Inspiratie: de resultaten van 20 AB testen

Afgelopen donderdag 14 april 2011 vond in Amsterdam het 2e Emerce conversion event plaats. Behalve dat we een niet onopgemerkte relaunch van deze website lieten plaatsvinden, mocht ik zelf namens webanalisten.nl aan het einde van de dag het hoofdpodium beklimmen om het congres af te sluiten met praktijkcases.

Om geen al te subjectief verhaal te brengen heb ik aandachtig alle prijswinnende AB test cases 2010 van Whichtestwon bekeken. De 20 cases waarvan je m.i. het meeste kon leren en ook het eenvoudigst zelf in de praktijk kon gaan testen heb ik achter elkaar op slides gezet. In dit artikel de 20 learnings en de slides van deze presentatie.

De learnings van 20 AB testen

Dit overzicht dient natuurlijk ter inspiratie. Het wil niet zeggen dat de findings 1 op 1 te kopieren zijn naar jouw website. Dat moet je eerst AB testen!

  1. Promoot aanbiedingen op het juiste moment. Als de bezoeker al focus heeft op een bepaald product leidt promotie van een ander product op dat moment tot minder conversie.
  2. Nieuwe bezoekers spreek je het beste aan op hun identiteit (“ben jij een marketeer?”), terugkerende bezoekers op hun doel (“wil je meer bezoekers naar je webpagina?”).
  3. Door de winkelwagen persoonlijk en veilig te maken haal je een beter conversiepercentage.
  4. Een leadgeneratie formulier op de homepage werkt conversie verhogend (typisch een landingspagina voor terugkerende bezoekers).
  5. Het toevoegen van het feit dat je iemand zijn gegevens niet misbruikt direct bij een submit button van een aanvraagformulier levert een aanzienlijk beter conversiepercentage.
  6. Het veranderen van de volgorde van verschillende producten of diensten in 1 tabel leidt tot aanzienlijke conversieverschillen.
  7. Op een landingspagina wil je een duidelijke hoofdfocus aanbrengen in wat een bezoeker daar kan doen.
  8. Op een landingspagina moet je naast de hoofdfocus wel de mogelijkheid geven voor bezoekers om een andere weg te kiezen.
  9. Een kort helder formulier direct op dezelfde pagina werkt aanzienlijk beter dan eerst een korte stap 1 van een formulier en daarna een volgende pagina.
  10. Promotie van 1 artikel in plaats van extra visuele categorie navigatie bij een producten overzicht in een webshop leidt tot een lager conversie percentage.
  11. Direct respons (instant search) bij een e-commerce website zoekmachine leidt tot meer conversie bij gebruikers van de zoekmachine.
  12. Mensen (ook zonder hoofd) die kleding tonen in een webshop leidt tot meer conversie dan alleen de kleding tonen.
  13. Het simpelweg “door elkaar husselen” van je content op 1 pagina (zeer oneerbiedige term voor interactie ontwerp) leidt al tot een significant andere conversie.
  14. Wanneer je bij je webshop checkout het product steeds duidelijk in beeld laat terugkomen zorgt dit voor meer conversie.
  15. Had ik al gezegd dat focus op de landingspagina voor de exacte dienst waarvoor men komt leidt tot aanzienlijk meer conversie?
  16. Een zogenaamde “single page checkout” leidt tot meer conversie dan een checkout proces dat begint met de vraag: inloggen, registreren of als gast betalen?
  17. Een “in page” veelgestelde vragen module binnen de bestelfunnel leidt tot meer conversie.
  18. Een aanmeldformulier direct op de landingspagina (met veel nieuwe bezoekers) leidt niet tot meer conversie, in tegendeel zelfs.
  19. Het openen van een applicatie / andere website in een nieuw venster leidt tot meer kliks op de pagina waarvandaan deze link werd aangeklikt.
  20. Extra uitleg bij een formulier zorgt voor meer conversie (en een direct gezicht bij een formulier leidt af).

De presentatie slides

De volledige presentatie kun je hier direct als PDF dowloaden.