Inzichten en hoogtepunten van Google think performance 2013

Google Think Performance 2013

Op 11 april vond de Nederlandse editie van het Google Think Performance event plaats in Amsterdam. Ik was er bij en deel hier graag de interessante inzichten die deze dag mij gegeven heeft.

Cross device purchases

De gemiddelde Nederlander maakt dagelijks gebruik van 3,1 apparaten. In eerste instantie werd gedacht dat smartphone- en tabletgebruikers anders benaderd moesten worden. Die visie is inmiddels veranderd: het apparaat is dan wel anders, maar de gebruiker blijft hetzelfde.  Daarom is het zaak voor organisaties dat de boodschap die ze over willen brengen beschikbaar is voor de klant. Altijd, overal en op alle mogelijke manieren waar jouw doelgroep gebruik van maakt. Vanuit deze gedachtegang is het dan op zijn minst opmerkelijk om te zien dat 60% van de Nederlanders inmiddels online producten koopt en slechts 43% van de bedrijven een mobiele site heeft. Een statistiek waar door de sprekers meer dan eens nadruk op werd gelegd.

Google Universal Analytics

Tijdens het aankoopproces dat een (potentiële) klant doormaakt veranderd hij met enige regelmaat van apparaat en ook tussen on- en offline. Het aankoopproces van een klant is daarom niet te vangen in een enkele sessie of met het gebruik van één apparaat. Met de ontwikkeling van Universal Analytics denkt Google dit probleem aan te gaan pakken. Universal Analytics heeft vooralsnog twee belangrijke nieuwe eigenschappen:

Unified data collection

De mogelijkheid om zelf dimensies en metrieken toe te voegen die specifiek voor jouw organisatie van belang zijn. Je bent dus niet meer enkel gebonden aan de standaard metrieken van Google. Deze nieuwe eigenschap geeft je de mogelijkheid om je data te verenigen.  Wanneer alle data op één plek verzamelt wordt is het niet alleen eenvoudiger om een completer beeld te maken van het gedrag van je klant, maar kan er ook vele malen efficiënter gebruik gemaakt worden van de beschikbare data binnen je organisatie.

Unified user measurement

Deze functie stelt je in staat om bezoekers te meten gedurende het gebruik van meerdere apparaten en over meerdere sessies. Op deze manier krijg je een meer volledig beeld van de customer journey die wordt afgelegd. Iedere gebruiker krijgt van Google een unique ID mee waarmee de klant herkend kan worden, ongeacht welk apparaat hij gebruikt. Het identificeren van de gebruiker vereist wel een inlog of bijvoorbeeld een e-mailadres zodat het unique ID ook gekoppeld kan worden aan de juiste gebruiker.

Universal Analytics is al beschikbaar voor Nederlandse organisaties, maar vooralsnog kun je alleen nog gebruik maken van de functie om eigen data toe te voegen. Unified user measurement zal in het derde kwartaal van dit jaar beschikbaar worden voor Nederland.

Google Adwords Enhanced Campaigns

Google streeft er continue naar om zoekopdrachten relevanter te maken. Wat niet alleen in het voordeel is voor de gebruiker, maar ook zeker voor adverterende organisaties. Een zoekopdracht betekend voor de één iets heel anders dan de ander. Iemand die rond etenstijd met z’n mobiel zoekt op pizzeria zoekt waarschijnlijk naar een oplossing voor dat moment. Wat hij dan wil weten is waar in de buurt een goeie pizzeria te vinden is. Wanneer iemand vanachter zijn laptop in de middaguren een pizzeria zoekt kan het net zo goed zijn dat hij een goede pizzeria zoekt om over een week met vrienden te gaan eten en is hij op dit moment enkel geïnteresseerd in reviews en om een reservering te maken.

Met enhanced campaigns wordt het mogelijk preciezer te targetten door advertenties beschikbaar te maken voor (potentiële) klanten binnen een bepaalde straal of op een bepaald tijdstip. Een beter inzicht op het gedrag van klanten zorgt ervoor dat er dieper gesegmenteerd kan worden. Zo worden zoekresultaten veel relevanter en kun je als organisatie de juiste boodschap brengen op het juiste moment.

Conclusie

Al met al een goedverzorgde middag met interessante sprekers. Door de krappe planning van het programma was er af en toe iets te weinig tijd voor echte diepgang, maar het verhaal wat Google deze middag wilde overbrengen was duidelijk. Verder was er een goede afwisseling tussen de sprekers en ruimte om te netwerken. Een middag waar ik me prima vermaakt heb en een uitnodiging voor een volgende editie zou ik zeker niet afslaan.

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.