Hoever kan je analytics automatiseren? (#GAUC16) + slides

Tijdens de Google Analytics User Conference op 13 april was Jeff Sauer (van Jeffalytics) keynote spreker. Hij ging in op de mogelijkheden die we hebben om analytics te automatiseren.

Jeff begint met een interessante quote:

“De analytics wereld verandert in een hoog tempo, zorg dat je zelf ook mee verandert”

Je moet als analist blijven veranderen, jezelf blijven vernieuwen, opleiden, etc. omdat analytics zelf ook zo snel verandert.

Jeff onderscheid drie stadia van webanalytics. Per stadium zijn er mogelijkheden om zaken te automatiseren, waar Jeff tips voor geeft.

1. Datacollectie

Belangrijk punt bij de collectie van data is dat je schone data krijgt, die betrouwbaar is. Jeff geeft aan dat Google’s Tag Manager een goede tool is om geautomatiseerd events, pixels, tags, etc. te plaatsen. Daarnaast noemt hij web site surveys als een mooie geautomatiseerde manier om feedback data op te halen. Wil je de implementatie of je site laten testen door ‘echte’ mensen, dan kan je terecht bij Fivver. Voor vijf dollar test iemand je site of controleert iemand je Google Analytics implementatie.

2. Het vormen van informatie

Het vormen van informatie start met data, maar data is dom, zoals gezegd, data is enkel het begin. In data zitten geen patronen, geen context, etc. De context ken jij als analist, de data zelf niet. De patronen zie jij als analist, of zoek jij als analist.

Jeff geeft als voorbeeld ‘geautomatiseerde rapportages’, we zullen ze allemaal kennen. Die werken niet. Ik hoorde onlangs zelfs een voorbeeld dat zelfs email alerts niet meer gelezen werden, omdat er teveel mails binnen kwamen. De echte problemen werden daardoor niet meer opgemerkt. Je hebt intelligentie, boerenverstand, nodig om van data echt iets waardevols te maken. Het is lastig om dit te automatiseren.

De geautomatiseerde mails worden gezien als spam, mensen willen deze helemaal niet ontvangen, zo zegt Jeff.

Bovenstaande geldt overigens niet enkel voor kwantitatieve data, ook kwalitatieve data heeft structuur nodig (bijvoorbeeld via Wordle of een tekstanalyse) om het waardevols te maken.

“Het is lastig om met ruwe data is te kunnen, we hebben structuur nodig om iets met deze data te kunnen doen.”

Ondanks dat Jeff de geautomatiseerde rapportages bekritiseert, geeft hij wel adviezen om zaken te automatiseren.

Custom alerts (toch!)
Stel custom alerts in wanneer je website bezoek 0 is, of wanneer het verkeer met 50% gedaald is. Deze alerts zijn alleen niet real-time, dus je bent altijd te laat. Er zijn betere tools voor om dit soort zaken af te vangen.

Website monitoring
Als voorbeelden voor website monitoring geeft hij Jetpack voor je WordPress site, Uptime robot, Pingdom, Monitor.us en Site 24×7. Tip daarbij is ook om deze bots uit te filteren in Google Analytics 🙂

Kennisdeling over data
Een voorbeeld om geautomatiseerd kennis te delen is via annotaties in Google Analytics. Op die manier is de kennis direct gekoppeld aan de data en voor iedereen inzichtelijk in de tool.

Ook om de informatie beter leesbaar te maken en te delen, zijn tools beschikbaar. Jeff benoemt Quill Engage om geautomatiseerd rapporten te versturen. Het voordeel is dat, naast de automatisering, de rapporten ook nog een stuk eenvoudiger worden. Een andere manier om informatie beter over te brengen is door er een verhaal van te maken, ook hiervoor zijn tools beschikbaar. Een voorbeeld hiervan is Wordsmith.

Deze tools geven nog steeds weinig tot geen context, ze maken de rapportages een klein beetje beter.

3. Versnel op het verkrijgen van inzichten

Jeff hamert erop dat het gaat om het verkrijgen van inzichten en uiteindelijk het verkrijgen van wijsheid. Hoewel duidelijk is geworden dat je dit pas echt kunt verkrijgen als je er zelf met je boerenverstand context aan toevoegt, heeft Jeff hier wel enkele automatiseringstips voor. Hieronder vind je enkele tools die je kunt gebruiken, alhoewel direct wel duidelijk was dat Jeff één grote favoriet heeft: Zapier Automate Everything.

Supermetrics
Om Google Analytics data te verrijken kan je data importeren en ook exporteren. Hiervoor kan je bijvoorbeeld Supermetrics gebruiken.

Klipfolio
Wil je een gelikt dashboard en meerdere databronnen koppelen? Klipfolio is een mooie tool om een dashboard in te bouwen waarin je data vanuit GA kunt gebruiken en deze kunt koppelen met andere databronnen. Het mooie van de tool is dat je niet alleen de bronnen kan koppelen, Klipfolio is ook nog eens in staat de data goed zichtbaar te maken.

Zapier
Jeff gaat echt helemaal los over Zapier. Voor mij ziet het eruit als een If This Then That, alleen dan voor data. Dit blijkt het ook te zijn.

Je kunt op basis van Recipes verschillende bronnen aan elkaar knopen en er acties aan verbinden. Prachtig! Zo kan je bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief direct opslaan in een Google Spreadsheet, zodat je altijd een tweede administratie bijhoudt.

Jeff geeft de tip om te starten met Zapier, bronnen te koppelen en Recipes op te stellen. Je zult versteld staan van de mogelijkheden!

Samenvattend

  1. Start met Quill Engage
  2. Bouw een ‘killer dashboard’
  3. Ga door en bouw een Klipfolio dashboard
  4. Start met Zapier

Slides en links

Alle links die Jeff deelde in zijn presentatie zijn hier te vinden.