Invloed Carnaval op Web Analytics data

Gisteravond ontstond op Twitter een idee (bedankt Ton en Gerben) om het effect van carnaval op de algemene bezoekcijfers te bekijken. Ik heb direct de cijfers van een flink aantal grote Nederlandse sites onder elkaar gezet met deze uitkomst:

carnaval.gif

De getallen

Ik heb een periodevergelijking gedaan tussen 21-23 februari en 14-16 februari. Dus de zaterdag, zondag en maandag van de afgelopen 2 weken. In totaal zijn hier ruim 3 miljoen bezoeken per periode in meegenomen op compleet verschillende sites met verschillende doelgroepen. De percentages zijn de afwijkingen qua bezoekersaantallen ten opzichte van de gemiddelde afwijking in deze periode.

De feiten

Het is duidelijk te zien dat men in Limburg en Brabant beduidend minder online is geweest in de laatste dagen. Carnaval heeft wel degelijk een grote invloed op het algehele internetbezoek. Ook zijn er carnavalsverschijnselen te zien in Overijssel en Gelderland, volgens Wikipedia wordt het daar ook hier en daar gevierd. Een grote groep provincies komt keurig met elkaar overeen, behalve Noord-Holland en de Flevopolder. Wie heeft een verklaring voor deze laatste twee? Carnavalsontlopers met veel familie in die 2 provincies?

Combineren met Web Analytics

Natuurlijk is Carnaval in dit geval een enkelzijdig voorbeeld , maar waarom ik het laat zien: er kunnen allerlei oorzaken zijn die invloed hebben op de data. Bij deze data wil je eigenlijk een notitie kunnen plaatsen zodat je achteraf ook kunt zien waarom ergens een bepaalde dip of piek zit. Als je dit niet doet kan het zijn dat je een kwartaal later aan het management moet vertellen dat 21-23 februari een slechte periode was zonder dit te kunnen verklaren. De dip in het bezoek vertaald zich vaak 1 op 1 terug naar een dip in omzet. Had je hier een notitie bij geplaatst had je dit mee kunnen nemen in je management presentatie.

Tips voor Google Analytics

Standaard kun je 2 zaken die ik hierboven genoemd heb niet in Google Analytics toepassen of naar voren halen. De eerste gaat over de notities, Google Analytics biedt hiervoor (nog) geen mogelijkheden. Wel heeft Epikone hier iets vernuftigs voor bedacht.
Het 2de is de mogelijkheid tot het vertonen van data per provincie. Wanneer je naar de map-overlay gaat kun je op Nederland klikken. Maar vervolgens zie je alleen de plaatsnamen staan. Met deze plugin kun je de “Dimension” pulldown op “Region” zetten, die optie staat er standaard niet bij. Als je dan ook de vergelijkingsgrafiek aan zet kun je het volgende scherm naar voren halen (visits zijn er tussenuit gehaald):

provincies.gif

Normaal gesproken laat de vergelijkingsgrafiek de prestatie ten opzichte van het gemiddelde zien. Maar wanneer je 2 datumbereiken hebt geselecteerd zie je de presaties ten opzichte van de vorige periode. Zo is in bovenstaand voorbeeld goed te zien welke provincies aan het feestvieren zijn.

Reacties (6)

Reacties zijn gesloten.