On-site zoektermen zonder resultaat in Google Analytics

Google Analytics biedt een aantal zeer interessante rapporten om de interne zoekfunctie te analyseren. Hoe vaak wordt de zoekfunctie gebruikt? Welke zoekwoorden gebruikt men? Vanaf welke pagina´s zoekt men en wat doet men na een zoekopdracht? Een ding ontbreekt echter in Google Analytics: Welke zoekopdrachten leveren geen resultaat op?

Inzicht in zoekopdrachten die geen resultaat opleveren, kan een grote bijdrage leveren om de interne zoekfunctie van je site te verbeteren. Het geeft onder andere inzicht in veel gemaakte spelfouten en in de terminologie die je bezoeker gebruikt. Op je website gebruik je bijvoorbeeld steeds ´workshop´ terwijl je bezoeker op ´training´ zoekt, waardoor je bezoeker geen resultaat krijgt voor zijn zoekopdracht. Ook het simpel weglaten van een spatie, kan ervoor zorgen dat een bezoeker geen resultaat krijgt op zijn zoekopdracht.

Zoektermen zonder resultaat terugzien in Google Analytics
Door de juiste instellingen te doen, is het mogelijk om in Google Analytics te zien hoeveel resultaten een zoekopdracht heeft opgeleverd. Je kunt de ‘zoekcategorie’ gebruiken om het aantal gevonden resultaten weer te geven.

Voorbeeldrapport zoekcategoriën:

Zoekcategoriën Google Analytics

Vervolgens kun je op de categorie ´0´ klikken. Je krijgt dan een overzicht van alle zoekwoorden die geen resultaat opleverden.

Voorbeeldrapport zoekwoorden zonder resultaat:

Zoektermen Google Analytics

Hoe kun je dit instellen?
Het aantal zoekresultaten wordt vaak weergegeven op een pagina, bijvoorbeeld:

Zoekresultaten voorbeeld

Als deze informatie ook terug komt in de URL, kun je deze gebruiken in Google Analytics om het meten van de interne zoekfunctie in te stellen, bijvoorbeeld:

www.mijnsite.nl/search.aspx?q=web+analytics&count=5

Ook als deze informatie niet terugkomt in de URL, kun je de Google Analytics code dusdanig aanpassen, zodat je de interne zoekfunctie toch kunt instellen. Je maakt een soort fake query parameters aan, door de paginanaam aan te passen in de Google Analytics tracking code:

<script type="text/javascript">
var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");
document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
</script>
<script type="text/javascript">
var pageTracker = _gat._getTracker("UA-XXXXXX-X");
pageTracker._initData();
pageTracker._trackPageview('/search/?q={$phrase}&count={$itemcount}');
</script>

In plaats van dat je de pageTracker._trackPageview() functie leeg laat, vul je hier een fake paginanaam in. {$phrase} en {$itemcount} zijn de variabelen, die de zoekfunctie gebruikt om respectievelijk de zoekterm en het aantal resultaten weer te geven. Dit kan dus verschillen per website.

Je kunt vervolgens de aangemaakte query parameters gebruiken om je Site Search rapporten te vullen, onder ´Analytics settings´ – ´Main Website Profile Information´:

Intern zoeken instellen Google Analytics

Vanaf het moment dat je dit instelt, worden de rapporten voor de interne zoekfunctie in Google Analytics gevuld. Je staat soms verbaasd welke zoekwoorden geen resultaat opleveren!

Reacties (11)

Reacties zijn gesloten.