Inzichten Design for Conversion 2009 – deel 2

In twee voorgaande artikelen van mede-bloggers Bas Noordermeer en Anemone Romme is al uitvoerig gesproken over de inhoud van het Design for Conversion 2009 event van afgelopen vrijdag. Een hectisch maar toch zeer inzichtelijke ervaring.

Terwijl ik de artikelen terug lees vraag ik me toch eerlijk af wat ik nog zou kunnen toevoegen om deze ervaring nog meer met jullie te delen. Nog meer quotes? Nog een kort bullet point overzicht van de keynote speakers? Nee, eigenlijk niet. Hoewel ik zelf niet erg grafisch ben ingesteld, met andere woorden, mijn afwezige teken talenten, vind ik dat je met een grafische weergave veel meer kan vertellen dan tekst. Zo was voor mij Paul Hughes het hoogtepunt van het evenement.

Een Ier met talent!

Na een geweldige grap over een Ier die in Amerika te werk ging bij de 7-11 en daarna enkele problemen tactvol wist op te lossen (voor welk Canadees football team speelde de vrouw van de baas uiteindelijk?) begon Paul direct met zijn eerste tekening. Het verhaal bij de tekening moest aangeven dat er bij het oplossen van problemen niet te snel naar de ‘common denominator’ gekeken moest worden. De Ier in het verhaal, ging elke avond zwaar drinken en hield er elke ochtend hoofdpijn aan over. Na 3 dagen flink gezopen te hebben, besloot de Ier geen cola meer te gaan drinken. Als je 3 dagen achter elkaar hoofdpijn krijgt, dan moet dit komen door iets wat bij alle 3 de keren is voorgekomen. In het geval van de Ier was dit het drinken van cola.

Paul Hughes wilde duidelijk maken dat wij niet te snel conclusies moeten trekken en de tijd nemen om het werkelijke probleem te vinden alvorens te gaan denken aan een oplossing.

In zijn tweede tekening refereerde Paul naar een quote van Edward de Bono “You can analyse the past, but you have to design the future” afkomstig uit zijn boek “Why So Stupid?“.

Als ervaren webanalist (user experience designer in spe) ben ik erg blij met deze uitspraak. Deze sluit goed aan op het standpunt van Eric Shaeffer van Human Factors waar hij zegt: “Usability is niet adhoc of gezond verstand“. Naar mijn mening geeft hij aan dat usability testing, en in een zekere zin het optimaliseren van een algehele gebruikerservaring, ook moet berusten op feiten. Dat er processen zijn die niet goed doorlopen worden door bezoekers valt te analyseren, het is de taak van de optimalisatie specialist (IA/UIE/UE/UXD etc.) om hierop te bouwen voor de toekomstige bezoekers.

3 Layers of Design

Zoals Bas Noordermeer al aangaf besprak Paul Hughes ook de 3 lagen van ontwerpen.

Layer 1 – Form & Function
Het voorbeeld en het rode draad van dit onderwerp was een Philips thermometer. Simpel in zijn vorm maar toch erg functioneel. Het voldoet aan beide eisen van de eerste laag.

 
 
 
Layer 2 – System & Process
In de tweede laag wordt naar het gebruik van de thermometer in een gedefinieerd systeem en/of proces geplaatst. Door een systeem achter dit proces (het meten van het lichaamstemperatuur van een patiënt) te hangen kan een geautomatiseerde situatie gerealiseerd worden waarbij de temperatuur van een persoon gemeten wordt. Deze gegevens worden naar een computer gestuurd die dit monitort. De computer kan bij opgegeven waardes een verpleegster waarschuwen, die weer op zijn/haar beurt de persoon (cq. patiënt) controleert.

Layer 3 – Strategy & Policy
In de derde laag zal een ontwerp zelfs invloed gaan hebben op strategie en beleidsvoering. Zo ook in het geval van het voorbeeld van Paul. Paul geeft aan dat door de medische producten van Philips, ziekenhuizen op een veel efficiëntere manier kunnen werken. De focus op een werkvloer waar efficiëntie beperkt was tot de werkzaamheden van het medisch personeel heeft plaats gemaakt voor een situatie waarbij ook de patiënt sneller en beter geholpen kan worden, mede dankzij productontwerp.

 
 
Functions of Design

Welk doel moet ontwerp hebben? Paul beschreef met de 2 functies van ontwerp.

1st Function of Design
In de eerste functie zal je een bestaand ontwerp moeten zien te verbeteren.

Als voorbeeld wordt de Sony Walkman gegeven. Een product die door de jaren heen mee is gegaan met technische innovatie. Van cassettespeler naar cd-speler naar MP3-speler.

Paul geeft aan dat de Sony Walkman voorbeeld ook goed te analyseren is binnen het 3 Layers of Design model. Sony ontwikkelt een product met ‘form & function’ echter weten ze al die jaren er geen extra dimensie aan te geven, geen ‘system & process’. Naar Paul z’n mening heeft Apple dit wel gedaan. De iPod is niks anders dan een MP3 speler (niet qua gebruik te vergelijken). Apple heeft aan de iPod een extra dimensie gegeven in de vorm van iTunes. Het software pakket om je iPod bij te werken, muziek/audioboeken/apps te kopen of podcasts te downloaden. Apple heeft dus met het product de 2de laag van ontwerpen bereikt.

2nd Function of Design
De tweede functie van ontwerpen was volgens Paul het ontwikkelen van iets nieuws. Een geheel nieuw product met een nieuwe ervaring.

Paul liet zien, op een leuke manier, dat als je deze 2 functies samenvoegt je kan werken naar een idealistische vorm van ontwerpen. Ik noem het maar even ‘design sunshine’.

Oxford University en de eiken bomen
Na een verhaal over Dutch Design sloot Paul Hughes zijn presentatie af met een verhaal over 150 jaar oud ontwerp.

Op de gronden van de universiteit van Oxford in Engeland staat een hal. In deze hal zijn eiken balken verwerkt in het plafond, welke na een periode van 150 jaar toe waren aan vervanging. Het probleem zat hem er in dat om de balken te vervangen, tussen de 60 a 100 stuks, de universiteit ruim GBP 100.000 per balk zou moeten betalen. Nieuwe bomen planten en 150 jaar wachten tot deze geschikt waren voor gebruik was immers geen mogelijkheid. Beide opties zouden niet gaan werken. De universiteit zou naar een andere oplossing moeten zoeken.

Tijdens een werkoverleg waarbij de vervanging van de balken ter sprake kwam reageerde de bos/tuin beheerder van de universiteit zeer verrast op de situatie. De faculteit die belast was met het vinden van een oplossing voor het vervangen van de balken luisterde in volle vreugde naar het verhaal van de bos/tuin beheerder. De ontwerper van de hal had tijdens zijn ontwerpproces rekening gehouden met de mogelijkheid van het vervangen van de balken in de toekomst. Hij had daarom een eiken bomen geplant op de grond van de universiteit, welke nu na 150 jaar, volgroeid waren en klaar voor gebruik.

Volgens Paul Hughes een perfect voorbeeld van goed, uitgedacht ontwerp!

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.