Managementsamenvatting

Enkele weken geleden heeft Google een nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd. Sinds 20 april is de nieuwe versie in ieder account beschikbaar. De vijf belangrijkste wijzigingen/toevoegingen zijn: 1. Verbeterde user interface &beheer 2. Meerdere dashboards maken 3. Events als doelconversie 4. Aangepaste rapporten uitgebreid 5. Wordcloud rapportage

Sluit Managementsamenvatting

Overzicht van de belangrijkste wijzigingen in Google Analytics versie 5


 door 

Enkele weken geleden heeft Google een nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd. Sinds 20 april is de nieuwe versie in ieder account beschikbaar. Hoogste tijd dus om hier op webanalisten.nl de belangrijkste wijzigingen en nieuwe features door te nemen.

De nieuwe versie (Google Analytics versie 5) is een ‘beta’ versie en zal, totdat alle kinderziektes eruit zijn gehaald, naast de reguliere Google Analytics draaien. Om toegang te krijgen tot deze nieuwe versie klik je bovenaan op de rode tekst  ‘New version’ / ‘Nieuwe versie’.

1. Verbeterde user interface &beheer

Bij binnenkomst in de nieuwe versie valt direct het nieuwe startscherm op. Hiermee kun je heel eenvoudig zoeken in alle accounts en profielen. Dit is zeker voor gebruikers met veel verschillende profielen of beheerders van meerdere accounts ontzettend handig. Versie 5 is verder voornamelijk een user interface wijziging. De menustructuur en terminologie van de rapportages is gewijzigd. Wat daarnaast opvalt is de snelheid van het systeem. De nieuwe versie is stukken sneller dan de reguliere versie wat het gebruiksgemak uiteraard ten goede komt. Google formuleert het zelf als volgt: “Our goals for this new version are to make it easier and faster to get to the data you want”. En dat is zeker gelukt!


De nieuwe hoofdstructuur

2. Meerdere dashboards maken

De DashboardEen dashboard is een overzicht van belangrijke informatie, vaak Key Performance Indicatoren (KPI's). Welke KPI's of welke informatie getoond wordt op het dashboard hangt af van de bedrijfsdoelstellingen. Dashboards worden vaak gemaakt in Microsoft Excel.Meer over: Dashboard functionaliteit is misschien wel de grootste wijziging in deze nieuwe versie. Zo is het vanaf nu mogelijk om meerdere dashboards te maken, maximaal 20 dashboards per gebruiker. Je hebt vanaf nu dus de mogelijkheid om voor verschillende gebruikersgroepen (marketing, communicatie, design, IT etc.) andere dashboards te maken met specifiek voor deze gebruikersgroep geselecteerde metrics.

Het toevoegen van metrics aan je dashboard werkt op basis van Widgets waarmee je stukken flexibeler met gerapporteerde data kunt omgaan. Zo kun je de weergave zelf bepalen (statistiek, cirkeldiagram, tijdlijn of tabel), filters toepassen en direct vergelijken met een andere metric. Je kunt in totaal maximaal 12 widgets plaatsen op een dashboard.


Dashboard widget

3. Events als doelconversie

Een andere belangrijke, praktische toevoeging is dat het vanaf nu ook mogelijk is om ‘events’ (of gebeurtenissen) als een doelconversie in te stellen. Dit is naast een conversie op basis van het bereiken van een URL, tijd op de site of aantal bekeken pagina’s de vierde dimensie op basis waarvan conversies in te stellen zijn.  Bij ‘events’ moet je denken aan bijvoorbeeld het downloaden van een PDF brochure, het klikken op de ‘play’ knop van een video of de klik op een advertentielink. Een nuttige toevoeging omdat je hiermee voorkomt dat je ‘virtuele paginaviews’ moet genereren om bijvoorbeeld de klik op een advertentielink als doel te kunnen gebruiken. Google Analytics voorkomt hiermee het oneigenlijke gebruik van deze pageviews waardoor er minder datavervuiling ontstaat.


Voorbeeld van ‘event’ als doelconversie

4. Aangepaste rapporten uitgebreid

Binnen de aangepaste rapporten is de functionaliteit uitgebreid. Een aangepast rapport is vaak waardevol als deze een specifieke focus heeft op een bepaald datasegment. In de huidige situatie moet je dan werken met geavanceerde segmenten binnen de aangepaste rapporten maar dat behoort vanaf nu tot de verleden tijd. In de huidige setup van een aangepast rapport kun je direct kiezen voor een bepaalde context (in het voorbeeld hier beneden voor ‘verwijzende sites’). Het is zelfs mogelijk om meerdere filters toe te passen. Je selecteert de metrics die je wilt zien voor deze data subset en je krijgt een maatwerk rapportage met de gewenste informatie.


Nieuwe opbouw van aangepaste rapporten

5. Wordcloud

Tenslotte is er nog een nieuwe rapportagevorm toegevoegd aan de bestaande set binnen de zoekwoorden. Het is nu mogelijk om een zogenaamde tercloud (of wordcloud) rapportage te maken van zoekwoorden. Hiermee geef je de zoekwoorden visueel weer op basis van een zelf geselecteerde metric (in onderstaand voorbeeld ‘bezoeken’).


Voorbeeld termcloud rapportage

Conclusie

Deze nieuwe versie van Google Analytics vormt een belangrijke eerste stap in de doorontwikkeling van het product. Naast een meer logische indeling, eenvoudiger beheer en een sneller systeem is er ook aan de achterkant in de techniek flink gesleuteld door Google. Hierdoor is het platform klaar voor belangrijke nieuwe functionaliteiten die in de toekomst zullen worden uitgerold. Let wel op dat er in de nieuwe versie ook nog oude functionaliteiten als het exporteren naar PDF, e-mailen van rapporten, in-page-analytics etc. nog ontbreken. Deze zullen spoedig worden toegevoegd.

Wil je weten waar een functionaliteit eerst stond in de oude interface en nu in de nieuwe interface: download dan dit handige PDF overzicht van Cardinal Path (met dank aan Jeroen van Eck).

Vind meer artikelen over:

10 reacties


Allemaal mooie aanpassingen. Vooral dat je events als doelconversie kan instellen. Ik krijg nog wel veel vastlopers in de nieuwe versie, zijn er meer mensen met dit probleem? Ook zie ik de multi-funnel analytics nog niet, terwijl dat al wel bij veel accounts is uitgerold.

Ton Wesseling - Online Dialogue | 3 mei 2011 om 17:35

Ik ben voorlopig voor in ieder geval aanmaken van segmenten even terug naar de oude interface. Binnen de nieuwe gaat daar nog een hoop nog niet handig (waarden verdwijnen steeds). De knop om feedback te geven in de navigatie van de nieuwe interface werkt op mijn Mac/Chrome overigens niet :-)

Martijn van Vreeden - Pon Automobielhandel | 3 mei 2011 om 17:11

Dat is zeker een mooi lijstje! Ik mis er trouwens nog wel eentje: Laadtijd in Google Analytics als nieuwe metriek.

Geen flauw idee waarom daar nergens aandacht aan wordt besteed als nieuwe feature, hij is supereenvoudig te implementeren. De documentatie staat hier:
http://www.google.com/support/analyticshelp/bin/answer.py?hl=en&answer=1205784&topic=1120718

Ton Wesseling - Online Dialogue | 3 mei 2011 om 17:39

Ik vermoed omdat daar officieel nog niets bekend van mag worden geamaakt :-)

Martijn van Vreeden - Pon Automobielhandel | 3 mei 2011 om 19:57

Dan zijn ze vrij slecht in geheimen bewaren. Het staat immers in hun help artikelen op hun eigen website :)

Ton Wesseling - Online Dialogue | 3 mei 2011 om 21:54

Er zitten we vaker foutjes in de help pagina’s van Google. De functie staat nu in ieder geval al op webanalisten.nl (met veel dank aan Mike van Freshter voor het doorvoeren!), eens kijken of we al wat resultaten kunnen laten zien als ze het dan eind deze week bekendmaken :-)


We (alle partners) kunnen de functie al ruim 3 maanden testen, en deze week is het live gegaan. De officiële bekendmaking laat alleen op zich wachten.

Kirsten andeweg | 3 mei 2011 om 19:26

Dank je wel! Die event doel registratie is een verbetering waar ik echt op zat te wachten.


@Jeroen; Ik krijg inderdaad ook af en toe nog een foutmelding te zien.

@Martijn; de kans dat er deze week nieuws vanuit Google komt is vrij groot :-)

Plaats een reactie | Houd u op de hoogte van reacties via e-mail

* Verplicht in te vullen

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.

Door:

Digital analist, Google Analytics trainer en oprichter van de Analytics Agency. Al zo'n 10 jaar werkzaam in het webanalytics vakgebied. Blogger en spreker. Heb over ons prachtige vakgebied mogen spreken op: Emetrics San Francisco,...

  • Aantal woorden: 722

  • Aantal tweets: 22

  • Aantal reacties: 10

  • Aantal likes: 1

Nieuwsbrief

Voortdurend op de hoogte van het laatste analytics en optimalisaties nieuws met onze nieuwsbrief!

Gebruik je al 4Q Survey?

Lees meer over 4Q SurveyAangeboden door AboutAnalytics