Managementsamenvatting

Naast campagne optimalisaties voert Ditzo optimalisaties uit om de klantwaarde en het conversieratio te verbeteren. Ze startte met kleine optimalisaties om draagvlak te creëren, dit is noodzakelijk om door te kunnen blijven testen. De learnings die zij opdeden tijdens dit optimalisatieproces zijn: • Draagvlak binnen de organisatie is belangrijk; • Deel de resultaten dus met anderen; • Houd het eenvoudig; • a/b testing is een mix tussen techniek en visueel; • Haak ICT aan, ook al versnellen ze het proces vaak niet; • Het risico van testing ligt bij jou. In goede en in slechte tijden.

Sluit Managementsamenvatting

WAC2011 presentatie Ditzo: To measure is our pleasure


 door 

Voor de vijfde maal vond op 17 maart 2011 het jaarlijkse Web Analytics CongresEens per jaar wordt het Web Analytics Congres gehouden in Nederland. Een overzicht van alle presentaties sinds 2008 vind je terug in het Web Analytics dossier hier op webanalisten.nlMeer over: Web Analytics Congres plaats. Met onder meer keynotes als Manoj Jasra (webanalyticsworld.net) en Neil Patel (kissmetrics.com) was het webanalytics congres 2011 weer voorzien van uitstekende sprekers. Ook sprekers uit Nederland deelden hun ervaringen op het gebied van webanalyse en conversie-optimalisatie. Zo waren de mannen van Ditzo aanwezig om enkele cases te presenteren van hun recente A/B testing activiteiten.

Ditzo website optimalisatie proces

Ditzo is de laatste jaren bekend geworden als een no-nonsense klantgerichte verzekeraar die zijn verzekeringen via de website aan de man brengt. In de presentatie werd besproken hoe de organisatie langzamerhand van een afrekenmethode op basis van kosten per acquisitie is gegroeid naar het bijsturen op basis van klantwaarde. Dit is iets waarbij webanalyse en data integratie grote rollen hebben gespeeld. Om de website te verbeteren voor een optimale klantwaarde en conversieratio wordt er naast campagne optimalisatie ook op de website gezocht naar manieren om de resultaten te verbeteren.

Om te beginnen zijn er enkele quick wins gekozen die eenvoudig te testen waren. Kleine tekstuele wijzigingen in formulieren en design alternatieven van bijvoorbeeld knoppen op de website zorgden al snel voor de noodzakelijke successen en draagkracht (erg belangrijk!) voor a/b testing binnen de organisatie. Tijdens het testen kwamen ze tot een lijst van belangrijke learnings over a/b testing:

  • Draagvlak binnen de organisatie is belangrijk;
  • Deel de resultaten dus met anderen;
  • Houd het eenvoudig;
  • a/b testing is een mix tussen techniek en visueel;
  • Haak ICT aan, ook al versnellen ze het proces vaak niet;
  • Het risico van testing ligt bij jou. In goede en in slechte tijden.

Homepage conversie-optimalisatie

Als lekker toetje werden we nog meegenomen in huidige a/b/c testing project van Ditzo. Hierin worden verschillende versies van de (mogelijk) nieuwe homepage van Ditzo getest. In samenwerking met designbureau Jungleminds zijn een tweetal varianten op de huidige homepage ontwikkeld. De variant die het beste presteert op de volgende aspecten zal uiteindelijk de nieuwe homepage van Ditzo worden.

  • Het aantal premieberekeningen dat wordt uitgevoerd
  • De ctr in de funnelstappen
  • Orders en omzet
  • Stickyness en weigeringspercentage
  • Pagina specifieke elementen, zoals de bel mij nu functionaliteit

Presentatie slides

Dit artikel staat in dossier:
Vind meer artikelen over:

Plaats een reactie | Houd u op de hoogte van reacties via e-mail

* Verplicht in te vullen

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.

Door:

Martijn van Vreeden is webanalist bij Pon automobielhandel, waar hij verantwoordelijk is voor de website en social media analyse voor Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT en Porsche.

  • Aantal woorden: 351

  • Aantal tweets: 5

  • Aantal likes: 1

Nieuwsbrief

Voortdurend op de hoogte van het laatste analytics en optimalisaties nieuws met onze nieuwsbrief!

Gebruik je al Survs?

Lees meer over SurvsAangeboden door AboutAnalytics