Het is weer tijd voor een grote Google Analytics voorjaarsschoonmaak

Nu de winter langzaam op haar einde loopt, is het een mooi moment om het stof weer eens van je Google Analytics implementatie te blazen. Iets wat je op regelmatige basis zou moeten doen. Het is belangrijk dat de kwaliteit van je data spik en span blijft en dat vergt onderhoud. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze drie dingen:

Spamtraffic

comScore becijferde een jaar geleden dat zo’n 36% van alle traffic ‘non-human’ is. Hierin zitten de bekende search-bots (die Analytics standaard uitfiltert) maar er is meer. Kijk maar eens naar de verwijzende sites in Google Analytics. Zie je hier ‘buttons-for-website.com’ staan, ‘darodar.com’ of ‘semalt.com’? Allemaal spamsites die niks met de eigenlijke gebruikers van je site te maken hebben. Uitfilteren dus. Ze beïnvloeden je bezoekstatistieken en bounce-percentage.

Testomgevingen

Kijk vervolgens eens in de technische Analytics rapportages naar de ‘hostnamen’. Als het goed is zie je hier alleen je ‘live’ url staan (website.nl) en niet test.website.nl, dev.website.nl etc. Als dit wel zo is dan betekent dit dat alle traffic op je testomgevingen meekomt in de data. Dat is uiteraard niet wenselijk in je ‘hoofdprofiel’ van waaruit je rapporteert over de performance. Maak een filter dat enkel traffic op je ‘live’ domein meeneemt en daarmee alle testomgevingen automatisch uitsluit.

Uitsluiten van betaalproviders

Ben je al overgestapt naar Universal Analytics? Kijk dan eens naar de herkomst van de transacties in je e-commercerapportages. Zie je hier ‘iDeal’ of bijvoorbeeld ‘adyen’ staan als belangrijkste bronnen voor een conversie? Dit betekent dat Google Analytics de uitstap naar de betaalprovider ziet als de laatste verwijzende bron waaraan de conversie wordt toegekend. Hiermee wordt de oorspronkelijke bron (organisch, email, adwords etc.) overschreven. De performance van je online marketinginspanningen zijn nu onzichtbaar. Uitsluiten dus. Dit doe je in de beheeromgeving, bij de property instellingen. Kies dan voor ‘Lijst met verwijzingsuitsluitingen’.

Tip: Monitor de gezondheid van je dataverzameling

De acties die je wellicht na het lezen van bovenstaande informatie neemt; het filteren van spamtraffic, uitsluiten van testomgevingen en betaalproviders, treden pas in werking nadat je de bewuste filters hebt aangemaakt en worden niet met terugwerkende kracht op je data toegepast. Een enorme piek in pageviews door spamtraffic is helaas niet meer uit Analytics te verwijderen. Het is daarom zaak ongewenste datavervuilingen in een vroeg stadium te detecteren zodat je hierop actie kunt ondernemen. Gebruik in Google Analytics de ‘alert’ functies die je een mailtje sturen op het moment dat bijvoorbeeld je pageviews plotseling omhoog schieten. Jij kunt dan direct beoordelen of dit komt door een succesvolle marketingstrategie of dat er spammers aan het werk zijn. In het laatste geval grijp je direct in en blijft je data schoon en betrouwbaar.

Reacties (2)

  1. Helemaal met je eens, Egan. Enkele toevoegingen op jouw artikel:

    1. Bij het uitsluiten van je betaal-providers zijn de lijst met verwijzingsuitsluitingen (no-override) vaak niet voldoende. Kijk ook kritisch naar de implementatie van je betaal-providers. Verwijs je de bezoekers door naar de bedankpagina van je eigen webshop na het afronden van de bestelling?

    2. Kijk goed naar je cross-domain tracking implementatie. Ik zie steeds vaker dat interne applicaties (Facebook-log-in bijvoorbeeld) binnen deze implementatie ontbreken. Mijn advies is om deze interne applicaties mee te nemen binnen je cross-domain tracking implementatie.

Reacties zijn gesloten.