Landingspagina optimalisatietips en praktijk cases

ParachutistHet nut van landingspagina’s wordt nog wel eens onderschat. Ook is de definitie van een landingspagina nog wel eens punt van discussie. In dit artikel een uitleg over het nut van landingspagina’s, tips om ze te optimaliseren en praktijkcases van optimalisaties. Een landingspagina kan elke pagina op een website zijn, waar specifiek verkeer naartoe wordt gestuurd, dat een bepaalde actie of resultaat als doel heeft. Je kunt bijvoorbeeld aparte landingspagina’s maken voor aparte zoektermen uit je Adwords campagne of bijvoorbeeld verkeer van banners of emails.

Het nut van de landingspagina

Het nut van een landingspagina zit hem in het feit dat je verkeer met een doel naar een pagina stuurt waar ze dat doel kunnen bereiken. Een landingspagina kan een pagina binnen je huidige website, maar je kunt ook aparte landingspagina’s voor apart verkeer, met aparte doelen maken. Het gebruik van deze ‘losse’ landingspagina’s biedt de volgende voordelen:

  • Je kunt pagina’s met doelen maken die niet aanwezig zijn op je ‘normale’ site, je bent niet gelimiteerd door de mogelijkheden van je website.
  • Je bent vrij(er) qua optimalisatie omdat de pagina geen onderdeel uitmaakt van je ‘normale’ site en je je niet aan ‘de regels’ hoeft te houden.
  • Je weet exact welk verkeer er op de pagina binnenkomt waardoor je betere analyses (gericht op die herkomst) kunt uitvoeren, je weet dat al het verkeer (nieuw/herbezoek) afkomstig is van die ene bron.

Het is aan te raden om losse landingspagina’s te gebruiken wanneer je van plan bent om je landingspagina te optimaliseren en je ‘normale’ site geen veranderingen toelaat.

Landingspagina optimalisatietips

Ben je toe aan enkele optimalisatietips? Op CopyBlogger staan veel interessante artikelen over het optimaliseren van landingspagina’s. CopyBlogger heeeft zelf een samenvatting gemaakt van al deze artikelen:

  1. 10 Tips for Writing the Ultimate Landing Page
  2. 5 Tips for Designing the Ultimate Landing Page
  3. ´Keep it Simple, Stupid´ Applies to Your Landing Pages, Too!
  4. How is an Effective Landing Page Like a Direct Mail Letter?
  5. How Crappy Landing Pages Kill Email Campaigns
  6. How Successful is Your Landing Page? The 3 Key Metrics You Need to Know

Landingspagina’s praktijkcases

Veel tips hebben zich in de praktijk bewezen. Dit zijn twaalf optimalisatiecases van landingspagina’s. Ze bevatten gedetailleerde tips en suggesties die leiden tot verbetering.

  1. Landing Page Makeover Clinic: 10 Tips for Better Book Sales
  2. Landing Page Makeover Clinic: SEOmoz.org
  3. Landing Page Makeover Clinic: StartBreakingFree.com
  4. Landing Page Makeover Clinic: HelenGraves.com
  5. Landing Page Makeover Clinic: Last10Pounds.com
  6. Landing Page Makeover Clinic: HireAHelper.com
  7. Landing Page Makeover Clinic: EMKPress.com
  8. Landing Page Makeover Clinic: Mindmap-Ebook.com
  9. Landing Page Makeover Clinic: Steve-N-Lee.com
  10. Landing Page Makeover Clinic: The Four Ps of Podcasting
  11. Landing Page Makeover Clinic: HowtoWriteBio.com
  12. Landing Page Makeover Clinic: RealEstateClientReferrals.com

Zijn er lezers die goede ervaringen hebben met het inzetten van landingspagina’s? En wordt er veel geoptimaliseerd? Of is het enkel bouwen, live zetten en wachten?

Wees duidelijk in je landingspagina doel

Ik heb zelf wisselende ervaringen met landingspagina’s. Wat ik gemerkt heb is dat het duidelijk voor je bezoeker moet zijn wat het doel is van de landingspagina; wat er van de bezoeker verwacht wordt. Wanneer je veel opties aanbiedt omdat je zelf ook niet exact weet wat je zou willen dan zal je zien dat de verwachtte conversies uitblijven. Het doel zal pas voor de bezoeker duidelijk worden als jij zelf goed weet wat het doel moet worden en de pagina daarnaar inricht. Bezoekers, weigeringspercentage, tijd op de pagina en conversies (conversiepercentage) zijn de meetgegevens die je nodig hebt om het succes te kunnen meten. Een hoog weigeringspercentage en/of een lange tijd op de pagina en een laag conversiepercentage geeft bijvoorbeeld aan dat het doel voor de bezoeker niet duidelijk is. Actie is vereist!

Lees meer: Het artikel op CopyBlogger

Reacties (8)

Reacties zijn gesloten.