TEDxUtrecht – een broodnodige creativiteitsinjectie

Ik was afgelopen donderdag toe aan een stevige creativiteitsinjectie. Het was tijd om me uit de dagelijkse strubbelingen met Google Analytics codes, data crunching, rapporten en dasboards te onttrekken. Soms is het gewoon nodig om een frisse neus te halen en het werk als webanalist even in een ander perspectief te zien. TEDxUtrecht was in staat mij van inspiratie te voorzien en me weer met frisse moed in de data te laten duiken.

TEDxUtrecht? Come again?

Voor degene die denkt: “Wat of wie is TED?”, even een korte uitleg. TED is een non-profit organisatie die zich bezighoudt met ideeën die het delen waard zijn. In 1984 begon TED als een congres in Amerika met als doel drie werelden bij elkaar te brengen. Technologie, entertainment en design. Sinds 1984 is TED doorgegroeid naar een groter gedachtegoed, dat wereldwijd wordt uitgedragen. Via onafhankelijke TEDx events worden wereldwijd events gehouden met sprekers die in hun vakgebied iets onderscheidends hebben wat betreft ideeën, innovatie en creatviteit. Vaak worden niet alleen internationale sprekers uitgenodigd, maar ook lokaal talent krijgt de kans in 20 minuten zijn kennis te delen.

In het onderstaande overzicht van quotes sla ik voor het gemak sprekers van Youtube (Rebecca Bortman – visual designer), Twitter (Andrei Herasimchuk – head of design), een alternatieve muziekinstrument bouwer en een filosoof met het thema “dood” even over. Zoals je hieronder kunt lezen blijft er echter nog voldoende inspiratie over om met jullie te delen.

Zo eenvoudig is het allemaal niet

De wetenschapper van de universiteit van Wageningen Renes wist ons uit te leggen dat ons gedrag niet altijd zo eenvoudig te voorspellen is. We lopen nou eenmaal niet in een rechte lijn van A naar B. Ons gedrag ziet er meer uit als een enorm doolhof, waar we via allerlei overwegingen en gedragingen uiteindelijk van punt A naar punt B bewegen. Misschien is het gedrag van klanten ook niet zo voorspelbaar en logisch als we misschien wel denken?

Als webanalisten zijn we continue bezig om de belangrijkste signalen van gedrag van website bezoekers in kaart te brengen, te analyseren. We zijn ons dus goed bewust van de diversiteit in bezoekers en de wijze waarop online marketeers hiermee om moeten gaan. Behavioral sciences zijn de gemiddelde webanalist dus ook niet vreemd! In de sectie Conversie Tips op Webanalisten staan meerdere artikelen over conversie-optimalisatie en de psyche van de website gebruiker.

Gedachten en verbanden moeten op een eenvoudige manier geordend kunnen worden

De beroemde architect Cristina Murphy deelde haar verhaal over een project dat zij ontwikkelt in El Salvador in een gevaarlijk gedeelte van de hoofdstad, op een vrijwel onbebouwbaar stuk grond. De complexiteit van dit project maakte het tot een enorme uitdaging om met alle aspecten van architectuur rekening te houden. Om hun gedachten beter te organiseren en kennis over te dragen aan de lokale bevolking maakte ze gebruik van een mindmap. Hierin werden alle factoren meegenomen die van invloed zijn op het project.

Mindmaps zorgen ervoor dat je eenvoudig veel complexe relaties en informatie kan ordenen. Altijd handig tijdens projecten. Zelf heb ik voor projecten weleens mindmaps gemaakt met bubbl.us. Een eenvoudige tool voor brainstorms of gedachtenspinsels en nog eenvoudig deelbaar ook!

Het is tijd om te Chillaxen

De lokale Utrechtse komedie held Dolf Jansen gunde ons ook een uiterst vermakelijk spervuur van verbale inspiratie. Razendsnel vuurt hij woorden op ons af, maar ook hij erkent de waarde van rust. Soms moet je gewoon realiseren dat het niet altijd snel hoeft. Door die enorme snelheid kun je het moment weleens uit het oog verliezen en maar door blijven razen. Neem eens wat gas terug, kijk om je heen en laat je inspireren door je omgeving. Terwijl jij doorraast gebeurt er namelijk van alles om je heen. Soms is het gewoon tijd om even te “chillaxen”.

Met creatieve, onorthodoxe ideeën kunnen we de wereld redden

Een bijzonder spreker was ook Massoud Hassani. Een Afghaan die al jaren in Nederland woont. Hij heeft oude kinderspeeltjes uit zijn eigen jeugd in enorm formaat nagebouwd. De metershoge apparaten zijn in staat om in Afghanistan mijnen op een zeer (economisch) voordelige manier onschadelijk kan maken. Zijn “Mine Kafon” is in staat om wereldwijd levens te redden en voordelig mijnen onschadelijk te maken.

Zie hier de Mine Kafon in actie. Hij maakt een mijn op een slimme manier onschadelijk.
Mine Kafon in actie

Soms moet er een creatieve oplossing gezocht worden voor een oud en bekend probleem. Vaak zijn creatieve oplossingen ook dichterbij dan je denkt. Als je niet oppast blijf je op een ouderwetse manier naar problemen kijken, zonder andere oplossingen te overwegen. Met de kracht van data kunnen webanalisten de status quo doorbreken en conventionele gedachten binnen de organisatie veranderen.

Toon informatie op een slimme manier, zodat het eenvoudiger is om er mee om te gaan

Webdesigner Stephen Anderson schreef enkele jaren geleden een geweldig boek, “Seductive Interaction Design“. Hierin legt hij uit hoe het internet leuker kan worden, wanneer je het speelser maakt. Zorg ervoor dat mensen plezier hebben op je website, dan is de kans groter dat ze de website en jou onthouden. In zijn presentatie op TEDxUtrecht deelde hij enkele voorbeelden over de manier waarop informatie gedeeld wordt en welke invloed dit heeft op de manier waarop mensen met de informatie omgaan.

Zijn meest treffende voorbeeld was een lijst met koffiesoorten. Denk hierbij aan een Caffe Latte, Espresso Machiato, etc. Weet jij het verschil? Wat zit er in een espresso con panna? En een Flat White? Zal ik de ingrediënten even onder elkaar zetten?

Onderstaand een manier om dit iets eenvoudiger uit te leggen.

Als webanalisten hebben we continu de uitdaging om van een enorme hoeveelheid data iets begrijpelijks te maken voor onze doelgroepen en klanten. Data begrijpelijk maken kan soms een enorme klus zijn, maar is een absolute must om de waarde van data te bevestigen. Bekijk de posts over datavisualisatie op Webanalisten.nl om meer te lezen over handige manieren om data begrijpelijk te maken.

Laten we niet alleen denken, maar vooral ook doen!

Lifecoach van menig machtig ceo Ann Mehl deelde haar regels voor ondernemerschap. Een van haar regels sprak me enorm aan. Uitvoering is beter dan een idee. Hiermee wilde ze benadrukken dat er genoeg mensen met ideeën rondlopen. Er zijn echter een hoop minder mensen die hier ook op acteren. Met een idee alleen ben je er niet. Laten we vooral iets doen met de ideeën om tot echt resultaat te komen. Dat is ondernemerschap!

Conclusie van een inspirationele dag

Ondanks het bijzonder gemêleerde gezelschap was dit event ook mij op het lijf geschreven. Als webanalist heb ik niet dagelijks te maken met lifecoaches, architecten en stand-up comedians. Toch kunnen ze mij anders doen denken over mijn eigen werk en me inspireren om me uiteindelijk beter te maken in wat ik doe.

Het mag dan zo zijn dat ik voor vakinhoudelijke tips en trucks over webanalyse bij TEDxUtrecht niet aan het juiste adres ben, maar dat betekent niet dat kennisverdieping hier niet mogelijk is.