Google’s eigen marktonderzoekstool

Dankzij de blog van Avinash Kaushik kwam ik in aanraking met een nieuwe tool van Google: de consumer barometer. Een heel handige tool waarmee je het zoek– en koopgedrag van jouw doelgroep in kaart kan brengen. Hoe werkt deze tool?

Leer het zoek– en koopgedrag van jouw bezoekers kennen

Deze tool kun je goed gebruiken om je eigen markt/doelgroep in kaart te brengen. Je wilt bijvoorbeeld weten hoe jouw gebruikers zoeken voordat zij een aankoop doen. Voorbeeld: hoe zoekt een consument naar een autoverzekering?

'' ''

We weten dat de autoverzekering steeds meer online wordt afgesloten. Toch vind ik bovenstaande cijfers toch opvallend. Ik wist niet dat 22% van de consumenten een autoverzekering afsloot zonder nader onderzoek te verrichten. Daarnaast zie je dat bijna 20% zowel online als offline kanalen gebruikt, voordat zij hun autoverzekering afsluiten. Dit geeft maar weer het belang van een multi-channel strategie aan.

Vervolgens wil je natuurlijk weten welke online kanalen worden gebruikt in het zoekproces van de consument. Ook deze cijfers kun je achterhalen met deze tool:

'' ''

'' ''

Uit bovenstaande afbeelding blijkt de populariteit van vergelijkingssites wanneer de consument een autoverzekering wil afsluiten. Deze wordt zowel bij de eerste zoekopdracht als bij de aankoopbeslissing het meest gebruikt door de consument. Daarnaast zie je dat zoekmachines en advertenties vaker bij de eerste zoekopdracht worden gebruikt dan bij de uiteindelijke aankoopbeslissing. Zeer nuttige informatie om mee te nemen bij de budgetverdeling per online kanaal.

Daarnaast kun je ook achterhalen, hoe kanalen elkaar ondersteunen. Onderstaande tabel geeft meer inzichten in het ondersteunende effect van online aan offline kanalen en vice versa:

'' ''

In bovenstaande draaitabel wordt een vergelijking gemaakt tussen België en Nederland voor het zoek– en koopgedrag bij het afsluiten van een autoverzekering. Ook hierin zie je weer enkele opvallende ontwikkelingen:

  • Offline heeft geen ondersteunende waarde aan online kanalen.
  • Slechts 4% van de consumenten, die geen nader onderzoek verricht, sluit zijn/haar autoverzekering online af.
  • 11% van de consumenten in Nederland, die on – en offline kanalen beide raadpleegt, sluit zijn autoverzekering af via het online kanaal.

Je kunt deze gegevens nog verder segmenteren naar leeftijd/geslacht/opleiding en internetgebruik. Liggen er verschillen tussen het zoek– en koop gedrag tussen mannen en vrouwen?

Mannen Vrouwen
'' '' '' ''

 

Bovenstaande cijfers zijn toch wel opvallend. De mannen zijn eerder geneigd hun autoverzekering online af te sluiten dan vrouwen. Daarnaast doet >25 % van de vrouwen geen nader onderzoek voordat zij hun autoverzekering afsluiten. Hoe kun je dit koopgedrag verklaren? Geven vrouwen toch de voorkeur aan persoonlijk contact voordat zij hun autoverzekering afsluiten? Gaan vrouwen meer op hun gevoel af bij het afsluiten van een autoverzekering dan mannen?

Hoe worden de zoekmachines gebruikt door de consument?

Ook kun je met deze tool zien hoeveel consumenten de zoekmachines gebruiken voordat zij een aankoop doen. Hierbij is geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende zoekmachines. Maar voor de Nederlandse markt is dit ook niet nodig, aangezien Google marktleider is.

'' ''

In bovenstaande afbeelding kun je zien dat 46% van de consumenten een zoekmachine gebruikt voordat zij hun autoverzekering afsluiten. De zoekmachines worden het meest gebruikt bij het zoeken naar een geschikt hotel. 65% van de consumenten gebruikt een zoekmachine alvorens een hotelkamer te boeken. Uit deze cijfers blijkt maar weer dat wij onze boodschappen nog niet online willen doen. Slechts 6% van de consumenten raadpleegt de zoekmachines voordat zij hun boodschappen doen.

Welke features ontbreken er nog in deze tool?

Ik vind deze consumer barometer een zeer uitgebreide en nuttige marktonderzoekstool. Toch mis ik nog enkele features die het leven van een webanalist eenvoudiger zouden maken:

  • Het gebruik van zoekmachines verder kunnen uitsplitsen in branded en non-branded zoekopdrachten.
  • De offline kanalen verder kunnen uitsplitsen in callcenter en winkels.
  • De gebruikerssegmenten kun je nu alleen per land bekijken. Ik hoop, dat ze dit in de toekomst per product kunnen uitrollen. Dan kun je deze informatie gebruiken om de persoonlijkheidstypen op je site te bepalen.

Kortom

Google blijft niet stilzetten qua productontwikkeling. Mij lijkt het een prima tool om op de hoogte te blijven van het online zoek– en koopgedrag van jouw doelgroep. Daarnaast kun je deze tool gebruiken om onderbouwd een keuze te maken voor de doelgroep die je wilt targeten via een bannering campagne!

Hoe kijk jij aan tegen de meerwaarde van deze tool?

Reacties (4)

Reacties zijn gesloten.