Terugkijken op het Webanalytics jaar 2010 (en alvast een beetje vooruit kijken)

Op de valreep van 2010 nog een overzicht van het voorbije Webanalytics jaar. Ik vond inspiratie in het artikel van Garry Przyklenk op SearchEngineWatch.com. Een goede terugblik op een bewogen analytics jaar. Przyklenk vergeet in mijn ogen echter enkele belangrijke zaken te benoemen. Vandaar hieronder een aanvulling; mijn terugblik op 2010.

1. Webanalyse gaat steeds meer om het beantwoorden van businessvragen

Laat ik beginnen met voorop te stellen dat ik het helemaal eens ben met de grootste en misschien wel belangrijkste ontwikkeling van 2010 die Garry Przyklenk noemt en dat is de verschuiving van webanalyse richting marketing- en business intelligence die in 2010 eindelijk inzet. Het gaat gelukkig steeds meer over het beantwoorden van business vraagstukken en minder over de creatie van rapporten.

The year that was 2010 can really be defined as one of the first years businesses stopped, assumed responsibility for meaningless reports and asked “so what?” from their web analysts. The goal is answering business questions, not “data puking.”

Garry Przyklenk

2. Organisatie & Mensen

Pryzklenk stipt in zijn terugblik ook aan hoe organisaties aan het veranderen zijn. Hoe ze het belang van webanalytics steeds meer inzien en trachten te groeien van “analytically impaired” to “analytically integrated.” Stephane Hamel heeft hieraan met het door hem ontwikkelde Web Analytics Maturity Model een belangrijke bijdrage geleverd. Het model stamt al uit 2009 maar Hamel is in 2010 tweemaal in Nederland geweest om zijn model toe te lichten. Tijdens een door These Days georganiseerde dag en op het Webanalytics Congres heeft Hamel uitgebreid stilgestaan bij de organisatorische aspecten van webanalytics.

Lees hier een verslag van de sessie bij These Days
Lees hier een interview met Stephane Hamel op het Webanalytics Congres

Daarnaast rept Przyklenk ook over een gebrek aan mensen en stipt daarbij een artikel aan van Bryan Eisenberg; ´We need more people´. Een roep die in Nederland ook steeds meer doorklinkt gezien het groeiende aantal webanalytics vacatures.

3. Social Media

Om Social Media kunnen we niet meer heen tegenwoordig en de behoefte om deze conversaties (en de inhoud hiervan) meetbaar te maken wordt steeds groter. De diverse webanalytics pakketten werken aan integraties, er ontstaan nieuwe spelers die conversaties over je merk en/of product buiten de periferie van je eigen website monitoren en ook Twitter kondigde onlangs aan uitgebreide analysemogelijkheden te gaan aanbieden. Daarnaast zijn de discussies rondom het meten van de ROI op Social Media interessant om te volgen.

4. “The web is dead”

Wired beschrijft in een veelbesproken artikel het einde van het Web (´The Web is Dead´), Forrester noemt het de opkomst van het ´Splinternet´. Beide beschrijven eenzelfde trend. De consumptie van informatie en entertainment verloopt niet langer enkel en alleen via het Internet maar via verschillende devices, apps en technologieën. En daar ligt een enorme uitdaging voor ons webanalisten. Want hoe gaan we deze semi gesloten omgevingen, waar ook privacy een ´big deal´ is meten? En hoe gaan we, zodra de meetoplossing daar is, alle eindjes (apps, devices etc.) vervolgens aan elkaar knopen om unieke gebruikers en intenties te kunnen identificeren? Een zeer belangrijke trend waar vanuit in 2011 ongetwijfeld ook nieuwe, innovatieve startups het levenslicht zullen zien.

5. Conversie attributie

Conversie attributie gaat over het toekennen van conversiewaarde aan alle marketingkanalen en -uitingen die bezoekers gezien/gebruikt hebben voordat deze uiteindelijk converteerde. Het was een hot topic in 2010 in zal dat ook zeker in 2011 blijven. Nedstat heeft bijvoorbeeld al een mooie oplossing geïntegreerd in SiteStat om alle ´touchpoints´ voorafgaand aan een conversie in kaart te brengen en biedt de mogelijkheid de conversiewaarde op 10 verschillende manieren over alle kanalen te verdelen.

6. Cookie wetgeving & privacy

Ook op het privacy vlak is 2010 een bewogen jaar geweest (en zal 2011 dat niet minder worden). De nieuwe cookie wetgeving riep veel vragen en kritiek vanuit de branche op. Dankzij inspanningen van diverse brancheorganisaties is er uiteindelijk een alternatief wetsvoorstel naar de Kamer gestuurd.

Daarnaast kondigde Firefox onlangs aan dat het in de komende versie een ´Do-not-track-me´ knop integreert. Begin December maakte Microsoft ook al bekend dat een soortgelijke techniek, Tracking Protection, ingebouwd zal worden in Internet Explorer 9. Google twijfelt nog om de volg-me-niet functionaliteit in te bouwen in Chrome. Markeert deze ontwikkeling wellicht de opkomst van server side tracking in 2011?

7. Google Analytics uitbreidingen

Google Analytics heeft in 2010 twee belangrijke features toegevoegd namelijk In-Page Analytics (als vervanger van de Site Overlay) en Major Indicators als toevoeging op de reeds bestaande Custom Alerts. Hiermee automatiseert Google Analytics een deel van de analyses. Ook in 2010 zijn er weer veel add-ons, tools en plugins geboren voor Google Analytics. Ik heb ze zelf zoveel mogelijk in kaart proberen te brengen. Allemaal prachtige ontwikkelingen maar er blijft desondanks nog veel te wensen voor 2011 (met dan aan  Jeroen van Eck).

8. Nedstat, Unica en Coremetrics overgenomen

2010 is ook zeker het jaar van de overnames in webanalytics land. Werd in 2009 Omniture nog voor 1,8 miljard overgenomen door Adobe, in 2010 tastte IBM flink in de buidel met overnames van Coremetrics en Unica. In ons eigen land werd Nedstat overgenomen door ComScore en dat laat Webtrends als een van de laatste belangrijke tools nu nog in private handen.

Dit waren in mijn ogen enkele van de belangrijkste ontwikkelingen van 2010 die meteen ook weer hun schaduw vooruit werpen naar het komende jaar. Daarmee zal 2011 ook zeker weer een interessant, spannend en uitdagend webanalytics jaar zal gaan worden.

Fijne jaarwisseling!

Reacties (3)

Reacties zijn gesloten.