Ontsla je contentmanager

Contentmanager is een onheilspellend woord. Want je zegt daarmee: onze website bestaat uit content, en wij managen die.

Helaas: je bezoekers komen niet voor content.

Je bezoekers komen hun zaakjes regelen. En graag snel.
Bijna iedere bezoeker heeft een taak die hij wil uitvoeren.

Populaire taken op corporate sites:

  • Solliciteren
  • Adressen van vestigingen zoeken
  • Jaarcijfers, halfjaarcijfers of kwartaalcijfers bekijken
  • Koersen checken

Populaire taken in webwinkels:

  • Veelverkocht artikel bestellen
  • Levertijd checken
  • Artikel retour sturen
  • Kijken of je nog garantie hebt
  • Prijzen vergelijken
  • Aanbiedingen/kortingen checken

Populaire taken op financiële sites:

  • Internetbankieren, vooral saldo checken
  • Veelverkocht product afsluiten
    bv betaalrekening, internetspaarrekening, autoverzekering
  • Voorwaarden, dekking & financiële bijsluiter checken

Internet is géén informatiekanaal. Internet is een zelfbedieningskanaal.

Je website is géén verzameling content. Je website is een verzameling taken.

Stop dus met het managen van content. Ga liever taken managen.
Je doet je klant er een grote lol mee.

Tips voor een taakgerichte website

  1. Kom erachter wat de top 5 is van meest uitgevoerde taken op je site
  2. Zet op de homepage een grote, gekleurde call to action button voor het starten van de nummer 1 taak
  3. Zet op de homepage ook calls to action voor de overige populaire taken, maak deze buttons kleiner en minder opvallend gekleurd
  4. Zet op vervolgpagina’s bij het uitvoeren van de taak steeds een button om naar de volgende stap te gaan

Wat zijn de populairste taken op jouw website?

Zo kom je erachter wat de meeste mensen komen doen op je site:

  • Kijk in de statistieken: wat zijn de meestbezochte pagina’s, meestverkochte producten enz
  • Praat met gebruikers en bezoekers van je website: vraag wat ze op je website komen doen
  • Lees wat je doelgroep zegt op weblogs, online forums (bv Vara Kassa, Tros Radar, Consumentenbond, Google discussiegroepen, Twitter, Hyves en Facebook
  • Praat met collega’s die de klanten goed kennen: account managers, verkopers, marketeers en callcenter agents

Web content-goeroe Gerry McGovern heeft een beproefde methode voor het bepalen van top-taken: de Customer Carewords-methode. Daarbij maakt hij onder andere gebruik van een listige vorm van online survey waarin je bezoekers een paar vragen stelt. Je leest er meer over in zijn onvolprezen (en hilarische) boek Killer Web Content.

Reacties (24)

Reacties zijn gesloten.