Presentatie Nick Mihailovski “Spelen met je data” #gauc


 door 

Donderdag 19 mei 2011 was het tweede Google Analytics User Conference in Amsterdam. Wat mij betreft zeker een zeer geslaagde dag en voor herhaling vatbaar. Het congres werd geopend door Nick Mihailovski (sinds 2005 werkzaam bij Google Analytics en bekend van Google Web AnalyticsWeb analytics is het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren over web / internet data, met als doel om inzicht te krijgen in bezoekersgedrag. Daarnaast kan deze informatie gebruikt worden om de website te optimaliseren.Meer over: Web Analytics TV). Hij ging het hebben over hoe je Google Analytics kan uitbreiden door gebruik te maken van de beschikbare API. Waarom zou je dit doen? Het geeft je een grote mate van flexibileit en de mogelijkheid om deze waardevolle data te integreren in je organisatie maar ook op je website. In dit artikel voorbeelden en inspiratie.

Google Analytics en Excel

Laten we nu met een simpele stap beginnen en de data koppelen aan excel. Hiervoor is een handige download te vinden. Dit is een template in excel gemaakt door Mikael Thuneberg. Waarom hou ik zo van dit template?

  • De meest pragmatische manier om de API te gebruiken in excel.
  • Volledige vrijheid
  • Makkelijk te gebruiken en te begrijpen
  • Automatischeren van rapporten mogelijk.

Allereerst vul je de inloggevens in en daarna zul je als het goed is de basis informatie zien van je accounts. Nu kun je gaan spelen met je data. Net als in de prezi van Nick kun je met de verschillende parameters spelen. De volgorde is als volgt.

= getdata(AuthenticationToken; Profile ID; Metric; StartDate; EnDate; Filters; Dimensions; Segments; Sort; Headers)

Wanneer je nu bijvoorbeeld de volgende gegevens invoert.

Profile ID Example
Metric visits&pageviews
Start date 01-08-10
End date 31-08-10
Filters
Dimensions country&region
Advanced segments
Sort TRUE
Include headers TRUE

En deze in een matrix (lees hier hoe dit moet) zet heb je je eerste tabel gemaakt. Je kunt op basis hiervan je DashboardEen dashboard is een overzicht van belangrijke informatie, vaak Key Performance Indicatoren (KPI's). Welke KPI's of welke informatie getoond wordt op het dashboard hangt af van de bedrijfsdoelstellingen. Dashboards worden vaak gemaakt in Microsoft Excel.Meer over: Dashboard gaan bouwen in Excel. Een beetje stoeien en doorzetten en je hebt al gauw een custom dashboard die past bij jouw organisatie. Er zijn verder genoeg posts hier en op het Internet over het bouwen van dashboards. Heb je tips nodig kijk dan nog eens naar:

Hieronder zie je een onderdeel van maandrapportage voor het Internet Team Menzis (alle cijfers en informatie hierin zijn fictief). Door de API kan je nu alle gegevens bijwerken maar ook andere data integreren in het dashboard. Uiteindelijk kan je deze rapportage ‘s nachts laten bijwerken en vervolgens automatisch laten versturen naar alle belanghebbende. Heb jij meer tijd over voor de vertaalslag van INFORMATIE > KENNIS niet onbelangrijk lijkt me.

Wat kun je nog meer met de API?

In de prezi van Nick worden een aantal voorbeelden toegelicht. Het komt er in het kort op neer dat de API verder gaat waar Google Analytics ophoud. Daarnaast heb je met de API de mogelijkheid om jouw data te integreren. Niet alleen integratie met je overige data maar je kan ook ook de data gebruiken om de bezoeker te verleiden. Een aantal praktische voorbeelden zijn;

  • laten zien hoeveel mensen gisteren die geweldige CD hebben gekocht.
  • hoeveel mensen een artikel hebben gelezen.
  • de data gebruiken om de volgorde te bepalen van de items.
  • en ga maar door…

Er zij momenteel al veel producten ontwikkeld met de nieuwe API. Je kunt deze in de gallery van Google Analytics bewonderen. Technische informatie over de API vind je hier.

Veel plezier met spelen van je DATA en de vertaling naar INFORMATIE > KENNIS > ACTIE en vergeet ze hier niet te delen met ons!

De slides van Nick Mihailovski

Dit artikel staat in dossier:

Plaats een reactie | Houd u op de hoogte van reacties via e-mail

* Verplicht in te vullen

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.

Door:

Ik ben eigenaar van Webhelder. Een bedrijf met als specialisme Data Driven Online Marketing. Wij gebruiken onze analytische en marketing kennis om bedrijven fact based te laten werken. Het uiteindelijke doel is het sneller nemen van betere...

  • Aantal woorden: 535

  • Aantal tweets: 10

  • Aantal likes: 2

Nieuwsbrief

Voortdurend op de hoogte van het laatste analytics en optimalisaties nieuws met onze nieuwsbrief!

Gebruik je al Snoobi?

Lees meer over SnoobiAangeboden door AboutAnalytics