Vijf punten om een (betere) webanalist te worden

ToetsenbordJe kunt veel doen om een (betere) webanalist te worden, boeken lezen, cursussen volgen, websites bijhouden (zoals deze) en veel met je pakket werken. In de basis heb je als webanalist een voordeel als je over enkele vaardigheden beschikt en als je bepaalde specifieke kennis hebt. Deze kennis en vaardigheden heeft Manoj Jasra van het Web Analytics World Blog op een rij gezet en ik heb er zelf nog twee aan toegevoegd. Heb je interesse om een webanalist te worden of ben je benieuwd of je over alle kennis en vaardigheden beschikt? Hier zijn ze:

Search Marketing
Webanalyse gebruik je om je search strategie te verbeteren. Alleen al vanwege dit feit is het noodzakelijk dat je als webanalist op de hoogte bent van de ontwikkelingen op het gebied van search binnen je onderneming. Je moet weten wat er op dat vlak gebeurt, anders weet je ook niet wat je meet. Het is belangrijk om kennis te hebben van de totale strategie zodat je van betekenis kunt zijn bij het verbeteren van deze strategie.

Programmeren / Software ontwikkeling
Het is een groot voordeel wanneer je als webanalist programmeer ervaring hebt. Je snapt wat er moet gebeuren tijdens implementatietrajecten en dit helpt je in de communicatie met IT. Implementaties kunnen op verschillende manieren uitgevoerd worden. Door te weten wat je wilt en hoe je het wilt kan je door middel van je programmeer achtergrond beter de vertaling maken naar de échte implementatie.

Ook tijdens het werken met een pakket kan deze kennis van pas komen, bijvoorbeeld wanneer er meerdere bronnen aan je pakket toegevoegd moeten worden, waarbij je gebruik moet maken van bijvoorbeeld API’s of wanneer je in Excel de programmeertaal VBA gebruikt bij het schrijven van macro’s (bijvoorbeeld bij het bouwen van dashboards).

Office programma’s, Excel/Access/PowerPoint
Vaak wordt er naast het web analytics pakket ook nog gebruik gemaakt van de standaard Office pakketten, zoals Excel, Access en PowerPoint. Dit omdat de visualisatie van een pakket niet altijd doet wat jij wilt. Affiniteit met deze Office programma’s is dan zeer welkom, je bent dan in staat om je eigen visualisaties te maken.

Ik zie ook dat PowerPoint vaak gebruikt wordt wanneer de analyses en inzichten gepresenteerd moeten worden. Iedereen is in staat om een presentatie te maken in PowerPoint, maar het gaat om de vaardigheden om een presentatie te maken die mensen snappen, die ze boeit en die uiteindelijk mensen doet bewegen.

Databaseprogramma’s worden vaak (naast Excel) ook nog gebruikt om verschillende data samen te voegen zodat er correlaties gemaakt kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan Google Adwords informatie die niet eenvoudig in het analytics pakket geladen kan worden, maar die je wel wilt kunnen combineren met de data in je web analytics pakket. Access (of een andere database tool) kan dan gebruikt worden.

Meer analyseren en bredere kennis
Om een goede webanalist te worden (of zelfs een guru) moet je je kennis op peil houden en verbreden. Dit betekent op dit moment dat je bijvoorbeeld kennis moet hebben van multivariatie testen, heatmap/clickmap analyses, mobile analytics, het begrijpen van gebruikers (usability) en behavioral targeting.

Passie
Deze vaardigheid is moeilijk om te ontwikkelen, meestal heb je het, of heb je het niet. Je zal niet slagen als webanalist als je jezelf niet wilt verbeteren en niet bij wilt leren. Als je passie mist voor het vak is het beter om het vak niet uit te voeren en dat geldt niet alleen voor webanalisten.

Deze vijf zijn niet compleet
Nog enkele punten die ik zou willen toevoegen:

Volledig inzicht in traffic builders
Ik denk dat het ook belangrijk is dat je als webanalist kennis hebt van alle traffic leveranciers die er zijn (naast enkel search). Je moet begrijpen wat affiliates zijn, wat ze doen, waar ze hun geld mee verdienen, maar ook wat de grote netwerken zijn en welke gebruikersgroepen er op welke websites zitten, zodat je direct voor de juiste gebruikersgroep optimaliseert.

Beheers de volledige funnel en ken je product
Ook vind ik dat je als webanalist voldoende kennis moet hebben van de volledige organisatie waar je deel van uit maakt. Je moet weten wat er gebeurt nadat een gebruiker een doel op je site heeft bereikt. Het is als webanalist belangrijk dat je de volledige funnel begrijpt en weet waar de pijnpunten/verbeterpunten zitten.

Weet ook welke producten je verkoopt en wat wijzigingen binnen het assortiment voor gevolgen kunnen hebben. Denk bijvoorbeeld aan de prijs van een product, als de prijs met 20% stijgt, wat doet dit dan met je conversiepercentage? Het is belangrijk om over deze kennis te beschikken zodat je bij deze wijzigingen aan kunt geven wat de gevolgen voor de productie zullen zijn.

Lees meer:
5 Skills to help you Become a Better Web Analytics Analyst (Manoj Jasra)
De 7 gewoonten van succesvolle webanalisten (Ton Wesseling)

Reacties (10)

Reacties zijn gesloten.