Het einde van zoekmachineoptimalisatie


 door 

´Now we walk in the dream, but dream no more´ – Live

Bedrijven die je aanmelden op allerlei sites opdat je hoger scoort in de zoekresultatenlijst, bedrijven die je beloven dat met de trefwoorden die zij voor je bedrijf vinden, een hoge score vanzelfsprekend wordt, bedrijven die je via alle bomen die worden opgezet over zoekmachineoptimalisatie (ZMO) naar de top van de ranglijst beloven te brengen. Er worden miljarden verdiend aan de eerste drie pagina´s van een zoekmachine als Google. 90% van de zoekenden op internet komt namelijk niet verder. 62% houdt het zelfs bij de eerste pagina. (Bron: Iprospect.com). We hebben het dan over 16 tot 48 bedrijven maximaal die in de kijker komen. Is de vijver waarin zo ijverig wordt gevist inmiddels niet veel te krap geworden? Mikken er niet veel te veel bedrijven naar een toppositie in de ranking, maken die niet allemaal gebruik van allerhande (dezelfde) gelikte trucjes om dit te bereiken? Heeft het nog wel zin om geld en middelen in ZMO te stoppen?

´Intellectuelen zijn altijd bereid een waarheid in twijfel te trekken, maar nooit één van hun vergissingen.´ – Frossard

Wat is eigenlijk het nut van een hoge ranking? Wanneer je bij de eerste resultaten staat, zo zou je kunnen zeggen, word je eerder gevonden en dan komt de conversie van bezoeker tot klant vanzelf wel. Natuurlijk moet je website dan ook nog goed zijn opgebouwd, want maar liefst 80% van de mensen die al producten in hun boodschappenkarretje hebben gedaan, haakt alsnog af. Maar wat nu als je hele branche, niche et cetera op die eerste paar posities mikt? Het is dan maar de vraag of jij er – gezien de middelen die je ervoor beschikbaar hebt – even hoog kunt scoren en of jouw website dan aangeklikt gaat worden. Is het niet beter te vragen of jouw bedrijf het wel nodig heeft hoog te scoren in Google. Bijvoorbeeld omdat je al een goede naam hebt – mond op mond reclame nog altijd het best – of omdat je product te ingewikkeld is om goed over het voetlicht te brengen via internet. Want – weer zo´n lastig internetfeitje – mensen scannen een webpagina af in een F-vorm. Eerst de header, buttons bovenaan, dan de knoppen aan de zijkant en nog een stukje tekst in het midden van de pagina. Hoe leg je in een snelle oneliner de successen van jouw bedrijf vast zonder in clichés en holle bijvoeglijke naamwoorden te vervallen.

´Wanneer je de draad kwijt bent en een steek laat vallen, is er maar één oplossing: de knoop doorhakken.´ – M. Beeck

De zoekmachines zijn uit hun voegen gegroeid. Het is welhaast onmogelijk om via een zeer goede zoektocht precies te vinden wat je zoekt, zeker naarmate wat je zoekt moeilijker onder (steek)woorden is te brengen. Wanneer je op dit moment (11-11-2010) zoekt op de term: ´Gezwel´ dan vind je als vierde hit een clip op Youtube met de naam: ´Sterf met een gezwel aan je kontgat.´ Quod eros demonstrandum wat mij betreft. Maar wel een leermoment: ´Youtube?´ Inderdaad, sociale media doen ook mee in de zoektochten van Google en er is zelfs meer. Sociale media draaien om discussies – zie ook de bijbel van sociale media: ´The cluetrain manifesto´. Discussies draaien om meningen en eerder dan op feiten, baseren mensen zich op meningen van anderen. Natuurlijk is jouw mening over je bedrijf gekleurd en hebben mensen een zekere weerzin gekregen tegen professionele vooringenomenheid. Het gaat er op de sociale media niet om je mening over je bedrijf te ventileren, maar mensen te verlokken zelf een mening over je product of dienst te vormen. Veel bedrijven zien dat niet zo zitten. Ze zijn bang voor kritiek. Kennelijk staan ze dan toch niet helemaal achter hun product. Of ze zijn bang dat mensen graag criticaster, liever dan aanhanger zijn. Of mensen nu een positieve of negatieve mening ventileren, het is een mening en als bedrijf kun je daar altijd meer mee dan wanneer je je niets van die meningen aantrekt.

´Tijdig sterven, is de meest voorname vorm van zelfbehoud.´- J. Vandiest

Mijn advies is om eens op te houden geld te gieten in de onverzadigbare muil van ZMO en te kijken naar alternatieve wegen om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Alle paden die naar de Googlehemel leiden zijn platgestampt onder de horden die dachten daar melk en honing te vinden. En haal je het tot aan de hemelpoort, dan is de kans groot dat Sint Petrus toch even verder klikt. Sociale media, een hype die ik over enkele jaren zal ontmaskeren, zijn op dit moment een veel effectievere manier om je business tot zijn recht te laten komen. Overigens niet omdat er zoveel positiefs wordt gepredikt over de sociale media, maar omdat het nog genoeg ruimte heeft de ballonnetjes met succes lek te prikken. Het is – zeker in Nederland – nog een bijna onontgonnen gebied voor bedrijven. Er is plek voor fantasie, durf en echt talent. Zaken die via de zoekmachines inmiddels dood en begraven zijn.

Vind meer artikelen over:

55 reacties


Leuk geschreven Marcello, maar eh…waarom is SEO dood? Gaat het niet gewoon om een goede marketing mix?


Eigenlijk had ik op deze site wel een wat scherper artikel met wat minder generalisaties verwacht. De vage vooruitblik over het spannende artikel over de ontmaskering van social media voelt als gemakkelijk scoren. Wat is vandaag het inzicht waarmee je ons kunt verrassen?


Tsja, wat is zoekmachine optimalisatie. Ik noem het meer “gevonden worden marketing”. Internet is natuurlijk als sinds zijn commerciële begin ruim een decennia geleden altijd al de plek geweest waarbij diegene die weten hoe de (technische) vork in de steel zit altijd kunnen zorgen dat een bedrijf beter vindbaar is dan waar het in principe recht op zou hebben gezien de relatie tot de concurrentie in de branche.

Bedrijven zijn dit gaan zien als advertentie budget, maar het pakt de kern van de problemen natuurlijk niet aan. Je bent blijkbaar niet competitief genoeg (anders werd je wel eerder gevonden). Door de groei van sociale interactie op internet gaat de bezoeker in zijn zoektocht steeds meer leunen op meningen van anderen. Zoekmachines proberen niets anders dan een zo goed mogelijke weergave van antwoorden te geven op datgene wat jij zoekt. Zij zien ook de verschuiving naar sociale interactie via internet en gaan hier rekening mee houden in de resultaten.

Hier ontstaat dan weer dezelfde stroom: ben je tijdig begonnen met je social activiteiten online, dan profiteer je daar van. Degene die dachten dat je offline word-of-mouth / naamsbekendheid automagisch de hiërarchie van online zouden bepalen…

De enige goede verandering is dat waar je in het linkbuilding SEO tijdperk de topposities kunt bereiken zonder dat je converteert, kun je in het social media SEO tijdperk de topposities enkel bereiken als je wel converteert (en service levert). Zonder veel en voornamelijk blije klanten red je het niet meer. Zie hier de uitdaging voor alle lead generatie en vergelijkingssites. Wat gaan zij toevoegen aan de online dialogen om hun toppositie te behouden.

Zoekmachine optimalisatie dood? Nee in tegendeel dus, slechts de volgende stap in de evolutie naar betere resultaten in “gevonden worden marketing”. Gevonden worden zit immers ook niet vast aan een zoekmachine…


Zoals @arjansnaterse al Twitterde: Het zoveelste artikel over de dood van SEO”

Of is Google misschien dood sinds: “Het welhaast onmogelijk is om via een zeer goede zoektocht precies te vinden wat je zoekt”. Vreemd, want het lukt mij (en miljoenen andere met mij) prima.

Veel van onze klanten (GoalGorilla) hebben baat bij SEO. Al is het alleen maar technische SEO omdat hun CMS niet goed geoptimaliseerd is. Als je precies hetzelfde zou doen als een concurrent, net zulke goede producten, maar je wordt niet gevonden, dan wint je concurrent.

Het gaat om goede investeringen maken met positief rendement. SEO houd ook in goed trefwoord onderzoek, local search, image search noem maar op. Een goede strategie is nodig. Vervolgens gaat het om rendement, dit moet je aandachtig meten met analytics.

De winnaars zijn de bedrijven die dit samenspel snappen tussen product, marketing en finetuning door middel van web analyse.

PS: Volgens mij is je site http://www.bedrijfsprofiel.com down…


Toch maar even een reactie.. afgezien van het feit dat we artikelen als “seo is dood” al veel te vaak gezien hebben vind ik de benadering in dit artikel toch ook behoorlijk vreemd. SEO zou dood zijn omdat de concurrentie te groot is.

Dan vraag ik je: is het gewone “winkelen in de stad” ook dood? Daar is toch ook behoorlijk wat concurrentie? Het puilt uit van de kledingwinkels die allemaal vaak dezelfde merken verkopen. Als ik dan op zaterdag door de stad loop, lijkt het allemaal verre van dood. Als winkelier is het alleen de kunst om er goed tussen te gaan zitten. En heb je niet meteen het budget voor een mooi pand in het centrum? Kies dan een andere slimme locatie, waardoor je een ander deel van de markt bedient.

En met SEO is dit niet anders. Niet iedereen zal het budget hebben om meteen op #1 te ranken op “verzekeringen”, maar er zijn altijd genoeg niches te bedenken waarin je wel kan floreren. Het is gewoon kwestie van de goede aanpak kiezen.

Social Media kan daarbij zeker een onderdeel van die aanpak zijn, maar zolang bijna elke internetter nog Google gebruikt om zijn producten te vinden, lijkt het me nogal zonde om dat kanaal links te laten liggen, laat staan dood te verklaren..


Het bewijs gevonden! Google zegt het zelf: http://screencast.com/t/EYLkRgZb


@taco lol, das niet waar. Google vindt veel content / bezoekers zoeken veel naar “SEO is dead”, zelf zeggen ze ‘t niet. Daarbij: zolang Google zelf dit soort resultaten geeft: http://www.google.nl/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=site:google.com+%22seo+is+dead%22 is technische / linkbuilding seo nog lang niet dood :-)

Mag ik pleiten voor IPO – Internet Presence Optimization of nog beter, vanuit de klant gezien: PVO – Prospect Visibility Optimization :-)


en waarom antwoord van een medium dat dood is serieus nemen ;-)


Tja, ik vind het een beetje een Calimero artikel. “Ik kan mijn sites niet in de top 10 krijgen, en dat is niet eerlijk”.


Afgezien van de zoveelste ‘xxx is dood’ vergelijking schiet dit artikel wat mij betreft aardig mis. SEO kan frustrerend zijn – maar dat wil niet zeggen dat er geen successen mee te halen zijn.
Uitspraken als “de onverzadigbare muil van ZMO” zijn wel erg overdreven.

Wat wel klopt is het feit dat je er met zoekmachine-optimalisatie alleen (of ‘gevonden worden marketing’ in Ton’s termen) niet komt: onder andere site-optimalisatie (usability e.d.) en brand-wareness zijn ook noodzakelijk.
Maar een perfect ‘verleidende website’ die niet gevonden wordt is ook niet alles…


@johan eens. Ik heb een hoop mooie concepten gezien die stierven omdat het niet lukte om er aandacht voor te krijgen (en men niet een groot deel van de aandelen wilde afstaan voor een massa campagne). Dat is sinds de mogelijkheid om eigen bereik via social activiteiten steeds meer op te bouwen wel anders geworden overigens…

Is dat geen leuk statement: de “gevonden worden marketing” consultant zonder netwerk met groot online invloed is geen topper?… Oh, dat was altijd al :-)


*zucht*… seoisnotdead.com.


@barry leuke linkbuilding actie :-) Als gij nou deze discussie linkt op die site (* Dutch!) maak ik van je comment een hyperlink…


SEO is dood, want het heeft alleen met linkbuilding te maken?
Dat is wel wat kort door de bocht. Onlangs een website advies gegeven, mbt verbeteringen onsite voor SEO. Gevolg na 3 maanden: 20% meer (kwalitatief) verkeer via SEO. En de betreffende shop had alles al redelijk voor elkaar, dus het is niet dat het dramatisch was gesteld met de shop.

Tevens is een linkje op een relevante site 10x meer waard dan 10 linkjes op portalsites.

Social media is tegenwoordig erg belangrijk. Maar ik denk niet dat dit een hype is. Social media is er vanaf het begin van internet ongeveer al geweest. Waren het toen CU2, MSN profielen, en chatboxen die populair waren, zijn dat nu Facebook, Hyves en Twitter. En over 5 jaar zijn het weer andere social media sites.


@Ton, ik zal er over denken, maar voorlopig wil ik alleen linken naar ‘pure’ blogpost die het wel snappen, en liever geen linkjuice sturen naar dit soort kansloze blogposts (ook al is de eropvolgende discussie de moeite waard). :)

En voor diegenen die denken dat SEO alleen maar linkbuilding is, je snapt het dan echt totaal niet. Begin eens hier: http://www.huomah.com/Search-Engines/Algorithm-Matters/SEO-Higher-learning.html


@barry ah, dus we moeten een blogpost maken met een cijferoverzicht van instroom van Google traffic over de jaren heen op een aantal verschillende websites om aan te tonen dat traffic via Google nog steeds toeneemt? :)


@Ton: precies, en dan ook nog in het Engels en dan krijg je zo een linkje van me! :)


Ik vind het artikel met een hoog ‘kort door de bocht’ gehalte. Het één kan het ander versterken volgens mij en dan met name SMM versterkt SEO/SEM.


Ik snap dat een artikel een scherpe mening moet hebben om een standpunt te maken, maar ik ben het eens met o.a. Steven, Hans, Ton en André hier. SEO kan gewoon worden gezien als onderdeel van de marketing mix. Het resultaat is meetbaar. Dus het is gewoon een kwestie van de ROI uitrekenen. Het is geen ja-of-nee kwestie.


Ja, een klein beetje clichematig is het wel wat je hier doet. ‘The Next Big Thing’ aan social media toedichten met algemene concepten als ‘durf’ en ‘fantasie’. En vervolgens SEO (en geen ZMO, wie gebruikt deze term) dood verklaren.

En het cliche is helemaal af door quotes te gebruiken. You’re trying too hard :)


Zoekmachine-optimalisatie is net zo min dood als dat reguliere marketing dat is. Maar het vakgebied verandert wel en het is de kunst om daar als bureau of specialist tijdig op in te spelen, te innoveren in je methode en aanpak en daardoor “ahead of the game” te blijven.

SEO dood? Volgens mij dus alleen voor diegenen die er niet in slagen te innoveren en echt te begrijpen dat zoekmachine-optimalisatie eigenlijk net marketing is :) en veel meer behelst dan een kat en muisspel tussen specialist en zoekmachine.


@Marcello Je komt in ieder geval voor je mening uit, ongezouten dat wel. Wellicht dat je na het lezen van de reacties je mening wilt nuanceren met alle waardevolle linkjes en opmerkingen :) Gezien het feit dat 97% van de mensen nog steeds zoekmachines gebruikt wanneer ze online gaan wordt het alleen maar meer een uitdaging. Een goede en doordachte SEO strategie is hierbij een must EN voor mij meer dan springlevend.


@nodus betreffende onnodige quotes zeker even deze pagina bekijken (via @aartjan): http://www.unnecessaryquotes.com/ zeer goed leesbaar zo aan einde kantoordag :-)


@ Ton

Geinig, zeker voor aan het einde van dag (hoewel nog maar maandag :) )
Het artikel heeft in ieder geval aardig wat reactie opgeroepen. Ben nu ook benieuw naar de reactie van de schrijver. SEO een beetje dood verklaren…


Gezien alle hartverwarmende reacties is mij wel enige tijd gegund om allen adequaat te antwoorden. Wel nog 1 ding. Dat SEO dood is, komt niet voor in mijn stuk. Ik verklaar alleen de durf, echt talent en fantasie rondom SEO dood. Ik heb het over het einde van ZMO. Iedereen weet dat het einde gepaard kan gaan met langdurige en heftige stuiptrekkingen; in sommige gevallen zelfs met ontkenning.


@Marcello
Ik heb waardering voor je stuk, maar je hebt geen goed punt kunnen maken waarom het einde van zoekmachineoptimalisatie in zicht is (volgens mij veranderd deze dienst alleen maar).

De term ‘ontkenning’ komt over als een gemakkelijke manier om de reacties opzij te schuiven – ik neem aan dat je dat toch niet zo bedoelde.


Het einde van durf, echt talent en fantasie vind ik eerlijk gezegd meer terug in posts die zeggen dat zoekmachine optimalisatie dood is.

Zoekmachine optimalisatie gaat niet om Google, niet om Bing, niet om Facebook. Het gaat er om dat mensen zoeken en dat dat zoekgedrag te begrijpen is. Op het moment dat je het zoekgedrag van mensen begrijpt (en daar begint alle zoekmachine marketing mee) kun je je website / facebook pagina / landings pagina daarop laten inspelen.

Daarna begint het spel waarin niet de spelers maar de poppetjes, en zelfs af en toe het bord veranderen, je ziet zelf al Youtube in de resultaten komen, dat gebruikt een slimme SEO ten behoeve van zijn sites of klanten.

Daarnaast stel je een vraag in het begin van je bericht: “Heeft het nog wel zin om geld en middelen in ZMO te stoppen?” Het antwoord is simpelweg: ja. Veel mensen roepen dat AdWords steeds duurder wordt, of dat zo is laat ik in het midden, maar ik kan je 1 ding vertellen. Als een Online marketeer en SEO die dit al vele jaren doet, moet ik nog steeds het medium vinden waarin men een hogere ROI behaalt dan in zoekmachine optimalisatie.

Als jij iets kunt vinden wat een betere ROI heeft, en dat kunt bewijzen, DAN mag je van mij terug komen en een post doen: SEO is dood, hier is z’n opvolger. Maar dan graag onderbouwd.


Gelukkig hebben we het hier over een expert in ZMOK. Linkbait kun je beter op je eigen domein doen.


@Roy: zou hij dan niet moeten weten dat het mond-TOT-mond reclame is? Tenzij je zo adembenemend vermarkt dat eerste hulp nodig is, natuurlijk.


Wanneer je op internet de discussies afzoekt over het einde van SEO, luiden bijna alle conclusies daarin hetzelfde: “Er komt geen einde aan SEO, maar het zal wel (drastisch) veranderen.” Veel van de mensen die hier op mijn stuk hebben gereageerd, delen die mening.

De essentie van mijn stuk is dat de ranking in de resultatenlijst van een zoekmachine steeds minder belang krijgt. Omdat mensen vluchtiger zoeken, de markt vol is met bedrijven die je een hoge ranking beloven. Daar waar er slechts 16 plekken te vergeven zijn. Met recht noemt Ton Wesseling het ‘Gevonden worden marketing’. Waarna hij er aan toevoegt dat gevonden worden niet vast zit aan een zoekmachine. En dat is precies het punt dat ik maak.

Natuurlijk zijn er ook mensen die ronduit agressief reageren, mijn kwaliteiten in twijfel trekken et cetera. De uitdrukkelijke wens je meer animale kanten over het voetlicht te brengen verbaast me nog steeds.

Ook zijn er mensen die mijn stuk (te) kort door de bocht vinden. Een column moet prikkelen en een dito standpunt innemen. Dat is me in ieder geval gelukt. Toch wil ik ook deze mensen een plezier doen. Zoekmachines werken volgens algoritmen en via zoekmachineoptimalisatie probeer je weer in te spelen op die algoritmen. Uiteindelijk, en dat is nu dus al het geval, gaan de algoritmen draaien om het gedrag van SEO-specialisten, minder om het gedrag van surfende mensen. Die mensen zoeken namelijk niet via een algoritme, maar via heuristieken. Een algoritme is een ‘als-dan’ regel. Een formeel stappenplan. Mensen zoeken niet via een formeel stappenplan.
Steve Rubel (http://www.steverubel.com/google-instant-makes-seo-irrelevant) heeft een sterk punt wanneer hij stelt dat Google Instant het surfgedrag in essentie gaat veranderen. Je zoekt naar een timmerman, Google vult dat aan tot iets en plots besluit je naar dat wat Google je voorstelt te gaan zoeken. Een heuristiek is een intuïtieve, op de ervaring gebaseerde manier om dingen aan te pakken. Als je ooit bent overvallen in een donkere steeg, ga je die vermijden. Daarmee kun je de plank mis slaan – in de steeg staat op zekere dag de liefde van je leven – maar voor jou is het een manier om het leven overzichtelijk te maken. De overzichtelijkheid van zoekmachines is een artificiële. Nu er steeds meer alternatieven komen om dingen te vinden op internet, wordt die kunstmatigheid een last.

Beste criticasters, SEO is niet dood, maar haar einde nadert. Omdat het marketen via zoekmachines steeds meer aan kracht gaat inleveren. Je kunt zeggen dat een mens niet sterft, slechts verandert qua chemische binding. In plaats van te navelstaren en/of kommaneuken, zeg ik gewoon waar het in feite om gaat.


Marcello, het blijkt weer uit dit comment: je zegt dat iets dood is, terwijl je niet begrijpt wat dat iets eigenlijk echt is. Lees ajb mijn comment hierboven (net pas uit moderatie gekomen) en kijk of je dan nog steeds dezelfde bewering stand houdt. Ik ken je niet, heb nog nooit van je gehoord en ken dus ook je kwaliteiten niet, maar ik wil je aansporen om wat je zegt te onderbouwen, en nee, Steve Rubel is geen onderbouwing. Cijfers wil ik zien die aantonen dat je ook maar enigszins gelijk hebt.


Misschien was zoekmachine optimalisatie wel nooit marketing in de eerste plaats. Maar dat zal wel niet meer in het denkraam passen.


En als we dan nog even teruggrijpen naar het ‘geweldige’ stuk van Steve Rubel is het ook handig om de antwoorden en artikelen die als verweer daar tegen zijn geschreven door bijv. Danny Sullivan en Outspoken Media erbij mee te nemen.


@Sabine
Mond-op-mond reclame wordt door Koenen al 10 jaar als alternatief voor mond-tot-mond reclame gegeven, omdat het zo ingeburgerd is.
@Roy
Dank voor je beargumenteerde en objectieve analyse van mijn stuk


Misschien kun je ook nog even een ander artikel overnemen uit de UK: zo’n ander juweeltje waar elke SEO die er wel iets van snappen de keel uit komt. Iets als een poll voor ‘beste SEO van NL’ of iets dergelijks.

En jouw argumentatie is ongeveer net zo sluitend als de mijne, met als verschil dat jij er een hoop woorden voor gebruikt als ‘Harbringer of all marketing deaths’ en op een sociaal wenselijke manier poogt te discussiëren, maar een hoop vragen van mensen die terechte kritiek hebben onbeantwoord laat, niet echt een discussie

Je punt is prima, maar de manier waarop je het verpakt is, vind ik niet bijzonder sterk, met als gevolg dat je daar meer reacties op krijgt, dan het punt dat je probeert te maken. Niet iets dat je verwacht van een oud-redacteur.


@Roy
Ik vind het okee dat je mijn punt prima noemt. En het kan ook best zijn dat je de manier waarop ik mijn stelling verpak niet sterk vindt. Maar zeg dan waarom niet. Ik heb stelling willen nemen. Er zijn argumenten voor en tegen. Natuurlijk. Zoals de een een leven na de dood ziet, de ander niet. Jij vindt mijn argumentatie niet sluitend en ik kan het daar niet niet mee eens zijn. Het is immers jouw mening. Maar waarom vind je het dan niet sluitend? En als jij jouw eigen argumentatie – net als de mijne – diskwalificeer, welke waarde moet ik er dan aan hechten?


Geen, dat doe ik namelijk ook niet.

Hierboven zijn genoeg punten door bijv. Johan, Arjan of Taco genoemd welke je nog niet behandeld hebt. Als je daar mee klaar bent, kijk ik wel of ik nog wat toe te voegen heb, maar vooralsnog wil ik hier niet dezelfde discussie voeren als ik tijdje terug ook gelezen en gevoerd heb in het Engels.


Dat ZMO veranderd is duidelijk, maar dat deed het al toen het nog uitgevonden moest worden mijn inziens.

Zoekmachines zijn namelijk niets anders dan een middel voor haar gebruikers om informatie te vinden. De wijze waarop men die informatie zoekt is een individuele actie, waarbij er uiteraard veevuldig overlappingen zijn.

Als we kijken naar zaken als http://www.comscore.com/Press_Events/Press_Releases/2010/7/comScore_Releases_June_2010_U.S._Search_Engine_Rankings zullen we toch nog steeds moeten constateren dat search leeft, men gebruikt het middel meer en meer in absolute gevallen.

Sterker nog, door de toename in het gebruik zie ik juist extra leven in de ZMO, want door deze toename, de toename van het kennisniveau van de zoekmachine gebruikers en de toename van het aanbod van content is de mogelijke kwaliteitsscore van bezoekers uit zoekmachines alleen maar beter geworden.

Vroeger zochten we allemaal op fiets, later naar fiets kopen, toen online fiets kopen en momenteel zoeken we naar online bakfiets kopen amsterdam.

Als ik een dergelijke situatie voor mij zie, zie ik meer en meer commerciele kansen voor klanten om zich beter en beter te positioneren.

Er is in SEARCH namelijk steeds meer ruimte voor het positioneren van je website op basis van USP’s…

Echter, het is maar een gedachte ;-)


Laten we ALSJEBLIEFT met z’n allen NU beslissen dat SEO dood is, gewoon in 1 keer hop, kets, kapot.

Misschien word ik dan minder lastig gevallen door googlende salesmensen van SEO “Specialisten” die hun eigen site niet eens foutloos de lucht in kunnen krijgen en zich bedienen van tenenkrommend taalgebruik en dito methodes.


@Richard, kunnen we IE6 dan ook gelijk dood maken?


Ik mag hopen dat de extreme stellingname in dit artikel bedoeld is om reacties uit te lokken. Ik zal me daarom niet laten meeslepen in deze discussie.

Wat ik wel de moeite van het opmerken waard vind, is dat iemand die de ene generalisatie op de andere laat volgen en voorbeelden zoekt bij vooraf bepaalde conclusies in plaats van conclusies te baseren op empirische waarnemingen, blijkbaar niet in staat is om een uitdrukking uit het Latijn (ongetwijfeld bedoeld om het eigen vermeende intellect kracht bij te zetten) correct te gebruiken: “Quod EROS demonstrandum”? Welke zoekopdracht zou daaraan vooraf gegaan zijn?

Laten we het voortaan weer gewoon houden op “Quod ERAT demonstrandum”. Lijkt me beter… ;)


@Taco – ik heb ooit op 1 van mijn sites een (conditional, natuurlijk) melding gehad over IE6 die ik van mijn vrouw (de baas in huis/zaak, natuurlijk) direct moest verwijderen. Het was niet zo heel vriendelijk, laat ik het zo zeggen. GRAAG dus.


@Richard
Om even iets recht te zetten. De website staat gewoon online, is nog niet door alle zoekmachines geindexeerd, maar staat bij Bing al 5de. Ook ben ik geen salespersoon. Niemand heeft je gedwongen mijn stuk te lezen, zodat je ook niet bent lastig gevallen.


@Marcello leuk dat je je aangesproken voelt, maar ik doelde niet op jou / je bedrijf. Ik word gewoon iedere week gebeld door ‘SEO specialisten’, al dan niet ‘gecertificeerd’.

Tuurlijk wel een mooi gevalletje “Wie de schoen past…”


@Marcello Russo
Toen deze blog werd geplaatst vroeg ik me af waarom een kwaliteitsblog als Webanalisten dit artikel had geplaatst. Normaal mooi (onderbouwende) stellingen en nu dit schreeuw geval met wat quotes die het onderbouwd moeten laten lijken.

Het feit dat je als marketeer in Nederland verwijst naar je positie in Bing zegt mij al genoeg. Google ik op “Van Dijk Marketing BV”, dan krijg ik niet eens het bedrijf te zien. Wel staat bedrijfsprofiel.com in je LinkedIn profiel. Daar staat ook mooi bij de dienst SEO:
“We zorgen ervoor dat uw website voldoet aan eisen die zoekmachines aan websites stellen. “

Een van de belangrijkste eisen van SEO zijn je titles en die kloppen niet eens. Je heading structuur klopt ook niet (meer dan 10x een h1 op 1 pagina, terwijl er geen h2, h3, etc. in voorkomt). Etc. Etc. Persoonlijk heb ik echt een hekel aan dit soort bedrijven. Ze schreeuwen van de daken en verkopen producten die ze zelf niet eens kennen. Misschien moet je de “Search Engine Optimization Starter Guide” van Google zelf eens lezen. Wat ze daar beschrijven is alles behalve dood.


@maarten

Wat aardig dat je zoveel moeite hebt genomen van alles uit zijn verband te rukken. Je had ook kunnen volstaan met: “Persoonlijk heb ik echt een hekel aan dit soort bedrijven.” Want dat we hier te maken hebben met een op persoonlijke motieven gebaseerde reactie is wel duidelijk.


@Marcello Russo:
Ik had die punten erbij vermeld om te onderbouwen waarom ik het persoonlijk niet heb met deze praktijken. De toon is (nu ik het zo teruglees) wel erg negatief, wat niet netjes was. Daarvoor mijn excuses! Eén ding is zeker, je hebt een hevige discussie veroorzaakt.


@Maarten

Graag geaccepteerd. Mijn punt is dat door o.a. sociale media, Google instant en de steeds vluchtiger manier van zoeken, de manier van seo zoals die nu bestaat ophoudt te bestaan.


Pfoe… mooie discussie. Ik heb niet eens alle reacties gelezen, daar heb ik de tijd niet voor. Maar als je doel een discussie uitlokken was, dan KUDO’s!!


@ Arjan

Het door jou aangehaalde artikel gaat niet zozeer over of SEO dood is of niet (mijn stuk overigens ook niet), maar over de besmettelijkheid van de ‘meme’ (zie Susan Blackmore, “The Meme Machine”, waarin zij concepten genetische eigenschappen toedicht) dat SEO leeft dan wel dood is.


Ik vind dit stuk vooral erg logisch voor wat betreft de SEO. Niet dat deze dood zou zijn, trouwens. Ik ben ondernemer en volg de sociale media voor zover ik daar tijd voor heb.
Dat bedrijven bang zijn voor kritiek kan ik goed begrijpen omdat er heel vaak maar lukraak wat geroepen wordt op internet en het meeste regelmatig kant nog wal raakt.
Het vormen van een mening op grond van de gekleurde meningen van anderen is te vergelijken met het blind afgaan op de zogenaamde vooringenomenheid van bedrijven, met het grote verschil dat die bedrijven verantwoordelijk zijn voor wat ze verkondigen.
Sociale media is een prachtig en waardevol gebied, maar we moeten daar wel goed mee omgaan.
Met een beetje lef en talent om te fantaseren kan ik een horrorscenario bedenken rondom de social media. Er schijnen al hotels te zijn die aan de hand van wat de gasten twitteren, meteen inspringen op de meest simpele behoeften van een klant. We zullen zien.


@Max

SEO is ook niet dood, maar “It’s the end of SEO as we know it” om maar eens de band REM te verbasteren.

Je zegt dat je de sociale media volgt voor zover je daar tijd voor hebt. Eigenlijk is dat te weinig. Wil je echt voordeel halen uit SMM, dan moet je er tijd voor vrijmaken. 6 uur in de week voldoet al voor een significant effect wanneer je een niet te groot bedrijf hebt.

Je hebt het over lef en talent om te eindigen met: “We zullen zien.” Maar die houding vergt juist talent en lef om er iets proactiefs van te maken. Die ROI komt wel, maar tweet of blog eens over waarom jij in je product/dienst gelooft, over het nut ervan etc. Wat jou persoonlijk motiveert, wat je opvalt in de branche. De winst qua sociale media is niet meteen financiele winst, maar het vertrouwen van de potentiele klant. Als ik zie dat jij als ondernemer gewoon een goed verhaal hebt, betrokken bent bij wat je doet, de ontwikkelingen op je vakgebied bijhoudt, ben ik toch eerder geneigd jouw mening serieus te nemen dan zomaar een lukrake mening. Dat is de werkelijke kracht van sociale media. Dat je als bedrijf niet meer genoegen neemt met holle reclameslogans om klanten te winnen, maar de discussie durft aan te gaan.


Er zullen mensen zijn die helemaal geen tijd hebben om de sociale media te volgen. Dan zouden die bij voorbaat al buiten de boot vallen en daar geloof ik niet in. Ik geloof ook niet zo in de discussie op internet.
Er worden regelmatig interessante onderwerpen aangesneden, maar die eindigen veelalin de plastische omschrijving van de persoonlijke anale wratten en allerlei onvakkundie adviezen om dit te verhelpen, dat je als specialist al snel de moed verliest en je maar liever terugtrekt om zaken niet te laten escaleren.
Hoeveel lef en fantasie wil je opbrengen om de mensen te ovetuigen van je goede bedoelingen als je daarmee de vrijheid van de eigen keuze in de weg staat.
Heel regelmatig lees ik zaken waarbij ik met een schuin oog en een opkomend gevoel van zichtbare schaamte achter mijn pc zit.
Ik vind de sociale media dé plek voor zéér waardevolle zaken en zou willen dat de mens wat ‘intelligenter’ was.
Wat mij perrsoonlijk zeer ergert is dat mensen hun activiteiten en hun meningen in de private sfeer vaak koppelen aan het bedrijf waar ze werken. Men realiseert zich de verantwoordelijkheid niet.
Een politieagent mag in zijn vrije tijd niet zijn uniform dragen, maar jan en alleman mag ongelimiteerd buiten het werk om in het wild schieten.
Ik heb inmiddels zelf de wens de holle slogan eens te vervangen, maar het werkt nog steeds en waarom zou ik tijd en energie gaan steken in iets anders terwijl ik dezelfde tijd kan besteden aan het verbeteren van het product of bedrijf, waardoor de slogans misschien niet zo hol zijn als ze lijken.
Waar ik zelf wel in geloof is in het werken met meer beeldmateriaal in plaats van het gesproken woord, omdat daarin je eigen fantasie je keuze prikkelt en niet de mening van een ander.
We moeten oppassen dat we niet nog meer behoeften gaan kweken dan de basisbehoeften waaraan we nog lang niet volledig kunnen voldoen. Als je al niet weet hoe een ontblote borst eruit ziet, weet je dat na een kwartier autorijden over een willekeurige dreef.


Oké, de discussie is interessant, maar wijkt wel erg af van het onderwerp waar het over ging. Ik zal de comments daarom op dit artikel sluiten. Bedankt voor jullie bijdrage aan de discussie.

Door:

Marcello Russo (1964) geboren in Nederland, maar half Italiaans, kwart Engels en kwart Duits (1 paspoort, NL). Ik heb wijsbegeerte en psychologie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen, beide studies draaiden om de menselijke...

  • Aantal woorden: 832

  • Aantal tweets: 21

  • Aantal reacties: 55

Nieuwsbrief

Voortdurend op de hoogte van het laatste analytics en optimalisaties nieuws met onze nieuwsbrief!

Gebruik je al Trackset VisualPath?

Lees meer over Trackset VisualPathAangeboden door AboutAnalytics