Google Optimize

Visual Website Optimizer vs. Google Optimize

Het optimaliseren van je website is een krachtig middel om het rendement op je marketingactiviteiten te verbeteren. Toch zijn er nog veel bedrijven die deze mogelijkheden onbenut laten. Google wil dit veranderen met de introductie van een nieuwe gratis dienst: Google Optimize. Daarmee hoeft het prijskaartje dat hangt aan optimalisatietools als Visual Website Optimizer (VWO) en Optimizely geen beletsel meer te zijn om met optimaliseren te starten. Maar kan de gratis versie van Google opboksen tegen de betaalde diensten? Ik heb de mogelijkheden van Optimize en Visual Website Optimizer naast elkaar getest en vergeleken. Wie scoort het best op de volgende gebieden?

  • Interface
  • Functionaliteit
  • Integratie
  • Targeting
  • Rapportage

Vorig jaar maakte Google al bekend een gratis versie van Google Optimize 360 te ontwikkelen. Ze gaven hierbij aan zich te richten op kleine ondernemingen die nog niet bezig zijn geweest met het optimaliseren van hun website. Een laagdrempelige tool dus die gebruiksvriendelijk moet zijn. In dit segment is Visual Website Optimizer al lange tijd een grote speler. Hoeveel verschillen Optimize en VWO van elkaar? We beginnen bij de interface.

Interface

Voor beide optimalisatietools hebben wij een account aangemaakt om zelf te ervaren hoe de tools in de praktijk werken. VWO heeft een duidelijke en strakke interface waar je in een menu snel ziet welke testen je kunt aanmaken. Vervolgens maak je eenvoudig een nieuwe test aan. Het is een gebruiksvriendelijke interface, ondersteunt met duidelijke tutorials.

Google Optimize wekt een betrouwbare indruk. Ook deze tool heeft een duidelijke interface waar je vanuit een hoofdmenu eenvoudig testen aanmaakt. Het is makkelijk te navigeren en de look en feel komt overeen met de interface van andere tools die Google aanbiedt. Dit creëert vertrouwen. Maar waar VWO de startende tester op weg helpt met testideeën, daar is de Optimize-gebruiker aangewezen op eigen inspiratie.

Functionaliteiten

Zowel VWO als Optimize ondersteunen de volgende functionaliteiten:

  • A/B testen
  • Multivariate testen
  • Redirect/Splitrun test
  • Targeting

Voor zowel A/B testen als multivariate testen maak je eenvoudig varianten aan. Met de zogenoemde “What you see is what you get” editor in VWO creëer je eenvoudig testvarianten op basis van bestaande webpagina’s. De visuele editor in Optimize (deze werkt met een extensie in Chrome) biedt dezelfde mogelijkheden. De strakke webinterface is gebruiksvriendelijk en makkelijk in zijn navigatie.

Google Optimize

Maar Optimize tipt niet op alle vlakken aan VWO. Zo kun je per test maximaal drie conversie doelen instellen en kun je niet meer dan drie testen tegelijk uitvoeren. Een beperking die voor veel ondernemingen een minpunt zal zijn.

Ook beperkt Optimize zich tot de drie bovengenoemde optimalisatietesten. VWO gaat hierin een stap verder. In deze optimalisatietool is het mogelijk bezoekersgedrag te analyseren aan de hand van heatmaps,  surveys onder de bezoekers uit te zetten en reviews over je website te verzamelen. Optimize ondersteunt deze mogelijkheden niet.

Integratie

Voor een diepgaande rapportage van je testen zijn integratiemogelijkheden met bijvoorbeeld je web analytics belangrijk. Maak je gebruik van Google Analytics (GA)? Dan is Optimize een grote winnaar. De integratie is vanaf de installatie geregeld. Dit terwijl het bij VWO het nodige opstartwerk kost om de koppeling tot stand te brengen. De verregaande koppeling van Optimize en GA biedt ook voordelen in de rapportage.

Targeting

Ben je al enigszins bekend met optimalisatietesten en wil je een stap verder gaan? Dan is targeting een goede methode. Met behulp van de targetingopties in VWO selecteer je een specifieke groep bezoekers voor je test. Zo personaliseer je jouw webpagina’s. Deze dienst is ook beschikbaar in de gratis versie van Optimize. Bij Optimize kunnen deze segmentaties zelfs verder gespecificeerd worden door het brede scala aan metrics dat Google Analytics rijk is. Alle targetingopties zijn beschikbaar in de gratis versie, behalve Google Audiences. Maar ook met die beperking zijn de mogelijkheden bijzonder uitgebreid.

Rapportage

We hebben stilgestaan bij de inrichting en het opzetten van testen. Wanneer dit gedaan is, zijn de rapportages van groot belang. Dit is weer een punt waar Optimize veel werk overbodig maakt. Dankzij de diepgaande integratie kun je GA-doelen direct koppelen aan je testen en de resultaten in de rapportage bekijken. Dat scheelt veel werk in vergelijking met VWO, waarbij doelen handmatig moeten worden ingericht.

Een ander pluspunt van Optimize is dat het herkenbare data presenteert. VWO heeft een andere tracking methode dan Google Analytics: daardoor ontstaan er verschillen in de rapportages. Dat zal bij Optimize niet gebeuren.

Dan de rapportage zelf: Optimize start de rapportage met een duidelijk overzicht welke variant het beste resultaat oplevert. Daaronder komen de details. Hoewel dit je een duidelijk inzicht geeft in het verloop van de test en de resultaten, biedt VWO naar mijn smaak een overzichtelijkere en completere rapportage aan. Daarnaast geeft VWO aan hoelang de test nog moet lopen voordat deze significant is. Een mogelijkheid die bij Optimize ontbreekt. Nog een (groot) voordeel van VWO: de heatmaps die je inzicht geven in bezoekersgedrag bij een test zijn zeer waardevol. In Optimize ontbreekt deze optie.

Visual Website Optimizer vs Google Optimize

En de winnaar is…

Deze vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Maar één ding is zeker: Google Optimize is een zeer waardevolle tool voor kleine ondernemingen die weinig budget hebben en net starten met het optimaliseren van hun website. De tool biedt genoeg mogelijkheden om slimme testen op te zetten. Webshops die willen starten met A/B testen kunnen zich bijvoorbeeld prima redden met deze tool.

Of de gratis versie van Google voor grotere ondernemingen kan opboksen tegen Visual Website Optimizer? Dat denk ik niet. Door de beperkingen in het aantal accounts, het aantal websites waar testen op uitgevoerd kunnen worden en het aantal doelen die je kan instellen, heeft Optimize een achterstand op VWO. Desondanks heeft Google een volwassen testtool in de markt gezet die zelfs op sommige gebieden meer mogelijkheden biedt dan betaalde concurrenten.

Reacties (3)

  1. Klinkt interessant Celine. Weet jij of je de data uit je AB test kunt integreren in aangepaste rapporten en/of Google Data Studio dashboards?

    • Hoi Gerard. Mooie vraag: ik heb dit voor Google Optimize nog niet getest, maar het staat wel op mijn wensenlijst. Wellicht in een volgende post. VWO kan niet aan Google Data Studio dashboards gekoppeld worden.

      • Even een hele belangrijke toevoeging. Google Optimize rapporteert sessies, geen unieke bezoekers (of eigenlijk cookies als je geen log-in koppeling hebt). Dit in tegenstelling tot alle andere A/B-test tools. Dit is een overlevering van Google Content Experiments dat ook al sessie based was. Erg vervelend en slecht – ze zeggen er aan te werken (om ook user/cookie based data te gebruiken) – wachten op dat moment dus. Hoewel: nu wil je natuurlijk altijd zelf in controle zijn van je data en schiet je gewoon bij elke variant in Google Optimize, VWO of welke A/B-test tool dan ook zelf een event meting in bij het uitvoeren van de A of B variant front-end code (zodat je zeker weet dat de bezoeker ook de variant heeft gezien). Als je hiervoor Google Analytics gebruikt kun je ook prima Data Studio gebruiken voor automatische rapportages (hoewel wij gewoon de Google Analytics Spreadsheet API gebruiken omdat Data Studio toch nog wel veel beperkingen heeft).

Reacties zijn gesloten.