Hoe verleid je het brein van je klant?

Op Conversion Hotel op Texel sprak persuasion expert Bart Schutz. Op zaterdagochtend om 11.00 uur sprak hij over hoe verleid je het brein van je klant. In dit artikel op webanalisten.nl hebben we een aantal tips voor je uitgewerkt, een link naar zijn slides, maar ook een video-interview en een video-samenvatting van Barts keynote presentatie.

Video interview Bart Schutz

Learnings van Bart Schutz’ presentatie

  • Het menselijk brein: systeem 1 en systeem 2
    Ons brein werkt met twee verschillende systemen, waarvan er op verschillende momenten één meer actief is dan de ander, en vice versa. Je moet weten hoe je met deze systemen om moet gaan om iemand te kunnen converteren.

    Systeem 1 (emotioneel):

    Snel en altijd aan
    Onderbewust
    Grote capaciteit
    Moeiteloos
    Automatisch

    Systeem 2 (rationeel):
    Langzaam en lui
    Bewust
    Heeft aandacht nodig
    Moeizaam
    Gecontroleerd

  • Square of Intoxication
    Bart deelt hele gave dingen via zijn Wheel of Persuasion en heeft hier een variant op gebouwd voor zijn #CH2014 presentatie:
    Square-of-Intoxication

    Voor iedere unieke situatie moet je een verschillende methode gebruiken om een bezoeker te overtuigen een gewenste actie te ondernemen.

    Luister ook naar dit podcast interview met Bart om meer te leren over zijn beroemde technieken.

  • Visual Cueing
    Ons brein wordt gemakkelijk beïnvloedt, dus iemand die kijkt naar een call-to-action, speciale pijlen etc. leidt vaak tot hogere conversie. Een goed voorbeeld is hieronder te zien:
    Visual-Cueing-example
  • Je rationele systeem raakt gemakkelijk uitgeput
    Als je iemands brein voedt met hele moeilijke informatie of nummers, dan raakt dat systeem vaak heel snel uitgeput. Wanneer dit gebeurt kan je gemakkelijker iemands emotionele kant targetten en op die manier je bezoeker converteren.
  • Combineer het beste van twee werelden
    Als je echt je business wilt laten groeien en niet alleen je conversiepercentages, dan moet je op twee dingen focussen:

    1. Digitale data (kwantitatief en kwalitatief)
    2. Persuasion psychologie (Bart’s website)

Bovenstaande punten komen uit het 31 learnings van Conversion Hotel artikel dat blogger Paul Koks schreef op zijn website.

Bekijk de slides van Barts presentatie op ons slideshare account.

Video samenvatting van Bart Schutz’s keynote

Wil jij ook bij Conversion Hotel 2015 zijn?

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang als eerste de early bird korting notificatie!

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.