Google verscherpt toezicht op unieke SEA sitelinks!

Google kondigde deze week aan het toezicht op unieke sitelinks te verscherpen. De sitelinks mogen namelijk officieel niet naar dezelfde content of bestemmingspagina’s verwijzen. Ook niet naar dezelfde bestemmingspagina als de advertentietekst.

Google geeft in het helpcentrum de volgende richtlijnen:

  • Tabs op dezelfde pagina tellen als dezelfde pagina.
  • Linken naar verschillende delen op dezelfde pagina (bijvoorbeeld fragmenten) tellen als dezelfde pagina.
  • 80% van de content op de pagina moet uniek zijn voordat de pagina  gezien wordt als een aparte pagina.

Ondanks deze reeds bestaande policy zijn er veel adverteerders die dezelfde landingspagina’s in hun sitelinks gebruiken of linken naar dezelfde content. Hier enkele voorbeelden:

Bij Triodos gaan alle sitelinks naar dezelfde overzichtspagina over de betaalrekening.

Bij de Nederlandse Energie Maatschappij gaan alle sitelinks naar de Homepage.

Het gevolg van deze aanpassing

Vanaf 24 september is het toezicht hierop verscherpt. In eerste instantie zal dit betekenen dat de nieuwe en aangepaste sitelinks strenger door Google gecontroleerd worden. Wanneer deze niet aan de policy voldoen zullen deze niet worden weergegeven onder de advertentietekst.

Aangezien het voor grote adverteerders veel tijd kost om deze sitelinks handmatig aan te passen zal Google de reeds bestaande sitelinks niet meteen afkeuren en krijg je ruimte om deze aan te passen. Echter, Google zal over een paar maanden ook de bestaande sitelinks niet meer vertonen mochten deze op dezelfde bestemmingspagina landen.

Is dit erg en heeft dit ernstige gevolgen voor de adverteerder? Nee, totaal niet!

Veel adverteerders gebruiken USP’s in hun sitelinks waarbij vaak de bestemmingspagina dezelfde algemene pagina is. Vaak wordt op deze algemene pagina niet ingegaan op de boodschap die in de sitelink vermeld wordt. Dit is zonde, de bezoeker klikt natuurlijk niet voor niets op de sitelink en de advertentietekst.

Door de unieke landingspagina’s die aansluiten bij de zoekopdracht en de verwachting van de bezoeker zal deze eerder converteren.

Waarom is het belangrijk om de sitelinks aan te passen?

Ook al blijven de adverteerders met bestaande sitelinks op dit moment tijdelijk buiten schot,  toch is het belangrijk om de sitelinks alvast aan te passen. Twee weken geleden heeft Google namelijk aangekondigd de ‘enhanced sitelinks’ ook in Nederland uit te rollen. Om in aanmerking te komen voor deze nieuwe sitelinks heb je unieke bestemmingpagina’s nodig. Aangezien ik de eerste ‘enhanced sitelink’ in Nederland al heb gespot kan jij niet achter blijven!

Als je toch bezig bent…

En als je dan toch de sitelinks eens flink onder de loep gaat nemen, denk dan goed na over het doel dat je wil bereiken met je sitelink. Zijn jouw sitelinks brandings- of conversiegericht? Bieden de sitelinks een toegevoegde waarde aan de zoekopdracht? En komt de bezoeker vervolgens op een relevante bestemmingspagina?

Ben je op zoek naar tips over sitelinks, lees dan mijn vorige blogs over conversiegerichte sitelinks.