Verslag van Friends of Search 2015

De tweede editie van Friends of Search werd geopend door Bas van de Beld. Met vooral veel internationale sprekers is FOS hét nationale search congres waar de laatste ontwikkelingen op SEO- en SEA-gebied aan bod komen.

Keynote: One step ahead of the rest in Search

Mike King van iPullRank
Mike trapt de tweede editie niet of met een rap, maar met een sterke presentatie over de manier hoe hij SEO benadert en inspeelt op de veranderingen. Met een paar mooie one-liners geeft hij ons stof om over na te denken: “Stop chasing the algoritm” maar richt je juist op bezoekersgedrag. Als Google zich op persona’s richt in plaats van keywords, waarom doen wij dit dan niet? Mike geeft voorbeelden waaruit blijkt dat Google hier steeds meer naartoe beweegt met Google Brain, Google Wallet, Sociale signalen en e-mail.

Als je nu nog steeds bezig bent met linkbuilding tactieken, dan ben je verkeerd bezig. Zorg dat je pro-actief bent in plaats van reactief te reageren op updates.

Keynote: Trends in search en online advertising

James van Thiel van Google
Nederlanders zijn early adopters, zo heeft 75% van de bevolking een smartphone en 50% een tablet. Daarnaast heeft ons kikkerlandje de perfecte internet infrastructuur, wij kunnen vrijwel altijd en overal op het internet. Dit is tevens James zijn grote frustratie: als bedrijven reageren we niet snel genoeg op de wensen van de bezoekers. We lopen achter de feiten aan en laten ruimte over voor nieuwkomers à la Zalando om competitieve markten te betreden.
De bezoekers zijn in control en het is aan de bedrijven om hun producten zo goed mogelijk aan te bieden, waarbij James beschrijft dat personal, seamlessness en convenience hierbij erg belangrijk zijn.

Biggest PPC Goof Ups (and how to avoid them)

Mona Elesseily van Page Zero
Mona bespreek in haar presentatie veelvoorkomende fouten of onduidelijkheden bij het optimaliseren van je SEA campagne. Naast verschillende tips geeft Mona veel voorbeelden van geoptimaliseerde advertentieteksten en landingspagina’s die zorgen voor het verschil in conversie. Bij sommige tips hoop ik dat deze al bekend zijn bij de SEA specialisten, maar herhaling is nooit verkeerd:

  • Zet een (aparte) lagere bieding voor mobiel.
  • Door de aanpassing in exact match adverteren we breder. Zorg ook dat je uit blijft sluiten.
  • Uitsluitingszoekwoorden worden ‘by default’ exact uitgesloten, zorg dat je zoekwoorden breed uitsluit.
  • Test met verschillende advertentieteksten, en test met het omwisselen van beschrijvingsregel 1 en 2.
  • Zorg dat je je onderscheidt met je advertentieteksten.
    • Zorg dat je één call-to-action op je landingspagina hebt.
    • Belangrijke nieuwe variabelen welke meegenomen worden in de kwaliteitsscore zijn: locatie, apparaten en extensies.

Creative PPC Automation using API and AdWords Scripts

Evert Veldhuijzen
De man met de vele nationaliteiten en welke in 2005 zijn eigen script schreef om automatisch excel sheets te uploaden in de AdWords Editor, geeft een presentatie over automatisering middels de API of scripts. Belangrijke verschillen tussen de basis API en scripts zijn dat met de API alle AdWords functies toegankelijk zijn zonder limieten, in ieder geval niet tot 10.000 ‘operations’ per dag. Zodra je dit limiet bereikt, heb je de standaard toegang nodig, waarbij Evert aangeeft dat het lastig is om dit te verkrijgen.

Evert geeft in zijn presentatie een kijkje in zijn keuken en geeft grappige, maar ook vooral erg nuttige voorbeelden van automatisering. Zo laat hij bijvoorbeeld acties inschieten in de projectmanagement tool wanneer het AdWords account niet goed loopt en gaat er een lampje branden wanneer de campagnes niet op target lopen. Producten out-of-stock, maar je AdWords advertenties staan nog aan? Heel vervelend, maar Evert detecteert de 301 redirects van deze producten en pauzeert de campagnes. Maar ook optimalisaties op basis van offline data zoals het weer behoren tot de mogelijkheden.

Vorige week zijn er nieuwe functies in de AdWords interface beschikbaar gekomen, welke het mogelijk maken om dynamische waardes in de advertentietekst mee te geven en om verschillende parameters mee te geven in de URL. Weer een stap dichter bij automatisering!

Maximaal rendement uit Google Shopping in 2015

Clemmentijn Treinen van Google
Clemmentijn begint de presentatie met veel cijfers over bezoekersgedrag. Zo let 9 van de 10 bezoekers vooral op de prijs bij het online shoppen en voegt 55% extra producten toe wanneer het product gratis verzonden wordt. Ook worden de PLA’s op mobiel steeds belangrijker en het maximale rendement uit een PLA campagne begint dan ook met een kwalitatieve feed.

Uiteraard moet de feed up-to-date zijn met kloppende prijzen, maar zorg daarnaast ervoor dat in de eerste drie zoekwoorden in de titel een duidelijke omschrijving gegeven wordt van het product en dat je tussen de 500 en de 5.000 tekens gebruikt voor de productomschrijving. Ook directe zinnen worden uit de omschrijving gepikt.

Voor de inrichting van de campagnes wordt geadviseerd om altijd een ‘all products’ campagne live te zetten, een ‘best seller’ campagne en een seizoensgebonden campagne. Gebruik de custom labels om aan te geven in welk bakje de producten vallen. Op dit moment is RLSA voor PLA in beta!

Hacking data to start predicting that customers want

John Gagnon van Bing
De evangelist van Bing begint anders dan andere. Iedereen staat op en moet zijn buurman ontmoeten om over je meest favoriete tool te praten. Ik kom erachter dat zelfs belgen de moeite hebben genomen om naar Amsterdam af te reizen.

John geeft veel informatie over waar Bing naartoe beweegt en hoe dit geïntegreerd wordt met Microsoft producten. Zo heeft Miscrosoft 10 Cortana geïntegreerd, waarmee vanaf de startbalk gezocht kan worden naar relevante informatie.

Zoals we allemaal al wisten, zijn de CPC’s in Bing Ads nog steeds goedkoper dan bij AdWords, maar blijft John ook lang stil staan bij de al oude discussie: Moet je adverteren op branded zoektermen?

De uitkomst van het onderzoek is leuk! Wanneer je alleen organisch zichtbaar bent, klikt 56% door, wanneer je ook met je advertentie zichtbaar bent, klikt 88% door naar de website. In deze situatie wordt er 18% minder geklikt op het organische zoekresultaat. Uit een ander onderzoek komt naar voren dat zoekwoorden bestaande uit 1, 2 of 3 woorden de meeste conversies opleveren en dat de CPA stijgt bij zoekwoorden bestaande uit meer dan 3 woorden.

Het is nog even wachten op de enhanced sitelinks en product ads, maar ook dit komt eraan.

Link analysis in a Pinguin & Disavow world

Christopher Cemper
Wat doe je als je organische bezoek na een update met 99% daalt? Dan heb je een probleem en moet je zorgen dat je penalty verdwijnt.

Christopher geeft aan dat veel bedrijven druk aan de gang gaan met de disavow tool, maar zonder strategie. Dit zorgt ervoor dat vaak alle links worden gedisavowed, zonder dat er gekeken wordt naar de trustwaarde. Zo zijn niet alle websites met een slechte lay-out tevens een slechte link, deze kunnen juist heel waardevol zijn. Ook kunnen links die vroeger gedisavowed waren nu uitgegroeid zijn tot pareltjes, door bijvoorbeeld wisselingen in eigenaren. De presentatie staat vol met goede tips en een duidelijke promotie van Christopher zijn eigen tools, welke goed kunnen helpen bij het optimaliseren van het linkprofiel.