Webanalisten.nl redesign: preview deel 2

Afgelopen week kreeg je voor het eerst een preview te zien van het nieuwe visuele design van webanalisten.nl. Aanstaande donderdag gaan we live tijdens het Emerce Conversie Congres. In een aantal previews vooraf aan de livegang zullen we alvast deels laten zien wat je kunt verwachten van het grafisch ontwerp van CLEVER°FRANKE en de ontwikkeling van Freshter. Vandaag aandacht voor de nieuwe categorieindeling.

De originele categorieopzet

Categorieën oudDe huidige website heeft een redelijk uitgebreide groep hoofd- en subcategorieën. Deze zijn ooit bedacht voorafgaand aan de livegang in mei 2008. Dat waren de onderwerpen waarvan we dachten: daar gaan we over schrijven. Of de indeling wel logisch, passend of overzichtelijk was hadden we op dat moment niet over nagedacht. Waar onze eigen intentie was om een artikel altijd voor 1 hoofd en bijbehorende subcategorie te schrijven bleek dat een boodschap die moeilijk over te brengen was op alle gastbloggers. Velen vinkten naar hartelust alle mogelijke onderwerpen aan die iets met het artikel te maken hadden.

Aan de andere kant merkten we ook dat ondanks de uitgebreide lijst het nooit helemaal de lading dekte. Een vrije “tag” oplossing bood meer vrijheid aan de auteurs. Hiermee ben je volledig vrij om zelf op te geven wat de trefwoorden zijn die passen bij het artikel dat je schreef. Nadeel is, los van het feit dat spelfouten gemaakt kunnen worden, dat je deze taglijst niet eenvoudig als uitgangspunt van een zoektocht kunt gebruiken.

De nieuwe categorieopzet

In het nadenken over een nieuwe categorieopzet zij we in eerste instantie nog wel van subcategorieën uitgegaan, maar dit hebben we vrij snel losgelaten. We hebben geprobeerd om helemaal terug naar de basis van de content te gaan en de hoofdcategorieën te benoemen die er echt toe doen. Onderwerpen waarom wordt gevraagd en die passen bij wie we geworden zijn en willen zijn. Uit de lezersenquête werd immers ook duidelijk dat eenvoud wordt gewaardeerd. Na meerdere iteraties met het herontwerp team kwamen we tot de volgende basis:

Categorieopzet

  • Strategie bevat alle artikelen over theorieën en methoden. Wat is de aanpak waarmee je echt het verschil maakt?
  • Praktijkinzichten bevat datgene dat wij leerden bij de uitvoer van ons werk. Op feiten gebaseerde kennis over online analytics.
  • Analysetips bevat de tips en tricks bij het meten van bezoekersgedrag en het generen van inzichten.
  • Conversietips bevat de tips en tricks die moeten zorgen voor meer klanttevredenheid in en rendement uit het online kanaal.
  • Trends bevat de verhalen over daar waar ons vekgebied naar toe gaat. Wat doen wij morgen?
  • Nieuws bevat behalve informatie over evenementen ook nieuws uit de markt. Wat gebeurd er in het vakgebied?
  • Vacatures bevat natuurlijk het overzicht de baan die jij hebt aan te bieden of de baan waar jij morgen werkt

Nieuws wordt uitgebreid. Wij zullen ook gaan berichten over belangrijk nieuws uit het vakgebied / de industrie. Hier is specifiek door jullie als lezer naar gevraagd. Hiernaast zullen evenementen worden opgenomen in een agendaoverzicht waardoor je snel kunt zien waar je naar toe kunt gaan. Elk hoofdonderwerp heeft voor herkenning naast een mooi symbool ook een kleur gekregen. Deze kleuren worden gebruikt bij de iconen die als herkenning in de artikeloverzichten worden gebruikt, maar ook bij de achtergrond datavisualisatie waarvan weer een klein stukje is te zien:

Site icons

In een 2e lancering wordt de mogelijkheid opgenomen om binnen een hoofdonderwerp door te selecteren op de meest voorkomende tags die zijn gekoppeld aan artikelen binnen het betreffende onderwerp, zodat er beter gebruikt wordt gemaakt van de tagging. Alle huidige artikelen zijn omgezet van huidige categorie naar een nieuwe categorie, waardoor bij de lancering a.s. donderdag alle content al via de nieuwe onderwerpen wordt ontsloten.

Historie van het eindresultaat

De uiteindelijk categorieopzet is gebaseerd op de lezersenquête resultaten, een analyse van de succesvolle artikelen (wat willen jullie) en natuurlijk ook op datgene waar wij zelf graag over schrijven. Na livegang zullen we blijven meten om te bepalen of alle categorieën wel genoeg vulling krijgen en goed worden gelezen. Op basis van deze kennis optimaliseren we verder. Voordat we bij de nieuwe beginsituatie kwamen hebben we echter wel wat stappen gemaakt. Dit was de eerste opzet:

Iconen zomer 2010

Dit waren de onderwerpen waar we vanuit de eerste analyse mee aan de gang wilden. Het idee van het iconen gebruik kwam van CLEVER°FRANKE en bovenstaand de eerste uitwerking. De iconen zijn hierna verder uitgewerkt tot het soort icoon zoals we dat nu ook tegenkomen per artikel op de website:

Iconen visueel versie 1

Toen we de huidige artikelen echter 1 voor 1 gingen indelen in de nieuwe categorieën merkten we een disbalans. Niet elk onderwerp zat op het juiste niveau en niet elk artikel konden we even eenvoudig in een goede categorie kwijt. We maakte een update naar de categorieën die het uiteindelijk geworden zijn en dat leverde de eerste volgende schets op:

Iconen maart 2011

Als je deze versie vergelijkt met de uiteindelijke versie zoals eerder in dit bericht geplaatst zie je nog goed de finetuning van de juiste iconen. Elk icoon moet direct helder zijn, je moet direct begrijpen wat het is en wat het betekent. Ik denk dat we daar goed in geslaagd zijn. Donderdag zie je het eindresultaat op onze nieuwe website.


We lanceren het redesign op 14 april 2011 tijdens het Emerce conversie congres in Amsterdam. Dit doen we met jouw hulp… 🙂 Wil je dat van dichtbij meemaken: de kortingscode (€ 50) voor lezers van webanalisten.nl is: MTOO5415. Hier kun je je inschrijven.

Reacties (1)

Reacties zijn gesloten.