopping Guide: stel je voor dat de oude PLA-structuur net als je sociale kring is. Je kunt van meerdere sociale kringen tegelijk deel uit maken, en elke kring heeft zijn eigen vrienden of kennissen. Zo was het in een PLA-campagne dus ook mogelijk dat verschillende producten ​​in meerdere advertentiegroepen voorkwamen.

google shopping pla oud

Figuur 1: Oude PLA structuur waar producten kunnen overlappen.

Dit is totaal anders in de shopping campagnes, die je eerder als een ‘pie chart’ moet zien. Elke taartpunt stelt een deel van de producten uit je feed voor. Vervolgens heb je de mogelijkheid om elke taartpunt verder te filteren in specifiekere productgroepen.

Dit is met name fijn voor beginnende PLA-adverteerders, omdat het op deze manier niet mogelijk is dat producten elkaar overlappen. En voor Google is het fijn omdat de adverteerder (in de meeste gevallen) altijd start met een ‘volle taart’ welke daarna wordt uitgesplitst. Dit betekent dat alle producten meegenomen worden in de campagne.

google shopping pla nieuw

Figuur 2: Nieuwe PLA structuur waar de producten worden uitgesplitst

Maar anderen liepen met de nieuwe shopping campagnes tegen een aantal beperkingen aan. Zo is één campagne met verschillende productgroepen niet alleen erg onoverzichtelijk, ook was het tot nu toe alleen mogelijk om bepaalde functies op campagneniveau te optimaliseren.

Managen op Advertentiegroepniveau

Omdat het niet mogelijk was om verschillende advertentiegroepen aan te maken, konden mobiele biedingen, uitsluitingszoekwoorden en de promoteksten alleen op campagneniveau ingezet worden. Gelukkig is daar nu verandering in gekomen: sinds 24 maart kunnen we met dank aan RKG Group eindelijk  advertentiegroepen aanmaken waardoor je deze groepen effectiever kunt optimaliseren:

  • Mobiele targetting
    De waarde van het mobiele PLA-verkeer varieert van product tot product, vooral voor klanten met grote en verschillende productassortimenten. Daarom wil je per advertentiegroep een aangepaste bieding inzetten omdat dit  op campagneniveau niet effectief is.
  • Uitsluitingszoekwoorden
    Dankzij de SKU’s werden advertenties vanuit een zo verfijnd mogelijke productgroep geserveerd en dus was het volgens Google niet nodig om een functie voor negatieve zoekwoorden toe te voegen. Logisch vanuit Google’s perspectief, maar wat als de adverteerder slecht converterend verkeer wil uitsluiten?
  • Promotionele tekst
    Eén en dezelfde tekst voor alle soorten producten: dat moet wel een hele algemene tekst zijn met gebrek aan voldoende relevantie om bezoekers aan te sporen het betreffende product op de website te bekijken of tot een aankoop over te gaan.

Te snel uit beta?

Met deze nieuwe functies wordt er een stap in de goede richting gezet. Toch is er nog altijd genoeg ruimte voor verbetering. Of worden functies bewust niet toegevoegd? Denk bijvoorbeeld aan inzicht in welke producten het meeste vertoond worden of het beste converteren binnen een productgroep, zonder dat je deze in hoeft te richten op ID-niveau. Of ondersteuning van Google Editor en het overzichtelijk door kunnen meten in Google Analytics. Heb je deze informatie niet nodig om de shopping campagnes verder te optimaliseren in plaats van het genereren van alleen traffic?

Is Google Shopping te snel uit beta gehaald en mis jij veel functionaliteiten? Of zorgen deze aanpassingen ervoor dat jij de campagnestructuur gaat aanpassen? Laat ons weten waar jij tegen aan loopt bij het opzetten en optimaliseren van de nieuwe Google Shopping Campagnes!

Reacties (1)

Reacties zijn gesloten.