Segmenten in Google Data Studio

Google Analytics Segmenten in Google Data Studio

Begin februari schreef ik een blog over de voor- en nadelen van Google Data Studio en als één van de nadelen kwam naar voren dat het niet mogelijk is om direct segmenten uit Google Analytics toe te passen binnen Google Data Studio.

Google had al aangegeven dat deze functionaliteit op de roadmap stond en eerlijk gezegd sneller dan ik had verwacht, is de functionaliteit toegevoegd in Google Data Studio. Vanaf nu is het dus mogelijk om segmenten toe te passen op je rapporten in Google Data Studio.

Je kan op 2 manieren segmenten toepassen binnen Google Data Studio:

  1. Op pagina niveau: je voegt een segment toe op een hele pagina. Het segment wordt dan toegepast op alle data.
    • Ga naar: Page (in het menu) –> Current page settings
    • Google Analytics –> Add Google Analytics segment
  2. Op component niveau: je voegt een segment toe op één component of meerdere componenten.
    • Selecteer het component(en)
    • Ga naar de data tab in het properties scherm
    • Google Analytics –> Add Google Analytics segment

Het voordeel van het kunnen toepassen van een segment op component niveau is dat je twee identieke rapporten naast elkaar kunt laten zien op één pagina met twee verschillende segmenten. Hieronder zie je een voorbeeld van de traffic sources (sessies, conversie ratio’s en gemiddelde sessieduur) voor desktop en mobiel. Zo wordt in één oogopslag duidelijk wat de verschillen zijn tussen tussen de traffic sources per device.

Segmenten in Google Data Studio

Hoe pas je een segment toe?

Het toevoegen van een segment binnen Google Data Studio is eenvoudig. De optie “Add segment” zit onderaan in het help menu aan de rechterkant.

Segmenten in Google Data Studio

Segmenten in Google Data Studio

Als je vervolgens op “Add a segment” klikt krijg je 5 opties:

  1. Added segments: dit zijn segmenten die je al hebt toegepast op andere pagina’s of componenten binnen Google Data Studio.
  2. System segments: dit zijn de segmenten die al standaard binnen Google Analytics aanwezig zijn.
  3. Custom segments: dit zijn segmenten waarvan jij de eigenaar bent.
  4. Shared segments: dit zijn segmenten die gedeeld zijn met jou.
  5. Zoeken: het is ook mogelijk om te zoeken binnen alle segmenten.

Als je een segment aanpast in Google Analytics wordt deze automatisch geüpdatet in Google Data Studio. Het nadeel is echter dat je nog geen segmenten kan aanmaken in Google Data Studio.

Deze nieuwe functionaliteit maakt het gebruik van Google Data Studio nog interessanter. Het was eerder al mogelijk om via een omweg Google Analytics segmenten in Data Studio te krijgen. Door de segmenten toe te passen in Google Sheets en vervolgens deze data koppelen aan Google Data Studio. De nieuwe features maakt het echter veel makkelijker en toegankelijker voor alle gebruikers. Het zorgt ervoor dat je betere inzichten uit je data kan halen door metrics te kunnen vergelijken voor 2 segmenten.

Google heeft een pagina met uitleg gemaakt hoe Google Analytics segmenten binnen Google Data Studio werken.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met Google Data Studio. Wat vinden jullie van de nieuwe features van de tool?

Reacties (5)

  1. Dank voor je uitleg. Waar gebruik jij segmenten voor?

    Om verschillende type dashboards te onderscheiden? (mobiel of AdWords bijvoorbeeld)

    Of om bepaalde zaken uit te sluiten? Zoals inloggers of overbodige kanalen/site onderdelen.

  2. Bedankt voor je reactie Gerard.

    Ik gebruik eigenlijk altijd segmenten, zoals Avinash ooit zei: “Web Analytics Segmentation: Do Or Die, There Is No Try!”.

    Average data zegt eigenlijk niks. Ik gebruik segmenten om verschillende type gebruikers te vergelijken en soms ook om bepaalde zaken uit te sluiten.

    Waar gebruik jij segmenten voor?

    • Voor verschillende typen dashboards > SEO/AdWords

      Maar ook om zaken uit te sluiten, bijvoorbeeld inloggers bij een software product.

      Qua average data ben ik het volledig met je eens. Ik zou in je dashboard geen E-commerce conversiepercentage communiceren, maar transacties en omzet.

      En nog belangrijker vind ik het communiceren van inzichten en actiepunten:

      Waarom heeft E-mail in bovenstaand dashboard een lagere conversie van AdWords en SEO?

  3. Is het hiermee eigenlijk ook mogelijk om wekelijks nieuwe data in te laden? Week 1 op kolom 1 en dan automatisch week 2 op kolom 2 etc? Anders lijkt het mij nog steeds makkelijker om in Google Drive d.m.v. een script de Analytics API aan te spreken

    • Volgens mij kan dit wel Rob. Je kan bij de datum selectie namelijk kiezen voor custom en dan bijvoorbeeld: “Last 7 days” selecteren. Anders is het inderdaad beter om dit via de API te doen.

Reacties zijn gesloten.