Mobile analytics, webanalytics, of beide?

Bedrijven zien mobile steeds meer als hun primaire kanaal binnen hun organisaties, met strategieën die vanuit de hoogste lagen in de organisatie worden aangestuurd. Iedereen wil onderdeel zijn van de mobiele beweging. In sommige gevallen stellen afdelingen zelf lokale mobiele strategieën op en ontwikkelen ze sneller dan de rest van de organisatie. In dit artikel van Adobe wordt uitgelegd hoe je kan zorgen dat je als organisatie als geheel kunt groeien.

De uitdaging van Mobile App Analytics

De uitdaging om een effectieve mobiele strategie te ontwikkelen ligt in het begrijpen van de statistieken. Iedereen is het er over eens dat marketing campagnes op basis van data opgesteld moeten worden, maar hoe bouw je een mobiele strategie wanneer je niet een volledig begrip hebt van welke metingen je moet doen om effectief te kunnen werken?

Dit is waar een omni channel marketing aanpak om de hoek komt kijken. Je kijkt naar alle marketingkanalen als een portfolio en probeert  om dynamisch resultaten te analyseren over het gehele marketingspectrum. Dan probeer je er achter te komen welke kanalen over een bepaalde periode het meest effectief zijn, zoals tijdens een bepaald seizoen of rondom bepaalde evenementen en gebeurtenissen.

Digitale marketeers moduleren hun omni channel marketing naar aanleiding van de statistieken die ze analyseren. Misschien is het een grote veranderingen aan een website, of het uitzetten van promotionele acties in mobiele apps. Om succes te verzekeren moeten ze mobile app analytics inbakken. Voor dat kan gebeuren echter moeten ze goed begrijpen hoe mobiele app analytics werkt.

Leren over Mobile App Analytics

Webanalyse heeft aan de basis gestaan van veel van onze marketingbeslissingen de afgelopen tien jaar. We zijn experts geworden in het analyseren van bezoekersaantallen, page views, time on page, etc. Maar, als je begint over mobile app analytics, dan verandert de sfeer. Wat meten we? Aan welke gegevens geven we welke prioriteit? Er is een nieuw jargon – een nieuwe set van criteria om te analyseren.

Marketeers moeten dus geleerd worden hoe mobiel gedrag gemeten wordt. We vertrouwen niet langer op page visits, maar we hebben gebruikersessies. We moeten onderscheid maken tussen mobiel webgebruik en mobiel app-gebruik. Om het nog verder te compliceren heb je ook te maken met verschillende schermen -smartphones, tablets, smart watches- en je krijgt al snel door dat er meer apparaat- en actie-gerelateerde statistieken zijn waar je rekening mee moet houden.

Voornaamste verschillen in statistieken tussen Mobile App Analytics en Web Analytics

Er zijn een aantal verschillende unieke mobiele metingen die mobile marketing onderscheiden van desktop marketing.

Site performance:

Site performance is altijd grotendeels afhankelijk van de IT-centrische, back-end infrastructuur. Tenzij je zware webapplicaties op je website draait, is de rekenkracht die een desktop of een laptop nodig heeft om jouw site in een browser te laden verwaarloosbaar. Maar met mobile, vooral met mobile apps, zal je ook rekening moeten houden met de prestaties van het apparaat en het platform.

Acquisitie van gebruikers:

Mobiele klanten worden vaak niet als bezoekers gezien, maar als gebruikers. Met mobile app analytics ben je ook bezig met gebruikersacquisitie. Wat voor een gebruikersacquisities zie je op dit moment? Kwam een nieuwe gebruiker via een beta acquisitie, of was het een organische acquisitie? Deze statistiek focust zich voornamelijk op mobiel app gebruik, waar interactie gemeten worden engagement in plaats van page views.

Actieve gebruikers:

Daarna kijken we naar sessie logs. Hoe vaak is jouw mobiele app gebruikt? Dagelijks? Maandelijks? Nooit? Online organisaties als Facebook en Twitter kondigen in hun financiële rapporten aan hoeveel maandelijks actieve gebruikers (MAG) ze hebben. Engagement met de mobiele app en mobiele website is essentieel voor mobile app analytics omdat gebruikers hier meestal veel meer gefocust zijn op het ondernemen van bepaalde acties dan met desktopgebruikers.

Gemiddelde omzet:

De gemiddelde omzet per gebruiker (GOPG) is nog een statistiek die belangrijke is in mobile app analytics, terwijl deze vaak genegeerd wordt in traditionele webanalyses. GOPG is wordt bijgehouden omdat het essentieel nis in de wereld van premium mobiele apps, waar een gebruiker een mobiele app vaak gratis download voordat ze beslissen om up te graden naar de premium versie.

Lifetime Value:

Dan heb je het concept van lifetime value, of LTV, voor mobiele app gebruikers. Hoe lang blijven ze je mobiele app gebruiken? Wanneer je een aantal gebruikers hebt aangetrokken is dat mooi, maar vervolgens moet je er op focussen om ze te behouden. In mobile app analytics is retentie en de lifetime value dan ook van groot belang.

De behoefte aan Mobile App Analytics experts

Zoals je kunt zien doorkruist online analytics dus zowel web als mobiele kanalen, en de implicaties voor mobiele kanalen zijn ook heel anders. Daarom is er een behoefte aan mobiele experts in iedere digitale marketing organisatie.

Als je bekend bent met traditionele webanalyse moet je bekend raken met deze nieuwe statistieken in de mobiele wereld. Zo kan je, wanneer je kijkt naar je omni channel portfolio, goed begrijpen hoe bepaalde statistieken tot elkaar in verhouding staan en wat er wel en niet werkt. Je moet begrijpen wat de implicaties zijn van het meten van app gebruik tegenover mobiel gebruik en tabletgebruik tegenover webgebruik.