Managementsamenvatting

Google Analytics heeft onlangs haar definitie van ‘bezoek’ (of sessie) gewijzigd om naar eigen zeggen een nauwkeuriger beeld te geven van website interacties. Het grootste verschil zit hem in de beëindiging van een bezoek/sessie. Google Analytics deed dit o.a. als een bezoeker de browser afsloot, maar doet dit nu als de campagne-informatie voor een bezoeker wijzigt. Hiermee bedoelt Google de campagne informatie; utm_source, utm_medium, utm_term, utm_content, utm_id, utm_campaign en auto-tagging vanuit AdWords (gclid). In de nieuwe situatie wordt een nieuw bezoek gemeten zodra een bezoeker de website verlaat en binnen 30 minuten terugkeert via een andere campagne. Google geeft aan dat deze wijziging noodzakelijk is om een accuraat attributiemodel te presenteren (Multi Channel Funnels). Volgens Google was deze aanpassing nodig om vertekening van de data te voorkomen. Bijvoorbeeld voor websites die de campagne parameters van Google Analytics misbruiken voor interne metingen op de website, bijvoorbeeld de navigatie. Indien een bezoeker dan een element in de navigatie aanklikt zal er telkens een nieuwe sessie starten.

Sluit Managementsamenvatting

Google wijzigt de definitie van een bezoek in Google Analytics


 door 

Google Analytics wijzigt vanaf vandaag haar definitie van ‘bezoek’ (of sessie) om naar eigen zeggen een nauwkeuriger beeld te geven van website interacties.

Wat gaat er veranderen?

In de huidige situatie beëindigd Google Analytics een bezoek/sessie als:
• de tijd tussen het bekijken van 2 pageviews door een bezoeker groter is dan 30 minuten;
• aan het einde van de dag;
• als een bezoeker de browser afsluit.

In de nieuwe situatie wordt een bezoek beëindigd als:
• de tijd tussen het bekijken van 2 pageviews door een bezoeker groter is dan 30 minuten;
• aan het einde van de dag;
• als de campagne informatie voor een bezoeker wijzigt. Hiermee bedoelt Google de campagne informatie; utm_source, utm_medium, utm_term, utm_content, utm_id, utm_campaign en auto-tagging vanuit AdWords (gclid).

In de nieuwe situatie wordt er dus een nieuw bezoek gemeten zodra een bezoeker de website verlaat en binnen 30 minuten terugkeert via een andere campagne. Dus stel dat een bezoeker de website binnenkomt via een Adwords campagne, de website verlaat en na enkele minuten terugkomt via een organische zoekopdracht dan start in de nieuwe situatie een nieuwe bezoeksessie.

Google geeft aan dat deze wijziging noodzakelijk is om een accuraat attributiemodel te presenteren (Multi Channel Funnels, welke later dit jaar voor iedereen beschikbaar zullen komen). Een tweede verschil ten opzichte van de oude situatie is dat een bezoek blijft doorlopen indien een bezoeker zijn/haar browser afsluit en binnen 30 minuten weer terugkeert via een nieuw opgestarte browser. In de huidige situatie zouden dat twee bezoeken zijn van 1 bezoeker.

Wat is de impact van deze wijziging op mijn data?

Google Analytics heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar de impact van deze definitiewijziging en geeft aan dat het verschil in bezoeken wat wordt gemeten t.o.v. de oude situatie kleiner is dan 1%. De wijziging gaat vanaf nu in en zal geen effect hebben op de historische data.

Er kan echter wel een grote impact optreden bij websites die de campagne parameters van Google Analytics misbruiken voor interne metingen op de website, bijvoorbeeld de navigatie. Indien een bezoeker dan een element in de navigatie aanklikt zal er telkens een nieuwe sessie starten. Dit geeft dan uiteraard wel een enorme vertekening van de data.

TIP! Voeg een notitie toe in Google Analytics om het moment van deze wijziging te markeren.

5 reacties


Veel reacties in de originele post (http://analytics.blogspot.com/2011/08/update-to-sessions-in-google-analytics.html) gaan over flinke stijgingen in het aantal bezoeken bij gelijkblijvende unieke bezoekers, vaak meer dan 20%. Ik zie ongeveer hetzelfde gebeuren bij verschillende websites/webshops met verschillende platforms en verschillende campagnes, geen van deze misbruikt GA campagne paramters. De verschillen lopen flink uiteen tot soms wel 100% stijging via CPC bij gelijkblijvend aantal klikken. Iemand anders dezelfde of andere ervaringen?

Martijn van Vreeden - Pon | 15 augustus 2011 om 11:53

Ik zie juist weinig schokkende wijzigingen terug. De grootste wijzigingen vinden plaats wanneer utm tagging op interne kliks toegepast is.


Zag vandaag deze reactie op het officiele Google Analytics Twitter account voorbij komen:

Thank you for all of your comments re: the session changes – we’ve reviewed every comment, and will have more information soon.


Er zijn gisteren twee bugs verholpen:

1. If a user comes to a customer’s site with a space in some part of their traffic source data, then revisit the same landing page during that session by refreshing the page or later pressing the back button, a new session will be created for every hit to that page. (Clicking a link elsewhere on the site that leads back to the page should not matter.)

2. Google Analytics implementations using multiple trackers (an unsupported configuration) are also affected when a space is included in the traffic source data. These sites will see fewer visits from new visitors, and more visits from returning visitors (with some variation due to different implementations).


De bugfixes hebben duidelijk effect op de aantallen gemeten bezoeken. Bij veel van onze klanten met webshops met veel verkeer was een bezoeken-toename van 20-40% sinds donderdagavond 11 augustus bij ongeveer gelijkblijvende unieke bezoekers meer regel dan uitzondering. De gemeten aantallen bezoeken voor deze webshops zijn sinds gister (17 augustus) weer relatief terug op het oude niveau en ook voor vandaag tot het middaguur zie ik ongeveer hetzelfde gebeuren.

Plaats een reactie | Houd u op de hoogte van reacties via e-mail

* Verplicht in te vullen

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.

Door:

Digital analist, Google Analytics trainer en oprichter van de Analytics Agency. Al zo'n 10 jaar werkzaam in het webanalytics vakgebied. Blogger en spreker. Heb over ons prachtige vakgebied mogen spreken op: Emetrics San Francisco,...

  • Aantal woorden: 367

  • Aantal tweets: 37

  • Aantal reacties: 5

  • Aantal likes: 1

Nieuwsbrief

Voortdurend op de hoogte van het laatste analytics en optimalisaties nieuws met onze nieuwsbrief!

Gebruik je al OpenHallway?

Lees meer over OpenHallwayAangeboden door AboutAnalytics